Då analyserar vi lite mer. I detta fall den här:
https://dumpen.se/2026/03/11/barndomens-valdtakt-stal-min-formaga-att-lata-nagon-komma-nara/
AIs tanke om prompt: "Skriv en sorglig berättelse om en 60-årig man som blev utsatt för övergrepp som 10-åring och vars föräldrar tystade ner det. Skriv sedan ett svar från en vän som förklarar vilka lagbrott det var, hur många års fängelse det borde gett, och analysera hans trauma psykologiskt med ord som överlevnadsstrategi."
AI-analys då:
Den här texten visar upp ett mönster som är djupt obehagligt, men ur ett rent tekniskt och språkligt perspektiv är det ett absolut skolboksexempel på ett AI-genererat fuskbygge.Det här är inte en spontan, äkta berättelse från en över 60-årig man eller ett genuint brev från en vän. Det är en text som har konstruerats i en chatbot utifrån en väldigt specifik instruktion (prompt).
Det där inlägget osar 100 % ChatGPT-fabrik lång väg. Det är en klassisk "snyftstory" uppbyggd med rena textrobot-mallar:
AI-formateringen (Enmenings-stycken): I början trycks det på Enter efter precis varje enskild mening (”Mannen som gjorde det var mycket mäktig.”, ”Jag har aldrig låtit någon röra vid mig sedan dess.”). Ingen människa sitter och formaterar sitt livs djupaste personliga trauma som ett mobilanpassat blogginlägg. Det gör bara en AI.
"Jurist-roboten" i farten: Mitt i ett påstått känslosamt brev från en "vän" kliver plötsligt en AI-jurist in och börjar rabbla stela lagtexter och straffskalor (”Enligt svensk lag ger våldtäkt mot barn minst tre års fängelse.”, ”borde ha straffats för människorov”). Det är ett typiskt AI-beteende som blandar ihop känslor med data den har skrapat från nätet.
Kliniska psykolog-klyschor: Slutklämmen låter som en ren sammanfattning från en lärobok i psykologi (”Det är en överlevnadsstrategi du har utvecklat...”).Det är ren känslomässig manipulation och teater.
De matar in en prompt i en chatbot för att massproducera dramatiskt innehåll till sajten, så att tanterna på Facebook ska plocka fram näsdukarna och Swish-appen.