2026-05-16, 17:23
Medlem
Larasofts avatar
Ingen som gillar Tjeckiens låt, utom jag?
Citera
2026-05-16, 17:30
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Vill naturligtvis att Sverige ska vinna men även vara ärlig och objektiv, att låten inte duger annat till en tillfällig europop-vecka på en o annan hitlista oavsett om det finns konkurrens eller inte.

Med rådande konkurrens blir det i bästa bästa fall 10 eller troligen sämre.

Obegripligt att Felicia kunde vinna och även hennes röst, helt ok men absolut inget outstanding och tvärtom, en helt vanlig standard-röst.

Låten är opersonlig och med ett krystat synt-hit behov som definitivt inte räcker långt.

Var ärliga, det blir fiasko och det är synd att Sverige med så oerhört oerhört mycket potential, skickar en sån här absolut skitlåt!

Håller med, låten saknar många element men framförallt finns inget genuint och personligt med den som du är inne på. Låten berättar eller uttrycker inget och Felicia har definitivt ingen utstrålning som funkar för den breda massan.
Citera
2026-05-16, 17:30
Medlem
Rollin-and-Turnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollin-and-Turning
Albanien är ju alltid rätt svårtippade, eftersom att dem, precis som Portugal och Italien, struntar fullkomligt i att följa trender, vad som vann/kom högt förra året osv. Alltså, ställa sig in hos Europa och istället skickar såna låtar som är framgångsrika i egna länderna och skiter helt och hållet i om resten av Europa tycker det är tråkig, svår och pretentiös musik.

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jaha, så du tycker att Italiens "Sempre sì" är svår och pretentiös?
Är nivån "Lunka på" lagom för dig?

Nej, det skrev jag inte. Jag analyserade varför Albanien gick vidare och då kom jag att tänka på just Portugal och Italien som jobbar på ungefär samma sätt.

Som en parentes kan jag ju säga att Albanien och Italien fortfarande kör med livemusik/orkester i sina uttagningar.

Citat:
Det fanns italienska låtar (med svensk text) på 60-talet som tog sig in på Svensktoppen, och italienska låtar har både på italienska och översatta till andra språk slagit internationellt.
Det hade dom knappast gjort om de varit "tråkiga, svåra och pretentiösa".

Precis, de slog på 60-talet. Det är ett tag sen nu!

Citat:
Men en sak har du rätt i: Man skiter (i stort sett) i vad resten av världen tycker utan skickar det man gillar (och på sitt egna språk).
Less is more och ärlighet varar längst.

Just Italien kan ju leva mycket på att italienska är ett stort språk och att italiensk musik är populärt i vissa åldersgrupper och därför hamnar de ofta högt upp. (Främst när de skickar ballader och andra lite långsammare låtar där språket "kommer fram" tydligare.)
Citera
2026-05-16, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Vill naturligtvis att Sverige ska vinna men även vara ärlig och objektiv, att låten inte duger annat till en tillfällig europop-vecka på en o annan hitlista oavsett om det finns konkurrens eller inte.

Med rådande konkurrens blir det i bästa bästa fall 10 eller troligen sämre.

Obegripligt att Felicia kunde vinna och även hennes röst, helt ok men absolut inget outstanding och tvärtom, en helt vanlig standard-röst.

Låten är opersonlig och med ett krystat synt-hit behov som definitivt inte räcker långt.

Var ärliga, det blir fiasko och det är synd att Sverige med så oerhört oerhört mycket potential, skickar en sån här absolut skitlåt!

Jag är verkligen beredd att skriva under.
Men det kändes så hela tiden tyckte jag från svenska tävlingen. Totalt fiasko! Fattar inte hur den kunde vinna öht.?! Blir en dåååålig placering.14-15? Sverige som satsar så hårt😂 Måste verkligen vara fel på gänget som plockar ut låtarna. Gör om, gör rätt
Citera
2026-05-16, 17:44
Medlem
Om Australien vinner så får de arrangera
Eurovision med ett land i Europa ...

Men det skulle dock vara den
australiska public service-kanalen
SBS som ansvarar för sändningarna.

Eurovision stannar på europeisk mark.
https://www.expressen.se/noje/musik/vad-hander-om-australien-vinner-eurovision-song-contest/
Citera
2026-05-16, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Eller så mimar hon bara till playback.

Det var en hel del svajig sång inklusive Felicia, så huvudsången är inte playback. Sen verkar vissa delar vara förinspelat/dubblat, där hon ska waila osv
Citera
2026-05-16, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Det var en hel del svajig sång inklusive Felicia, så huvudsången är inte playback. Sen verkar vissa delar vara förinspelat/dubblat, där hon ska waila osv
Melanie Wehbe står bakom scenen och hjälper till med sången, så det ska inte vara något större problem.
Citera
2026-05-16, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilovecakes
Melanie Wehbe står bakom scenen och hjälper till med sången, så det ska inte vara något större problem.

Felucia behöver vara lite kaxigare än i semin. Visa var skåpet ska stå. Kanske hjälpte kläderna i svenska finalen till med det, eller greps hon av ”stundens allvar”. Hoppas på en fullträff i energin i kväll🤩
Citera
2026-05-16, 17:51
Medlem
Giggsys avatar
Ikväll hejar vi på Tyskland o/
Citera
2026-05-16, 17:55
Medlem
Snubchurps avatar
Jag tycker fortfarande såhär 10 år senare (helt sjukt att det redan gått 10 år) att det var en skam att inte Australien vann med Sound of Silence. En solklar vinnare det året.
Citera
2026-05-16, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Felucia behöver vara lite kaxigare än i semin. Visa var skåpet ska stå. Kanske hjälpte kläderna i svenska finalen till med det, eller greps hon av ”stundens allvar”. Hoppas på en fullträff i energin i kväll🤩
Blir nog tufft för henne. Haft talförbud i veckan på grund av kass röst och svimmade efter gårdagens rep.
Citera
2026-05-16, 17:58
Medlem
Trendspaning: Tyckte inte låtarna höll ihop i semin. Olika, slumpmässiga ljudbilder/låtfragment verkar ha satts ihop till låtar utan att ha något gemensamt, så även Finlands låt. Sveriges/Felicias låt håller iallafall ihop även om jag inte är en stor fan av genren. Det är liksom EN låt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in