2026-05-16, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinterMugg
Jag har bott i samma område i flera år men känner fortfarande inte mina grannar. Ingen hälsar på mig och det känns som att folk helst undviker kontakt.
Det beror kanske på var du bor. I en mindre ort med färre invånare så kanske det blir tvärtom genom att de tränger sig på och vill umgås.
Citera
2026-05-16, 17:20
Medlem
Jag har jättebra kontakt med mina grannar, men bor i ett mindre hus med 5 lägenheter, alla pratar med varandra. Jag har bott här i 11 år.

När jag bodde i Oslo för 20 år sen så bodde jag i samma trappuppgång som scientologkyrkan, dom sa inte mycket. Innan dess var jag granne med 2 prostituerade, gubbarna som kom dit sa inte särskilt mycket när man mötte dem i trapphuset. Ludren sa hej nån gång ibland när man mötte dem.

jag har även bott i Stockholm, väldigt sällan jag träffade på en granne och de sa i stort sett aldrig hej.

I Köping så bodde jag granne med en kraftigt alkoliserad poet, vi brukade alltid byta några ord när vi möttes i trappen.

Jag tror det beror helt och hållet på vart du bor och vilka som bor i samma hus.
Citera
2026-05-16, 17:29
Medlem
StonedAssassins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Vilken paradox, du hatar allt å alla med du tycker inte om dumma människor..

Sverige lider av ''social anxiety'' sedan långt bak i tiden!
Citera
Medlem
Citat:
Jag har bott i samma område i flera år men känner fortfarande inte mina grannar. Ingen hälsar på mig och det känns som att folk helst undviker kontakt.

Idag när jag var i soprummet stod några personer utanför och väntade. Så fort jag gick ut gick de in direkt utan att säga något. Det fick mig att känna mig ganska utanför och obekväm.

Är det här normalt nu för tiden? Är folk bara mer osociala idag eller har ni varit med om liknande?

Du tänkte på att själv vara den som hälsar först?

Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Är du säker på att du var i rätt hus, så du inte råkat åka till ett annat hus för lite sporadiskt häng i trapphuset? Sånt kan irritera folk.

Man undrar ju de..
Citera
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Du bor i Sverige. Hälsa på grannar? Är du inte klok?

Grannarna utgjorde min sociala plattform för några år sedan (innan jag flyttade).
Så det är helt avhängigt vilka som är Dina grannar (faktiskt inte var man bor).
Citera
2026-05-16, 17:31
Medlem
Le trevligt och säg hej. Idoget, till alla grannar. Det brukar funka. Du kan vara den som vänder allt. Sprider vågor på vattnet.
Du har iaf inget att förlora på det, bara för att du beter dig normalt hyfsat.
Citera
2026-05-16, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Vi har tysnads kultur.
Det är bara status kan man säga.
Vi pratar inte vi är tänkare.

Hos mig kommunicerar vissa grannar med musik.
Dom har slutat efter att jag blev irriterad på upprepning av feghet.
Citera
2026-05-16, 17:32
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fragbear
Jag har jättebra kontakt med mina grannar, men bor i ett mindre hus med 5 lägenheter, alla pratar med varandra. Jag har bott här i 11 år.

När jag bodde i Oslo för 20 år sen så bodde jag i samma trappuppgång som scientologkyrkan, dom sa inte mycket. Innan dess var jag granne med 2 prostituerade, gubbarna som kom dit sa inte särskilt mycket när man mötte dem i trapphuset. Ludren sa hej nån gång ibland när man mötte dem.

jag har även bott i Stockholm, väldigt sällan jag träffade på en granne och de sa i stort sett aldrig hej.

I Köping så bodde jag granne med en kraftigt alkoliserad poet, vi brukade alltid byta några ord när vi möttes i trappen.

Jag tror det beror helt och hållet på vart du bor och vilka som bor i samma hus.

I Stockholm hade jag ett tag en slik som granne.
Jag uppskattade honom mycket.
Han har skrivit en bok med en av de vackraste titlar jag vet: Vandring på nattgammal is.
Som livet är.
Citera
2026-05-16, 17:50
Medlem
Haha var med om detta förra veckan. Jag bruka alltid hälsa även om jag lite introvert.

Det står en fastighet ca 7-8 meter från oss. Kom en familj och skulle parkera. Väntade och skulle säga "hej hej" tills dom kom ut. Dom kollade på oss (jag och sambon) som att vi kom från mars 😂
Citera
2026-05-16, 17:55
Medlem
Citat:

Idag när jag var i soprummet stod några personer utanför och väntade. Så fort jag gick ut gick de in direkt utan att säga något. Det fick mig att känna mig ganska utanför och obekväm.

Är det här normalt nu för tiden? Är folk bara mer osociala idag eller har ni varit med om liknande?
Varför ska man behöva vara social hela tiden?
Inte fan är jag på humör för lite kallprat när jag måste gå ned och sopsortera ska du tro?
Citera
2026-05-16, 17:58
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Grannarna utgjorde min sociala plattform för några år sedan (innan jag flyttade).
Så det är helt avhängigt vilka som är Dina grannar (faktiskt inte var man bor).
Och på dig själv naturligtvis.
Citera
2026-05-16, 17:58
Medlem
zombie-nations avatar
Mina brukade hälsa först. Nu har jag andra grannar så jag började att hälsa på dem av gammal vana att hälsa. Men det känns faktiskt bättre även om vi inte alls känner varandra. Att man på något vis tillåter den andre att finnas till i samma utrymme. Man ler kanske lite, det är väldigt avväpnande. Så då blev det att jag började hälsa vilket inte är så likt mig, de andra brukar få styra då de allra flesta är mer sociala än mig.

Men jag har också haft grannar som hållit sig väldigt mycket på sin kant. Har känt av att de inte vill hälsa så då har jag mest gjort mig "liten" så de ska känna sig säkra när de illrar förbi i trappen.

Min syrra tyckte att jag skulle vara urskiljande vem jag hälsade på. Men det känns ju inte klokt. Skitsamma vad de har för social status, ett hej kan de få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in