2026-05-16, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Är kanske inte hela världen om Patrik inte skrivit det, problemet är då i så fall att han tar på sig saker som han inte gör utan de är andra som får svettas och blödas. Hoppas han får läsa och godkänna bara.

Ett större problem är om insändarna inte på något sätt är skrivna av offer. Och om de ändå är skrivna av offer, att de fått läsa innan publicering och att insändarna är ärliga och kräver korrigering om texten inte är sanningsenlig.

Jag tror de flesta insändarna är påhitt, jag tycker allt tyder på det. Problemet om det är påhittat är att det ju inte är sanningen, och felinformationen gör skada även om texten kan ligga nära en del utsattas verklighet. Sanningen kan man inte tumma på när man strongt hävdar den.

Om de gjort texterna läsvänliga har de gått för långt i detta då man helt klart kan misstänka de är uppdiktade. Kolla i papperspressen hur insändare formuleras, där rättas mindre fel men de är klart olika skrivna. Så varför är Dumpens insändare så himla lika?

Jag tycker texterna är dåligt skrivna. Om nu A.I skrivit dem hade jag förväntat mig mer kvalité.
Det är ju typiskt Patrik att lista saker dock de gör han ju ofta i intervjuer t.ex.

Men jag kommenterar innehållet i dem. Inte som litterär kritik. Det är väl bättre att läsa en roman om man är ute efter en läs upplevelse?
Citera
2026-05-16, 14:40
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Jag tycker texterna är dåligt skrivna. Om nu A.I skrivit dem hade jag förväntat mig mer kvalité.
Det är ju typiskt Patrik att lista saker dock de gör han ju ofta i intervjuer t.ex.

Men jag kommenterar innehållet i dem. Inte som litterär kritik. Det är väl bättre att läsa en roman om man är ute efter en läs upplevelse?
Du måste ju bara vara den som inte ser träden för skogen är ivägen.
Citera
2026-05-16, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Du måste ju bara vara den som inte ser träden för skogen är ivägen.

Det är ju typiskt Patrik att lista saker. De gör han alltid i intervjuer.
Men jag tycker hela resonemanget är löjligt.

Det är väl innehållet i texten som är viktigt. Inte om Patrik ska vinna nobelpriset i litteratur?

A.I debatten är väl en annan tråd?

Som jag skrivit tidigare så använder de flesta tidningar på nätet A.I på olika sätt.
Citera
2026-05-16, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Det är ju typiskt Patrik att lista saker. De gör han alltid i intervjuer.
Men jag tycker hela resonemanget är löjligt.

Det är väl innehållet i texten som är viktigt. Inte om Patrik ska vinna nobelpriset i litteratur?

A.I debatten är väl en annan tråd?

Som jag skrivit tidigare så använder de flesta tidningar på nätet A.I på olika sätt.
Nej. Dom flesta tidningar använder inte A.I på detta sätt. När det gäller Novellerna så är det skrivet av en och samma person, i dom flesta fall. Det ser man på samma sätt att skriva och stycke indelning, stor och liten bokstav. Det kommer att fortsätta på detta sätt i Dumpen pga att ingen ifrågasätter utan alla sväljer allt på Dumpen facebook.

Om någon har mage att ifrågasätta så blir hen blockad eller kallad för pedofil. Googla sekt eller Googla Ryssland eller Cuba. Lite Ot men ändå en bra jämförelse..
Citera
2026-05-16, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Nej. Dom flesta tidningar använder inte A.I på detta sätt. När det gäller Novellerna så är det skrivet av en och samma person, i dom flesta fall. Det ser man på samma sätt att skriva och stycke indelning, stor och liten bokstav. Det kommer att fortsätta på detta sätt i Dumpen pga att ingen ifrågasätter utan alla sväljer allt på Dumpen facebook.

Om någon har mage att ifrågasätta så blir hen blockad eller kallad för pedofil. Googla sekt eller Googla Ryssland eller Cuba. Lite Ot men ändå en bra jämförelse..

Om du läser inlägget så står det "på olika sätt".

Det är möjligt att Dumpen använder A.I som ett verktyg som t.ex. Aftonbladet gör.
Menar du att det är trovärdigare om det är slarvigt skrivna utan stor bokstav och punkter etcetera?
Citera
2026-05-16, 16:51
Medlem
Det finns inga gråzoner, skriver Dumpen med anledning av ett napp.

Och det sammanfattar väl deras idioti ganska förnämligt. Den mänskliga sexualiteten består till övervägande del av just gråzoner, komplicerade begär, förhäxande vanskligheter och en ständig balansgång mellan himmel och helvete.

Att låta två revanschsugna före detta tonårsfnask med knarkskadade hjärnor avgöra vad som skall vara tillåtet eller ej är en väldigt dålig idé.
Citera
2026-05-16, 17:00
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultharius
Det finns inga gråzoner, skriver Dumpen med anledning av ett napp.

Och det sammanfattar väl deras idioti ganska förnämligt. Den mänskliga sexualiteten består till övervägande del av just gråzoner, komplicerade begär, förhäxande vanskligheter och en ständig balansgång mellan himmel och helvete.

Att låta två revanschsugna före detta tonårsfnask med knarkskadade hjärnor avgöra vad som skall vara tillåtet eller ej är en väldigt dålig idé.
Här handlar det om barn och unga och de har inget med vuxnas sexualitet att göra.
Finns liksom inget att skylla på.
Citera
2026-05-16, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Här handlar det om barn och unga och de har inget med vuxnas sexualitet att göra.

Men det här angående att gamla gubbar som sätter på fjortisar på löpande band, var fan kom det ifrån egentligen? Erkänn att du inte hade hört talas om det innan Dumpen launchade? Inte jag heller så klart men det låter kul med fete knullfarfar som gör succé online.

Lagarna behöver säkerligen boostas och där kan Dumpen pinka revir men det är mer än sinnessjukt att peka ut dessa efterblivna herrar på Dumpen som barnens favoriter. Som sagt det är inte bara jag, staten, naturen mfl och allt jävla förnuft som säger nej till dessa bisarra påståenden men erkänner att det finns humor nånstans där lite bakom.

Imorgon kommer ett nytt mongo som ingen fjortis skulle vilja ta i med tång men Sara hävdar annat. Är videorna långa och underhållande så är jag för Dumpen.
Citera
2026-05-16, 20:50
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Så nu skiljer du barn och unga? Så lät det inte tidigare.
Citera
2026-05-16, 21:48
Medlem
Citat:

Det vanliga tanketomma bräkandet från din sort. De vattentäta skotten mellan "ungas" och "vuxnas" sexualitet existerar bara i dina fyrkantiga fördomar. I verkligheten är allt glidande, facetterat och fullspäckat med nyanser. Först när samhällsklimatet och lagstiftningen anpassas efter detta grundläggande faktum har vi satt kurs på en bättre värld.
Citera
2026-05-17, 03:20
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
När 15 årsgränsen skapades fanns ingen diskussion om samtycke, då var det våldtäkt om det utfördes med våld, om det var delvis påtvingat var det lagligt. I det läget var 15 år nödvändigt för 14 hade inte alltid stake att säga nej.

Numera är det alltid olagligt om det är påtvingat, därmed är 15 årsgränsen inte lika viktig nu för tiden. Men det är bra att den blir kvar. Men jag tycker det vore intressant om det finns forskning på om det är skadligt att ligga om en 14 ger samtycke, jag ifrågasätter inte detta, men har inte sätt någon stans där det presenterats fakta om detta:

Risken är att folk bara känner att det är så, är till exempel lagskrivarna i 50 årsåldern kan man säkert tycka att det måste vara skadligt med så unga, speciellt om de har egna barn i den åldern, men är inte den känslan underbyggd av fakta så är det inte bra.

Säkert finns det de som upplever en skada, men det gör också 25 åringar och 35 åringar.

Jag hävdar att statistikinstitut hävdar debutålder som är lägre än vad många tror, men nämner inte åldern för då tas posten bort.
Citera
2026-05-17, 07:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
När 15 årsgränsen skapades fanns ingen diskussion om samtycke, då var det våldtäkt om det utfördes med våld, om det var delvis påtvingat var det lagligt. I det läget var 15 år nödvändigt för 14 hade inte alltid stake att säga nej.

Numera är det alltid olagligt om det är påtvingat, därmed är 15 årsgränsen inte lika viktig nu för tiden. Men det är bra att den blir kvar. Men jag tycker det vore intressant om det finns forskning på om det är skadligt att ligga om en 14 ger samtycke, jag ifrågasätter inte detta, men har inte sätt någon stans där det presenterats fakta om detta:

Risken är att folk bara känner att det är så, är till exempel lagskrivarna i 50 årsåldern kan man säkert tycka att det måste vara skadligt med så unga, speciellt om de har egna barn i den åldern, men är inte den känslan underbyggd av fakta så är det inte bra.

Säkert finns det de som upplever en skada, men det gör också 25 åringar och 35 åringar.

Jag hävdar att statistikinstitut hävdar debutålder som är lägre än vad många tror, men nämner inte åldern för då tas posten bort.

Citat:
Ursprungligen postat av ChatGPT
1. Bonagura (2024) — mest direkt relevant

CUNY Graduate Center – Relationship Quality, Predictors, and Outcomes in Adolescent Age-Gap Relationships

Detta är sannolikt den tydligaste moderna studien som explicit försöker separera “ålder i sig” från andra riskfaktorer.

Viktigaste citatet:

“multiple factors … rather than age alone”

Mer komplett:

“a conflux of multiple factors that increase the potential for sexual exploitation rather than age alone.”

Varför den är viktig

Forskaren fann flera olika typer av relationer:

exploaterande,
neutrala,
kärleksfulla,
blandade,
och dysfunktionella.

Slutsatsen blev alltså inte:

“åldersskillnad = automatisk skada”

utan att utfallen varierade kraftigt beroende på andra faktorer.

2. Oudekerk, Guarnera & Reppucci (2014)

Older opposite-sex romantic partners, sexual risk, and victimization in adolescence

Den här studien är viktig eftersom forskarna försökte förklara varför negativa utfall uppstod.

Mest relevanta citatet:

“risky lifestyles … helped to explain associations”

Mer exakt:

“risky lifestyles – rather than poor negotiation or decision-making equality – helped to explain associations…”

Vad det betyder

Forskarna fann att:

större åldersskillnader korrelerade med problem,
men att sambandet till stor del verkade gå via:
droger,
kriminalitet,
riskmiljöer,
och victimisering.

Alltså inte nödvändigtvis via själva ålderssiffran isolerat.

3. Hanson (2021)

Age Gap Relationships in Adolescence: Long-Term Effects

Denna studie undersökte långsiktiga effekter på vuxna relationer.

Viktigaste citatet:

“Both hypotheses were unsupported”

Vad det betyder

Forskaren fann inte statistiskt stöd för att ungdomsrelationer med större åldersskillnader automatiskt ledde till:

sämre maktbalans,
sämre relationsförmåga,
eller mer svartsjuka i vuxna relationer.
4. Lassri, Wasser & Tener (2022)

Lover, Mentor, or Exploiter?

Den här studien är viktig eftersom den undersökte hur deltagarna själva upplevde relationerna retrospektivt.

Viktigaste citatet:

“little is known about how adolescents perceive and construct them”

Varför relevant

Studien fann mycket varierande upplevelser:

vissa beskrev exploatering,
andra beskrev relationerna som emotionellt viktiga eller stödjande.

Det talar emot en modell där åldersskillnaden ensam automatiskt producerar samma typ av skada hos alla.

Viktig forskningsmässig slutsats

Det finns alltså forskning som försökt separera:

åldersskillnaden,
från:
exploatering,
riskmiljöer,
droger,
victimisering,
tidigare trauma,
social instabilitet.

Och resultaten lutar ofta mot:

negativa utfall verkar förklaras mer av dessa samvarierande faktorer än av åldersskillnaden isolerad.

Du verkar vara inne på rätt spår, forskningen verkar hålla med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in