2026-05-16, 14:52
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Får man inte citera dessa slags inlägg?
Grejen är att du inte enbart citerar inlägget utan ifrågasätter valet av citat.

Vill du diskutera moderatorsåtgärder så ska det tas med berörd moderator i PM och inte i trådarna.
Citera
2026-05-16, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Du själv har vinklat historien. Man ska inte behöva trycka på en länk för att upptäcka att du återger sparsamt för att spinna det negativt för Jimmy Åkesson.

Jag ser modereringen som ett sätt att höja ämnet redan från början för att dra ner på flame wars om sådant du undanhållit. Ser du inte det så är du mer än lovligt korkad.
Nej historien är inte alls vinklad i TS. Det är ett faktum att Åkesson har 93% frånvaro. Åkesson har till och med förärats ett citat i TS.

Eftersom artikeln är citerad i TS så saknas skäl att moderator skriver dit citat. Om nu moderator ska skriva dit citat och bli del av TS så är det inlägget inte immunt mot att bli citerat, enligt min åsikt.
Citera
2026-05-16, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Grejen är att du inte enbart citerar inlägget utan ifrågasätter valet av citat.

Vill du diskutera moderatorsåtgärder så ska det tas med berörd moderator i PM och inte i trådarna.
Självklart ifrågasätter jag valet av citat. Det är vanligt att folk ifrågasätter TS här på forumet. Det ska man väl få göra?
Citera
2026-05-16, 14:58
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Nej historien är inte alls vinklad i TS. Det är ett faktum att Åkesson har 93% frånvaro. Åkesson har till och med förärats ett citat i TS.

Eftersom artikeln är citerad i TS så saknas skäl att moderator skriver dit citat. Om nu moderator ska skriva dit citat och bli del av TS så är det inlägget inte immunt mot att bli citerat, enligt min åsikt.
Du tycks lite eljest. En av dina frågeställningar är "vad gör Åkesson om dagarna" och moderator svarar på det med ett citat från samma artikel..
Citera
2026-05-16, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Du tycks lite eljest. En av dina frågeställningar är "vad gör Åkesson om dagarna" och moderator svarar på det med ett citat från samma artikel..
Ja det har jag förstått. Jag tycker då att man ska få citera och bemöta sådant ”moderators”-meddelande. Jag tycker inte man ska kunna gömma sig bakom en ”moderator”-signatur i sådana fall.
Citera
2026-05-16, 15:06
Medlem
Citat:
”Inte del av diskussionen”, samtidigt påstår du att det ger ”fördjupat disskusionsunderlag”. Det går inte ihop!

Jodå. Eftersom ingen egen åsikt läggs fram. Utan bara ett ytterligare citat från din egen länk.
Citera
2026-05-16, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Jodå. Eftersom ingen egen åsikt läggs fram. Utan bara ett ytterligare citat från din egen länk.
Jag tycker du har fel när du säger att det inlägget inte är del av diskussionen. Jag ser det snarare som att citatet blir det av TS och att det därför går att citera och bemöta.
Citera
2026-05-16, 15:20
Avstängd
Citat:
Tråd: (FB) Jimmie Åkesson (SD) har 93% frånvaro från voteringar - mest bland alla i riksdagen (april 2026)

Saken: Meiji gör en moderatorsåtgärd där han gör ett inlägg som nummer två i tråden. I inlägget så citerar han mer från artikeln. Notera att artikeln redan var citerad i TS.

Jag citerade Meijis inlägg men fick det borttaget pga 0.06. Enligt Meiji får man inte citera inlägg som är citerat ”/mod”.

Jag menar att man visst får citera dessa slags inlägg där moderatorn så att säga ’väljer att bli del av en TS’.

Jag menar även att Meiji inte har skäl för att citera mer från artikeln. TS var och är fullgod för diskussionen.

Vidare menar jag att Meijis moderering i detta fall är politiskt motiverad. Meiji vill förmildra Åkessons (SD) frånvaro från sitt arbete. Sättet han gör det på är att öka risken för 1.02 genom att citera ännu mer från artikeln. Jag menar att Meiji borde ha deltagit som en vanlig deltagare i tråden och lyft fram sina argument på ett tydligt sätt. I PM så är Meiji inte tydlig utan verkar mena på att anledningen till citeringen han gör var för det var viktig information för tråden att artikeln baserar sig på en SVT-dokumentär. Varför det är så viktigt för tråden att man måste göra en moderatorsåtgärd vill Meiji inte besvara.

Fråga: Får man inte citera sådana här ”mod-inlägg”? Var åtgärden politiskt motiverad av Meiji?

Att Meiji använder sin roll som Mod till att driva sin egen politiska agenda är väl känt av dom flesta. Det enda positiva jag kan säga är att han gör det hyfsat uppenbart, vilket iaf är halvt rakryggat.

Men extremt tröttsamt med mods som går in och ändrar rubriker och TS för att gynna sina egna intressen. Man ser ofta TS om ett partis snedsteg få en helrenovering medan TS direkt under, om ett annat parti, har könsord och direkta lögner i rubriken. Dom ligger kvar omoddade.

Tycker det var helt överflödigt med moddning av denna TS.
Och hårt att dessutom varna.

På FB behöver man inte passa sig för vad man skriver. Men man ska passa sig noga för vilka man skriver om.
Citera
2026-05-16, 15:27
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ja det har jag förstått. Jag tycker då att man ska få citera och bemöta sådant ”moderators”-meddelande. Jag tycker inte man ska kunna gömma sig bakom en ”moderator”-signatur i sådana fall.
Det är ju tvärtom bra att moderatorn gör detta utifrån ett moderatorsbeslut då denne inte kan påpeka det "anonymt" i tråden och sedan börja städa upp som moderator. Det är transparens.
Citera
2026-05-16, 15:36
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Som moderator har du möjlighet att i efterhand lägga in en post i en tråd som t ex i den här aktuella tråden.

Tittar du på tidsstämpeln på 1:a och 2:a inlägget i den aktuella tråden så skiljer det 1 sekund.

i ABoK görs det ofta när startinlägget saknar ett kort citat från ex en artikel. Kravet uppifrån är att vi då signerar med /Mod så att det syns att det är en moderatorsåtgärd.

Så Meiji har signerat rätt.

Edit:

Kom på att krav 2 från admin är att inlägget ska skrivas i fet stil.

Fast inlägg ett har ett kort citat från en artikel?

Jag vet självklart inte era regler internt, men det finns redan ett artikelcitat och andra inläggets citat är att smeka JÅ litet medhårs.

Menar du att citat i inlägg 1 inte fanns när mod la till sitt inlägg?
Citera
2026-05-16, 15:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Fråga: Får man inte citera sådana här ”mod-inlägg”?

Då sådana inlägg är en modertorsåtgärd så kommenterar du den om du citerar den, alltså 0.06.

Citat:
Var åtgärden politiskt motiverad av Meiji?

Förstår inte hur du kan få det till politik. Det var istället en räddning av din icke neutrala trådstart där du frågar "Vad gör egentligen Åkesson om dagarna?" och där svaret fanns i Meijis komplettering. Ett citat som du självklart valt bort för att få din vinkling av tråden som du ville.
Citera
2026-05-16, 15:43
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Jag och moderatorn har diametralt olika politiska åsikter, men inlägget där Meij kommenterar som moderator vill som jag tolkar det rädda tråden med ytterligare citat för att få en bredd och inte bara en klanka ner tråd. Ser inget fel i det oavsett om det är skolkaren nasselight Jimmy eller vi är inte kommunister men Nooshi.

Att kommentera moderatåtgärd är förbjudet i tråden, att citera det och diskutera citatet som togs fram trodde jag var ok.

Moderatorer är vanliga användare som absolut får diskutera i ämnet. Men det måste vara tydligt när de skriver som användare eller som moderator.

Vilket jag köper och genuint kan se.

Det jag tycker är rafflande är väl att det är ett strålande exempel på hur objektivitet och urval funkar när man har nån form av editerande roll. Som journalist exempelvis så existerar samma problematik.

Man skulle kunna göra en metaundersökning kring editerade poster, citat mm från mods och på så sätt visa svart på vitt att FB som ju är överlag ett högerställe (den utåtriktade aktiva delen) tenderar att ha ett editoriskt slagfall åt höger. Eller bara göra små stickprov för att se alla dom trådar där mothandlingen (dvs att en mod, som Meiji, skulle lägga till något direkt ursäktande för en vänsterhandling) lyser med sin frånvaro.

Det viktigaste här är att Meiji är en bra moderator. Jag tycker deras åsikter är bajs, men jag skulle aldrig få för mig att påstå att dom är något annat än ärliga, rättframma osv i sina handlingar. Samtidigt är det en människa. Vi är alla människor och det måste få vara ok. Och som människor har man åsikter som syns i små detaljer

Så vill inte påstå att Meiji är dålig, eller att det är nån konspiration, bara att det måste finnas utrymme för användare att säga: din bias är litet för uppenbar här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in