Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Här handlar det om barn och unga och de har inget med vuxnas sexualitet att göra.
Finns liksom inget att skylla på.
När 15 årsgränsen skapades fanns ingen diskussion om samtycke, då var det våldtäkt om det utfördes med våld, om det var delvis påtvingat var det lagligt. I det läget var 15 år nödvändigt för 14 hade inte alltid stake att säga nej.
Numera är det alltid olagligt om det är påtvingat, därmed är 15 årsgränsen inte lika viktig nu för tiden. Men det är bra att den blir kvar. Men jag tycker det vore intressant om det finns forskning på om det är skadligt att ligga om en 14 ger samtycke, jag ifrågasätter inte detta, men har inte sätt någon stans där det presenterats fakta om detta:
Risken är att folk bara känner att det är så, är till exempel lagskrivarna i 50 årsåldern kan man säkert tycka att det måste vara skadligt med så unga, speciellt om de har egna barn i den åldern, men är inte den känslan underbyggd av fakta så är det inte bra.
Säkert finns det de som upplever en skada, men det gör också 25 åringar och 35 åringar.
Jag hävdar att statistikinstitut hävdar debutålder som är lägre än vad många tror, men nämner inte åldern för då tas posten bort.