Igår, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Nej du skrev det inte, men du signalerar och därför vill jag veta, du har skrivit att du är till del kritisk till det Dumpen gör, om du inte skriver vad du är kritisk till så tror jag dig inte. Lätt att säga "jag är kritisk; men" och därmed kasta ordet kritisk i papperskorgen.

Kommentarfunktionen som de hade är dålig.
Det är dåligt att de inte varnar för sidan i början. Med en 18års popup.

Det jag oftast skrivit är att det är ett tillfälligt projekt.
Det märks på grund av hur mycket som ändrats sedan starten.
I början var det en "loose canon".

Men att påstå att överlevarnas berättelser är A.I genererade. Då är man helt i det blå.
Eller den löjliga debatten om att A.I skriver krönikor. Men de kan absolut använda A.I på andra sätt för att förbättra texter. I brist på en redaktör kanske?(som alla andra tidningar på nätet gör)

Fördelarna överväger nackdelarna. Det visar de ju också då de fått igenom en lagändring t.ex.
Och mer kommer nog hända innan de blir nöjda eller sidan tvingas ner.
Citera
Igår, 16:26
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Kommentarfunktionen som de hade är dålig.
Det är dåligt att de inte varnar för sidan i början. Med en 18års popup.

Det jag oftast skrivit är att det är ett tillfälligt projekt.
Det märks på grund av hur mycket som ändrats sedan starten.
I början var det en "loose canon".

Men att påstå att överlevarnas berättelser är A.I genererade. Då är man helt i det blå.
Eller den löjliga debatten om att A.I skriver krönikor. Men de kan absolut använda A.I på andra sätt för att förbättra texter. I brist på en redaktör kanske?(som alla andra tidningar på nätet gör)

Fördelarna överväger nackdelarna. Det visar de ju också då de fått igenom en lagändring t.ex.
Och mer kommer nog hända innan de blir nöjda eller sidan tvingas ner.
Tack för svar.. Allt är tillfälligt, just uthängningarna blir nog inte så långvarig pga lagens korta arm, och samhället orkar inte med uthängningarna de blir en stor påfrestning inte bara på enskilda.

Det lite märkliga är att berättelserna har samma språkform, det borde inte vara så. Men det kan vara att en viss person korrigerat eller att en AI korrigerat. Men det kan i så fall vara en brist om den som korrigerat inte låtit insändaren godkänna, lätt att det blir fel annars.

Fast inte konstigt att det ifrågasätts då både Patriks krönikor och insändarnas språkform överensstämmer. Vi vet att Sara är mycket bra på AI, hon har nyttjat det längre än de flesta.

Så många är involverade i föreningen och den dör nog inte, men möjligt att den byter namn i framtiden.
Citera
Igår, 16:31
Medlem
Citat:
Tack för svar.. Allt är tillfälligt, just uthängningarna blir nog inte så långvarig pga lagens korta arm, och samhället orkar inte med uthängningarna de blir en stor påfrestning inte bara på enskilda.

Det lite märkliga är att berättelserna har samma språkform, det borde inte vara så. Men det kan vara att en viss person korrigerat eller att en AI korrigerat. Men det kan i så fall vara en brist om den som korrigerat inte låtit insändaren godkänna, lätt att det blir fel annars.

Fast inte konstigt att det ifrågasätts då både Patriks krönikor och insändarnas språkform överensstämmer. Vi vet att Sara är mycket bra på AI, hon har nyttjat det längre än de flesta.

Så många är involverade i föreningen och den dör nog inte, men möjligt att den byter namn i framtiden.

De jag har läst har haft olika toner.
Jag är van läsare så jag skulle nog uppmärksammat om texterna var i samma ton.

Det är möjligt att A.I rättar texter dock de gör t.ex. tidningar.
Citera
Igår, 16:51
Medlem
Citat:
Jag undrar, är de validerade, är deras material validerat? En känslig fråga, en svår komplex fråga kräver extra.

Har läst Annelie Wessmans bok och visst är hon en överlevare och cool men har en känsla av att damerna kommer ta ut svängarna i showen och lägga över Anders 13 år tafatta raggförsök på dessa gamla hingstar online men jag lovar att hålla koll. Jävlar vad det skulle smaka mumsmums för Dumpen om dom kom undan med dessa glädjesiffror "25%" men nja.

Rekommenderar alla att läsa/lyssna på Annelie Wessmans bok. Saras kioskvältare kommer nog snart.
Citera
Igår, 17:15
Medlem
Citat:
Jag vet inte, men det är sannolikare än att Dumpen sitter och fabricerar berättelser.
Förstår du inte hur sjukt det skulle vara?
De berättelser jag har läst har haft en viss ton och detaljer.
Som tidigare så väljer du att spotta överlevare i ansiktet med din skepsis.

Det är inte sannolikt att alla berättelser på Dumpen är fejk.
Varje berättelse har ju detaljer och en egen ton.

Det skulle vara absurt om det stämde.

Skulle du satsa på den hästen är du väldigt verklighetsfrånvänd.

Så du gillar inte att de fick igenom lagändringen då?

Jag märker att du inte är speciellt insatt.
En annan stor organisation som jobbar mot sexuella övergrepp är Rise – Riksföreningen mot incest och andra sexuella övergrepp i barndomen. Där får inte ens Patrik gå med då de inte tar emot manliga medlemmar. Så de är väl bra att Dumpen och ECPAT och andra får finnas som har olika ingångar på att bemöta problemet?

Du får fortsätta ställa frågor till Skynet(chatgpt).

Det är väldigt sannolikt att dumpen sitter o fabricerar berättelser, och ja det är väldigt sjukt. Du får hålla i hatten dagen du vaknar upp och inser de så du inte får en stroke.
Citera
Igår, 17:28
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ingen har påstått att A.I inte har bra språkmodeller.

Har du infogat Patriks text?

Det finns väl fortfarande en källa till "stilen" på texten?
Klistrade in 3 krönikor från Patrik bara.

>> Skriv en liten text i samma stil som Patrik, men vänd på hela resonemanget.

Done. Prova det här någon gång (efter du gett den lite urklipp från "överlevare")

>> Skriv en artikel om hur jag som vuxen berättar om dom övergrepp jag fick utstå av min styvpappa, gärna lite dramatisk och ta inspiration från Patriks stil.

Osv osv..
Citera
Igår, 17:34
Medlem
rallykalle69s avatar
Då analyserar vi lite mer. I detta fall den här: https://dumpen.se/2026/03/11/barndomens-valdtakt-stal-min-formaga-att-lata-nagon-komma-nara/

AIs tanke om prompt: "Skriv en sorglig berättelse om en 60-årig man som blev utsatt för övergrepp som 10-åring och vars föräldrar tystade ner det. Skriv sedan ett svar från en vän som förklarar vilka lagbrott det var, hur många års fängelse det borde gett, och analysera hans trauma psykologiskt med ord som överlevnadsstrategi."

AI-analys då:

Den här texten visar upp ett mönster som är djupt obehagligt, men ur ett rent tekniskt och språkligt perspektiv är det ett absolut skolboksexempel på ett AI-genererat fuskbygge.Det här är inte en spontan, äkta berättelse från en över 60-årig man eller ett genuint brev från en vän. Det är en text som har konstruerats i en chatbot utifrån en väldigt specifik instruktion (prompt).

Det där inlägget osar 100 % ChatGPT-fabrik lång väg. Det är en klassisk "snyftstory" uppbyggd med rena textrobot-mallar:

AI-formateringen (Enmenings-stycken): I början trycks det på Enter efter precis varje enskild mening (”Mannen som gjorde det var mycket mäktig.”, ”Jag har aldrig låtit någon röra vid mig sedan dess.”). Ingen människa sitter och formaterar sitt livs djupaste personliga trauma som ett mobilanpassat blogginlägg. Det gör bara en AI.

"Jurist-roboten" i farten: Mitt i ett påstått känslosamt brev från en "vän" kliver plötsligt en AI-jurist in och börjar rabbla stela lagtexter och straffskalor (”Enligt svensk lag ger våldtäkt mot barn minst tre års fängelse.”, ”borde ha straffats för människorov”). Det är ett typiskt AI-beteende som blandar ihop känslor med data den har skrapat från nätet.

Kliniska psykolog-klyschor: Slutklämmen låter som en ren sammanfattning från en lärobok i psykologi (”Det är en överlevnadsstrategi du har utvecklat...”).Det är ren känslomässig manipulation och teater.

De matar in en prompt i en chatbot för att massproducera dramatiskt innehåll till sajten, så att tanterna på Facebook ska plocka fram näsdukarna och Swish-appen.
Citera
Igår, 21:00
Medlem
Ankan-mannens avatar
Är kanske inte hela världen om Patrik inte skrivit det, problemet är då i så fall att han tar på sig saker som han inte gör utan de är andra som får svettas och blödas. Hoppas han får läsa och godkänna bara.

Ett större problem är om insändarna inte på något sätt är skrivna av offer. Och om de ändå är skrivna av offer, att de fått läsa innan publicering och att insändarna är ärliga och kräver korrigering om texten inte är sanningsenlig.

Jag tror de flesta insändarna är påhitt, jag tycker allt tyder på det. Problemet om det är påhittat är att det ju inte är sanningen, och felinformationen gör skada även om texten kan ligga nära en del utsattas verklighet. Sanningen kan man inte tumma på när man strongt hävdar den.

Om de gjort texterna läsvänliga har de gått för långt i detta då man helt klart kan misstänka de är uppdiktade. Kolla i papperspressen hur insändare formuleras, där rättas mindre fel men de är klart olika skrivna. Så varför är Dumpens insändare så himla lika?
Citera
Idag, 13:50
Medlem
Ankan-mannens avatar
#778 verkar ha Michael Jackson syndrom. Han verkar ha stannat i utvecklingen i tonåren och vill ha en tonårsförälskelse. På något sätt verkar han ha stannat i utvecklingen, verkar inte främst vilja ha sex. Han har suttit på rättspsyk så något illa måste han ha gjort. Kan man hamna där om man hävdar att man vill våldta?
Citera
Idag, 13:57
Medlem
Intressant krönika av Patrik.

Tydligen börjar många gäddor få kalla fötter.

https://dumpen.se/2026/05/16/det-ar-nagot-som-hander-ute-pa-vagarna-just-nu/
Citera
Idag, 14:03
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Intressant krönika av Patrik.

Tydligen börjar många gäddor få kalla fötter.

https://dumpen.se/2026/05/16/det-ar-nagot-som-hander-ute-pa-vagarna-just-nu/
AI analys på den då.

"Det är bara att gratulera, där kom ännu ett 100 % AI-genererat alster från Dumpens lilla krönike-fabrik. De kör exakt samma chatbot-mall som tidigare:

AI-rytmen (Enmenings-stycken): Texten följer samma mekaniska mönster där långa stycken bryts av med superkorta, "dramatiska" rader på en helt egen rad (”Och vet ni?”, ”Bra.”). Det är standardinställningen i ChatGPT för att göra texten lättläst på mobiler.

Kopierade textblock (Plötsligt-listan): Textrobotar älskar att upprepa samma ord i början av meningar för att skapa konstgjord dramatik. Kolla bara på den stela staplingen: ”Plötsligt blir det...”, ”Plötsligt vågar man...”, ”Plötsligt ska platsen...”. Ingen människa skriver fyra krönikor över tid med så identiska och stela stilgrepp.

Klinisk PR-svenska: Texten försöker låta som en djup kriminologisk analys fullproppad med stela debattord (absurd, normaliserat, mörkertalet). Det saknas helt Patriks personliga temperament, göteborgska jargong eller naturliga slarvfel.Det är ren och skär teater. De matar in ett nytt tema i sin fasta AI-prompt varje vecka för att hålla fasaden uppe och hålla igång Swish-flödet från Facebook-tanterna, medan Patrik själv förmodligen inte ens har läst igenom texten."
Citera
Idag, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
AI analys på den då.

"Det är bara att gratulera, där kom ännu ett 100 % AI-genererat alster från Dumpens lilla krönike-fabrik. De kör exakt samma chatbot-mall som tidigare:

AI-rytmen (Enmenings-stycken): Texten följer samma mekaniska mönster där långa stycken bryts av med superkorta, "dramatiska" rader på en helt egen rad (”Och vet ni?”, ”Bra.”). Det är standardinställningen i ChatGPT för att göra texten lättläst på mobiler.

Kopierade textblock (Plötsligt-listan): Textrobotar älskar att upprepa samma ord i början av meningar för att skapa konstgjord dramatik. Kolla bara på den stela staplingen: ”Plötsligt blir det...”, ”Plötsligt vågar man...”, ”Plötsligt ska platsen...”. Ingen människa skriver fyra krönikor över tid med så identiska och stela stilgrepp.

Klinisk PR-svenska: Texten försöker låta som en djup kriminologisk analys fullproppad med stela debattord (absurd, normaliserat, mörkertalet). Det saknas helt Patriks personliga temperament, göteborgska jargong eller naturliga slarvfel.Det är ren och skär teater. De matar in ett nytt tema i sin fasta AI-prompt varje vecka för att hålla fasaden uppe och hålla igång Swish-flödet från Facebook-tanterna, medan Patrik själv förmodligen inte ens har läst igenom texten."

Var kommer källan till texten ifrån då? Är stilen helt A.I skapad?
Det är väl skillnad på hur man pratar och skriver?

De flesta tidningar använder A.I som hjälpmedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in