2026-05-16, 13:16
Medlem
Tråd: (FB) Jimmie Åkesson (SD) har 93% frånvaro från voteringar - mest bland alla i riksdagen (april 2026)

Saken: Meiji gör en moderatorsåtgärd där han gör ett inlägg som nummer två i tråden. I inlägget så citerar han mer från artikeln. Notera att artikeln redan var citerad i TS.

Jag citerade Meijis inlägg men fick det borttaget pga 0.06. Enligt Meiji får man inte citera inlägg som är citerat ”/mod”.

Jag menar att man visst får citera dessa slags inlägg där moderatorn så att säga ’väljer att bli del av en TS’.

Jag menar även att Meiji inte har skäl för att citera mer från artikeln. TS var och är fullgod för diskussionen.

Vidare menar jag att Meijis moderering i detta fall är politiskt motiverad. Meiji vill förmildra Åkessons (SD) frånvaro från sitt arbete. Sättet han gör det på är att öka risken för 1.02 genom att citera ännu mer från artikeln. Jag menar att Meiji borde ha deltagit som en vanlig deltagare i tråden och lyft fram sina argument på ett tydligt sätt. I PM så är Meiji inte tydlig utan verkar mena på att anledningen till citeringen han gör var för det var viktig information för tråden att artikeln baserar sig på en SVT-dokumentär. Varför det är så viktigt för tråden att man måste göra en moderatorsåtgärd vill Meiji inte besvara.

Fråga: Får man inte citera sådana här ”mod-inlägg”? Var åtgärden politiskt motiverad av Meiji?
Citera
2026-05-16, 13:18
Medlem
PM:

Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Om man kompletterar en trådstart, som citerar ur en artikel, så är copy-paste självfallet enklast.

MVH

Meiji/Moderator

Citat:
Citat:
Bäste Devalvera

Som jag skrev, så kompletterade jag med en mening, där sammanhanget (=en ny dokumentär på SVT Play) framgick.

Det är väl närmast en kunskapsteoretisk och/eller filosofisk fråga om sammanhang och referenser är ”viktigt”. Varför är det (om jag förstår dig rätt) synnerligen angeläget att det inte framgår, att din trådstart utgår från en artikel, som uppmärksammar en ny dokumentär om Jimmie Åkesson på SVT Play?

MVH

Meiji/Moderator

Citat:
Citat:
Bäste Devalvera

Din trådstart utgår från en artikel, som uppmärksammar en ny dokumentär på SVT Play om Jimmie Åkesson. Kompletterade med ytterligare en mening ur artikeln, där sammanhanget (=en ny dokumentär på SVT Play) framgick. Det var en referens för materialet och framstår som helt okontroversiellt.

MVH

Meiji/Moderator

Citat:
Citat:
Bäste Devalvera

Hur menar du? Det var en komplettering av trådstarten; i mån av tid bistår jag, som sagt, med den servicen.

MVH

Meiji/Moderator

Citat:
Citat:
Bäste Devalvera

I mån av tid så bistår jag med den servicen.

MVH

Meiji/Moderator

Citat:
Citat:
Bäste Devalvera

Kompletterade, som sagt, med ett citat ur artikeln, där det framgår att SVT:s artikel uppmärksammar en SVT-dokumentär. Det var en komplettering som framstod som okontroversiell. Det förvånar, att du verkar betrakta det som så förgripligt.

MVH

Meiji/Moderator

Citat:
Citat:
Bäste Devalvera

På vilket sätt skulle det ”förmildra omständigheterna som framförs i TS” om det framgår, att SVT:s artikel uppmärksammar en SVT-dokumentär?

MVH

Meiji/Moderator

Citat:
Citat:
Bäste Devalvera

När ett inlägg undertecknas /Moderator, så utgör inlägget ett moderatorsinlägg. Det är Flashbacks regeltolkning – inte en personlig regeltolkning. Det är ett regelbrott (regel 0.06) att besvara och kommentera ett sådant inlägg. Du har en varning i en annan tråd för en sådan överträdelse av regel 0.06.

Vad är f.ö. din invändning mot en komplettering med ett citat ur artikeln, där det framgår att SVT:s artikel uppmärksammar en SVT-dokumentär?

MVH

Meiji/Moderator

Citat:
Citat:
Bäste Devalvera

Det är Flashbacks regeltolkning, att ett inlägg, som signeras /Moderator, utgör ett moderatorsinlägg – oavsett var det placeras i tråden.

MVH

Meiji/Moderator

Citat:
Citat:
Bäste Devalvera

Som jag har informerat dig, så utgör ett inlägg, som signeras /Moderator ett moderatorsinlägg – oavsett var det placeras i tråden. Du anser, att om inlägget kompletterar en trådstart, så trumfar detta signeringen /Moderator – men så är inte fallet. Inlägg som signeras /Moderator utgör ett moderatorsinlägg – oavsett var det placeras i tråden.

MVH

Meiji/Moderator

Citat:
Citat:
Bäste Devalvera

Kan bara upprepa: När ett inlägg undertecknas /Moderator, så utgör inlägget ett moderatorsinlägg. Det är ett regelbrott (regel 0.06) att besvara och kommentera ett sådant inlägg. Du har en varning i en annan tråd för en sådan överträdelse av regel 0.06.

Om du inte tror på, att det förhåller sig så och därför fortsätter att citera och besvara inlägg, som är undertecknade med /Moderator, så kommer du med säkerhet att få fler varningar för 0.06. Det valet är ju ditt.

MVH

Meiji/Moderator

Citat:
Citat:
Bäste Devalvera

När ett inlägg undertecknas /Moderator, så utgör inlägget ett moderatorsinlägg. Det är ett regelbrott (regel 0.06) att besvara och kommentera ett moderatorsinlägg. Du har, som sagt, en varning i en annan tråd för en sådan överträdelse av regel 0.06.

https://www.flashback.org/regler

MVH

Meiji/Moderator

Citat:
Citat:
Bäste Devalvera

Det är ett regelbrott (regel 0.06) att kommentera ett inlägg som undertecknas av Moderator, oavsett var i tråden ett moderatorinlägg är placerat. Du har en varning i en annan tråd för överträdelse av regel 0.06.

MVH

Meiji/Moderator

Citat:
Citat:
Bäste Devalvera

Det är ett regelbrott (regel 0.06) att kommentera inlägg, som undertecknas av Moderator.

MVH

Meiji/Moderator

Citat:
Varför har du tagit bort mitt inlägg som citerar ditt inlägg?

(FB) Åkesson har 93% frånvaro från voteringar i riksdagen - mest frånvaro bland alla (april 2026)
1. Du valde i din moderatorroll att göra ett inlägg nr 2 i tråden där du citerar artikeln.

2. Din citering får tolkas som att du vill förtydliga trådstarten. Alltså är ditt inlägg del av trådstarten.

3. Man får citera en TS. Och min citering av ditt inlägg får anses vara del av diskussionen. Att du signerar med ”/mod” betyder knappast att ditt inlägg defacto är ett mod-meddelande.

4. Jag tycker personligen att du missbrukar din roll som moderator. Du borde ha svarat i tråden som en vanlig användare om du har något du vill bidra med. Jag hade redan citerat artikeln, väldigt oklart varför du då ska citera ännu mer, och i mitt tycke irrelevant info. Du får väl delta som en vanlig användare om du tycker annorlunda.

Alltså: ditt inlägg får anses vara del av TS. Man får citera en TS. Inte mitt fel att du missbrukar din moderatorroll. Och du missbrukar den ännu mer när du tar bort mitt relevanta inlägg.

Återställ tack och sluta bedriva din egna agenda. Var objektiv och saklig.
Nej det är inte alls nödvändigtvis ett regelbrott, du hittar på. Du är inte immun mot andra åsikter bara för att du skriver /mod.
Det står ingenting i regel 0.06 att man inte får kommentera inlägg som moderator gjort där vederbörande signerar med /mod.

Så du hittar på.

Bemöt vad jag skriver istället för att hitta på egna regler.
Jag menar att det är irrelevant att du signerat med /mod då din moderatoråtgärd var att bli del av TS. Man får citera en TS. Eller hur?
Du kan inte friskriva dig från citeringar bara för att du signerar med /mod, det är både en felaktig och dålig tolkning. Du har valt att vara del av trådstarten - då får Du acceptera citeringar och invändningar.
Nej det är din regeltolkning att du är immun mot citeringar bara för att du signerar med /mod när du ska ”förtydliga en trådstart”.

Jag hade citerat artikeln i trådstarten. Jag förklarade vad som skulle diskuteras.

Varför kände du att du i din roll som moderator ville ”förtydliga trådstarten”? Känner du att du gjort helt rätt i denna situation?
Min invändning är att jag redan citerat artikeln, det fanns så att säga inga skäl att citera ännu mer.

Din ytterligare citering framstår som att du vill förmildra omständigheterna som framförs i TS, och då är det bästa sättet att delta i diskussionen. Men du väljer att använda din moderatorroll för att slippa motargument - alltså du gömmer dig bakom /moderator-signatur; du missbrukar din roll.

Du bör i sammanhanget dessutom tänka på att du bidrar till ökad risk för 1.02 när du citerar ännu mer från en redan citerad artikel.

Förövrigt kan du sluta upprepa dig i varje PM.
Var det syftet med din moderatoråtgärd, att säga till församlingen att det var en SVT-dokumentär som artikeln baserar sig på? Om det var syftet, varför skrev du inte det då: ”Artikeln uppmärksammar en dokumentär”?

Varför kände du att du behövde citera artikeln när jag redan citerat artikeln och gjort det tydligt vad Topic är?
Varför var det viktigt för dig att komplettera med att det var en SVT-dokumentär?
Du svarar inte på frågan: varför är den informationen så viktig för tråden att du måste använda din moderatorroll?
Du sa att du gjorde det för att framhäva att det handlade om en SVT-dokumentär. Varför var det viktigt för dig att komplettera med att det var en SVT-dokumentär?

Svara på detta:

- varför är det viktigt för Tråden att framhäva det handlar om en SVT-dokumentär?

- är det centrala i ditt citat att framhäva att det handlar om en SVT-dokumentär?
Nej du bör förklara varför du behöver citera artikeln för att framhäva det enligt dig så viktiga att det handlar om en SVT-dokumentär. Varför är det så viktigt för dig att citera, och inte bara skriva att det är en ny dokumentär?
Meiji, det var redan citerat från artikeln. Varför ökar du sannolikheten att bryta mot 1.02?
Senast redigerad av Devalvera 2026-05-16 kl. 13:24.
Citera
2026-05-16, 13:33
Medlem
triptykens avatar
Meijis åsikter är ju väldigt klara på frågan och klart det är bias som gjorde honom lägga till ett "moderator" på slutet? Men så jävla farligt var det ju inte, han fuckade upp litet och borde kanske ta bort "/moderator" delen men det är väl det?
Citera
2026-05-16, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Meijis åsikter är ju väldigt klara på frågan och klart det är bias som gjorde honom lägga till ett "moderator" på slutet? Men så jävla farligt var det ju inte, han fuckade upp litet och borde kanske ta bort "/moderator" delen men det är väl det?
Jag tycker absolut att Meiji ska ha åsikter, och att han absolut ska få dela med sig av sina åsikter.

Jag tycker dock inte han ska missbruka sin roll och göra politiskt motiverade modåtgärder.

Jag tycker inte heller detta är särskilt ”farligt”. Men jag tycker man ska få citera dessa slags inlägg. Jag citerade Meijis inlägg men han plockade bort det. Då blir det som att man inte får tycka annorlunda från Meiji. Bara för att Meiji signerar med ”/moderator” så ska han slippa få motargument på sina åsikter? Det är orimligt!
Senast redigerad av Devalvera 2026-05-16 kl. 13:54.
Citera
2026-05-16, 13:36
Medlem
Trodde inte att moderatorerna öht gör kommentarer, men tydligen händer det. Det är väl inte helt ok eftersom en moderators inhopp kan väga mer, typ.
Citera
2026-05-16, 14:19
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Som moderator har du möjlighet att i efterhand lägga in en post i en tråd som t ex i den här aktuella tråden.

Tittar du på tidsstämpeln på 1:a och 2:a inlägget i den aktuella tråden så skiljer det 1 sekund.

i ABoK görs det ofta när startinlägget saknar ett kort citat från ex en artikel. Kravet uppifrån är att vi då signerar med /Mod så att det syns att det är en moderatorsåtgärd.

Så Meiji har signerat rätt.

Edit:

Kom på att krav 2 från admin är att inlägget ska skrivas i fet stil.
Senast redigerad av Chantre 2026-05-16 kl. 14:26.
Citera
2026-05-16, 14:20
Medlem
Jag ser inget problem alls. Fördjupad disskusionsunderlaget för den som inte vill klicka på lälänkarna och driver ingen egen åsikt under /mod sign.
Citera
2026-05-16, 14:35
Medlem
grungewhores avatar
Du själv har vinklat historien. Man ska inte behöva trycka på en länk för att upptäcka att du återger sparsamt för att spinna det negativt för Jimmy Åkesson.

Jag ser modereringen som ett sätt att höja ämnet redan från början för att dra ner på flame wars om sådant du undanhållit. Ser du inte det så är du mer än lovligt korkad.
Citera
2026-05-16, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Som moderator har du möjlighet att i efterhand lägga in en post i en tråd som t ex i den här aktuella tråden.

Tittar du på tidsstämpeln på 1:a och 2:a inlägget i den aktuella tråden så skiljer det 1 sekund.

i ABoK görs det ofta när startinlägget saknar ett kort citat från ex en artikel. Kravet uppifrån är att vi då signerar med /Mod så att det syns att det är en moderatorsåtgärd.

Så Meiji har signerat rätt.

Edit:

Kom på att krav 2 från admin är att inlägget ska skrivas i fet stil.

Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Jag ser inget problem alls. Fördjupad disskusionsunderlaget för den som inte vill klicka på lälänkarna och driver ingen egen åsikt under /mod sign.
Får man inte citera dessa slags inlägg?
Citera
2026-05-16, 14:43
Medlem
kjellkritisks avatar
Jag och moderatorn har diametralt olika politiska åsikter, men inlägget där Meij kommenterar som moderator vill som jag tolkar det rädda tråden med ytterligare citat för att få en bredd och inte bara en klanka ner tråd. Ser inget fel i det oavsett om det är skolkaren nasselight Jimmy eller vi är inte kommunister men Nooshi.

Att kommentera moderatåtgärd är förbjudet i tråden, att citera det och diskutera citatet som togs fram trodde jag var ok.

Moderatorer är vanliga användare som absolut får diskutera i ämnet. Men det måste vara tydligt när de skriver som användare eller som moderator.
Citera
2026-05-16, 14:45
Medlem
Citat:
Får man inte citera dessa slags inlägg?

Det är om inte annat rätt onödigt eftersom det inte är att betrakta som en del av diskussionen i den meningen utan ett moderatormeddelande.
Citera
2026-05-16, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Det är om inte annat rätt onödigt eftersom det inte är att betrakta som en del av diskussionen i den meningen utan ett moderatormeddelande.
”Inte del av diskussionen”, samtidigt påstår du att det ger ”fördjupat disskusionsunderlag”. Det går inte ihop!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in