2026-05-16, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Njae.
Om man har karisma, behöver man inte prata för att få uppmärksamhet från tjejer/kvinnor.
En massa prat är för de män som INTE ha självförtroende...

Iofs finns det korkade tjejer/kvinnor som fastnar för sådana män, som du beskriver, och MISSTOLKAR det som självförtroende.

De män som inte har karisma och inte uppmärksammas för något annat, kan iofs behöva säga/göra något för att få uppmärksamheten att BÖRJA, men de flesta tjejerna/kvinnorna gillar män med RIKTIGT självförtroende och som LYSSNAR på dem och/eller får dem att skratta...
Att kunna dansa gör det mycket enklare att få första kontakten för på många bra dansställen har tjejerna inställningen att de ska tacka Ja till minst en dans - utom om killen är full. Då har killen fått uppmärksamhetschans även om han inte har varken karisma eller snyggt utseende.

((T ex har jag alltid haft karisma, men intresset för mig från tjejer var litet på mellanstadiet då jag var mycket kort förr min ålder, men i 13-14årsåldern då pojkar växer mycket växte jag ännu mer så jag blev normallång. Då började tjejer springa efter mig (om jag hade på karisman eller att de kände till att jag hade den.) Detta fastän jag inte sa något alls en del dagar bara om det var något viktigt. Blev känd och eftersprungen i ett stort område. Det hör till saken att jag INTE ser något speciellt bra ut, delar snygga, delar fula.
Då jag senare flyttade till annat län lät jag inte mitt karismajag flytta med för jag ville hitta EN att vara ihop med utan att en massa andra störde. Då var INGEN intresserad, massor tackade Nej till danser. Vid en dans långt senare berättade en kompis att det kommit en busslast från länet där jag var känd men från en annan del. Antar att jag omedvetet kopplade på karisman för det tog bara några minuter innan den snyggaste tjejen från busslasten kom och bjöd upp mig. Då de, som hade tackat Nej tidigare, såg det kom även de och bjöd upp mig så efter ett tag behövde jag gömma mig på herrtoaletten för att få vila

Gällande skratt körde jag ibland med egna nya varrianter på då vanliga raggningsrepliker, men den här passar bara till extremt snygga tjejer, som även har bra självförtroende:
-Jag tycker du ser ut som en filmstjärna!
-Jaha, vilken då? sa hon uttråkad för hon hade hört den en massa gånger.
-Kalle Anka...
(Men se upp. Numera ser många ut som Kalle Anka med sina fuskfillerläppar

Mycket av det du skriver är vettigt.

En del av Karisma är dock att kunna säga rätt saker på rätt sätt. Och det kan leda till att folk innerligt vill lyssna. Och att en talar mycket.

Att tala mycket har en korrelation med självförtroende. På samma sätt som att det finns en korrelation mellan självförtroende och karisma.
Så att säga att tala mycket är för de med dåligt självförtroende kan vara både rätt och fel.

Jag tycker att det låter som att din karisma handlar om ditt kroppsspråk och ditt sätt att röra dig på. Troligtvis också din ansiktsmimik.

Vissa är mer karismatiska när de står still och talar. Vissa ansikte mot ansikte och andra inför publik.

Karisma är för de flesta fullt möjligt att lära sig i mer eller mindre mån. Men vi verkar ha mer eller mindre talang inom olika aspekter.

Kan känna igen mig i dansandet. Fått några av mina bästa ragg på dansgolvet eller pga mitt sätt att dansa
Citera
2026-05-16, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalismKnullad
Det var du som började prata om liggande.

En del klokt i ditt inlägg.

Men det jag säger stämmer ju då. Det är "babbel-hypotesen" det handlar om.

Min definition av dominans är inte detta dock. Jag tycker mig ofta se feminina män prata strunt i mängder och då förföra kvinnor med "babbel-hypotesen".

Kvinnor förväxlar extraversion med maskulinitet kan man säga.
Så om Mr.Bean babblar mer än typ Hulk Hogan t.ex. så får han ligga mer.

Men är inte detta rätt jävla sjukt ändå? Hur fan kan de vara så lättlurade?

Tack för uppriktigheten i ditt inlägg. Du visade tom. självdistans.

Alltså det där med dominans köper jag inte alls. De mest maskulina och dominanta männen brukar inte tala så mycket. Jag uppfattar det som ett väldigt kvinnligt drag att prata mycket och ha ett starkt behov av social bekräftelse.
Jämför såhär random 80-tals actionicon med typ tonårstjejer.

Jag har sett de mest absurda sammanhang med små späda riktiga mesar som babblar på och babblar på och det funkar.

Men alltså ett tips till er kvinnor där ute. Bara för att en man pratar mycket betyder inte det att han är något att ha. Han kan vara totalt kass. Sannolikheten är rent av ganska stor för det.

Det handlar inte om självdistans. Utan om att flera teorier kan ha relevans samtidigt.
Att de kompletterar varandra.

Vad gäller maskulinitet så skulle jag tolka det som två aspekter om en diskuterar attraktion.

Dels att ha lågt på personlighetsdraget vänlighet. Vilket gör en man mer tävlingsinriktad , aggressiv och potentiellt våldsam.

Men det finns också en fysisk aspekt. Vissa drag i ansiktet och vissa kroppsform.

Det optimala om en bara vill ligga mycket spm man är att ha högt på personlighetsdraget extraversion lågt på vänlighet och lågt på samvetsgrannhet.

Extrovert bad boy så att säga.

Skulle inte vara helt överraskad om att vissa pratsamma mesar får ligga för att de känns trygga. Och för att tjejerna hoppas att de kan vara seriösa.
Troligtvis pga erfarenheter av bad boys
Citera
2026-05-16, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
En del av Karisma är dock att kunna säga rätt saker på rätt sätt. Och det kan leda till att folk innerligt vill lyssna. Och att en talar mycket.
Njae. Ja, att KUNNA tala mycket även inför stora grupper då det behövs
INTE babbla en massa för att försöka dominera andra, INTE förr att försöka få uppmärksamhet, INTE för att försöka DÖLJA att de egentligen är veklingar...

((T ex då jag gick på högstadiet i Stockholms då värsta förort, hade de 4-5 år äldre ligistgängsledarna nyligen blivit finkade då jag nyss hade växt ifatt på längden. Ändå lyckades jag få stopp på all fysisk mobbning inom synhåll genom att göra bort mobbarna med ord (eller ännu mer bortgjorda då de behövdes stoppas med våld både då de var flera och mycket större än spinkiga mig
Då det ryktet var uppbyggt behövde jag bara titta på dem för att få dem att sluta, eller säga bara "Öh!" så de såg att jag såg dem.
Ett annat exempel gällande att prata vid rätt tillfälle, gjorde jag som vuxen korta komentarer läggande till kunskap om mycket olika ämnen som ett "gäng" pratade om, vilket t o m imponerade på en skorpiontjej! som undrade hur jag kunde veta så mycket, fast det underlättades av att jag såg mycket yngre ut än vad jag var, så jag hade haft många fler år på mig att lära.))
Citat:
Att tala mycket har en korrelation med självförtroende. På samma sätt som att det finns en korrelation mellan självförtroende och karisma.
Ja till det senare,
men det första är FEL.
Tänk på vilka som pratar mest,
de som babblar mycket för att de FÖRSÖKER verka mer än vad de är,
eller vi som sällan behöver säga något för att ha uppmärksamheten...
Citat:
Jag tycker att det låter som att din karisma handlar om ditt kroppsspråk och ditt sätt att röra dig på. Troligtvis också din ansiktsmimik.
För att få uppmärksamhet från tjejer behövde jag bara koppla på utstrålningen typ "pokerface",
medan i farliga situationer fällde jag ner ögonbrynen och blängde på ledaren -eller ibland gjorde bort dem med någon passande komentar. *

Som ungdomsledare/företagsledare vill man få dem att lyssna, men inte skrämma dem, så då är det mjukare mimik och en del prat.

(( * T ex ett skämt en gång på ett dansställe innan en del kände till att det var bättre att inte bråka med mig, en storvuxen man ställde sig ivägen för spinkiga 16-åriga mig i gången ut då jag gick sist och försökte bygga upp sitt skadade självförtroendet genom att försöka skrämma mig, efter att han antagligen blivit nobbad vid sista dansen:
-Sticker du upp, grabben!
-Nej, jag sticker bara upp på onsdagar, svarade jag glatt
Han började hytta med knytnäven, men jag stod där bara och väntade på att han skulle ledsna, men det gjorde han inte på ett par minuter. Tjejen jag hade dansat med väntade på andra sidan om honom, så jag tog honom under armhålorna, som man lyfter småbarn, och lyfte honom åt sidan.
Ett annat som jag använde då det var egentligen ok killar, men lite bråkiga för att de var fulla, så jag ville inte att det skulle sluta med att jag behöver göra illa dem, var "Akomint-tricket". Då de kom och försökte vara stöddiga, höll jag fram handen nedåt utan att visa vad jag hade i den, så reflexmässigt tog de emot och blev stående förvirrade med en mintkola i handen undertiden jag tog dem i axlarna och vred dem så att de stod och t ex tittade in i en vägg.))
Citat:
Karisma är för de flesta fullt möjligt att lära sig i mer eller mindre mån. Men vi verkar ha mer eller mindre talang inom olika aspekter.
Ja, kanske inte ända till karismanivå för många, eftersom folk börjar med olika starka/svaga personligheter,
men alla kan träna upp psyket och det är relaterat till möjligheten att bli karismatisk, som du sa.

((T ex som ungdomsledare stärkte jag självförtroendet mycket på alla. En del av dem blev karismatiska.))
Citera
2026-05-16, 14:22
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Både den här tråden och många andra frågor såsom kopplat till inrikespolitik, arbetsliv och allt möjligt kan besvaras med Babbel-hypotesen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Babble_hypothesis

In psycholinguistics and leadership studies, the babble hypothesis (demonstratively labelled the babble effect) is a conjecture that posits a strong correlation between the amount or quantity of speaking time an individual has in group settings and their likelihood of emerging as a leader, as commonly opposed to quality of speech.[1]

Svenska och enklare:
Babble-hypotesen betyder att personer som pratar mycket i en grupp oftare uppfattas som ledare. Det verkar alltså spela större roll hur mycket någon pratar än hur bra det personen säger är.

Det här är svaret på frågan.

Kvinnor ser män som babblar mycket som ledare och de blir attraherade av ledare.
Även om mannen är en clown.
Citera
2026-05-16, 14:27
Medlem
Citat:
Det handlar inte om självdistans. Utan om att flera teorier kan ha relevans samtidigt.
Att de kompletterar varandra.

Vad gäller maskulinitet så skulle jag tolka det som två aspekter om en diskuterar attraktion.

Dels att ha lågt på personlighetsdraget vänlighet. Vilket gör en man mer tävlingsinriktad , aggressiv och potentiellt våldsam.

Men det finns också en fysisk aspekt. Vissa drag i ansiktet och vissa kroppsform.

Det optimala om en bara vill ligga mycket spm man är att ha högt på personlighetsdraget extraversion lågt på vänlighet och lågt på samvetsgrannhet.

Extrovert bad boy så att säga.

Skulle inte vara helt överraskad om att vissa pratsamma mesar får ligga för att de känns trygga. Och för att tjejerna hoppas att de kan vara seriösa.
Troligtvis pga erfarenheter av bad boys

Det fetade: Ja, fast det är där det går fel.
Nej, man kan vara extremt maskulin och snäll. Man kan vara extremt maskulin och självförsakande.
Det där är mer en fråga om egoism. Den arketypiska hjälten offrar tom. sig själv för de svagare.
Det är en återkommande arketyp att den starkaste ser till att andra klarar sig på sin egen bekostnad.
Enkelt förklarat. Tänk Bruce Willis i Armageddon i slutet av filmen. Eller en miljon andra berättelser med typ samma story.
Alpha-lejonet brottar ner ner de svaga.

Fetade nummer två.
Oja, pratsamma mesar rör det sig i regel om. Jag tycker nästan alltid det är mesar som är pratsamma.
Kolla våra politiker. Soyboys hela bunten. Inte minst på högersidan.
Citera
2026-05-16, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Njae. Ja, att KUNNA tala mycket även inför stora grupper då det behövs
INTE babbla en massa för att försöka dominera andra, INTE förr att försöka få uppmärksamhet, INTE för att försöka DÖLJA att de egentligen är veklingar...

((T ex då jag gick på högstadiet i Stockholms då värsta förort, hade de 4-5 år äldre ligistgängsledarna nyligen blivit finkade då jag nyss hade växt ifatt på längden. Ändå lyckades jag få stopp på all fysisk mobbning inom synhåll genom att göra bort mobbarna med ord (eller ännu mer bortgjorda då de behövdes stoppas med våld både då de var flera och mycket större än spinkiga mig
Då det ryktet var uppbyggt behövde jag bara titta på dem för att få dem att sluta, eller säga bara "Öh!" så de såg att jag såg dem.
Ett annat exempel gällande att prata vid rätt tillfälle, gjorde jag som vuxen korta komentarer läggande till kunskap om mycket olika ämnen som ett "gäng" pratade om, vilket t o m imponerade på en skorpiontjej! som undrade hur jag kunde veta så mycket, fast det underlättades av att jag såg mycket yngre ut än vad jag var, så jag hade haft många fler år på mig att lära.))
Ja till det senare,
men det första är FEL.
Tänk på vilka som pratar mest,
de som babblar mycket för att de FÖRSÖKER verka mer än vad de är,
eller vi som sällan behöver säga något för att ha uppmärksamheten...
För att få uppmärksamhet från tjejer behövde jag bara koppla på utstrålningen typ "pokerface",
medan i farliga situationer fällde jag ner ögonbrynen och blängde på ledaren -eller ibland gjorde bort dem med någon passande komentar. *

Som ungdomsledare/företagsledare vill man få dem att lyssna, men inte skrämma dem, så då är det mjukare mimik och en del prat.

(( * T ex ett skämt en gång på ett dansställe innan en del kände till att det var bättre att inte bråka med mig, en storvuxen man ställde sig ivägen för spinkiga 16-åriga mig i gången ut då jag gick sist och försökte bygga upp sitt skadade självförtroendet genom att försöka skrämma mig, efter att han antagligen blivit nobbad vid sista dansen:
-Sticker du upp, grabben!
-Nej, jag sticker bara upp på onsdagar, svarade jag glatt
Han började hytta med knytnäven, men jag stod där bara och väntade på att han skulle ledsna, men det gjorde han inte på ett par minuter. Tjejen jag hade dansat med väntade på andra sidan om honom, så jag tog honom under armhålorna, som man lyfter småbarn, och lyfte honom åt sidan.
Ett annat som jag använde då det var egentligen ok killar, men lite bråkiga för att de var fulla, så jag ville inte att det skulle sluta med att jag behöver göra illa dem, var "Akomint-tricket". Då de kom och försökte vara stöddiga, höll jag fram handen nedåt utan att visa vad jag hade i den, så reflexmässigt tog de emot och blev stående förvirrade med en mintkola i handen undertiden jag tog dem i axlarna och vred dem så att de stod och t ex tittade in i en vägg.))
Ja, kanske inte ända till karismanivå för många, eftersom folk börjar med olika starka/svaga personligheter,
men alla kan träna upp psyket och det är relaterat till möjligheten att bli karismatisk, som du sa.

((T ex som ungdomsledare stärkte jag självförtroendet mycket på alla. En del av dem blev karismatiska.))

Dina personliga upplevelser säger inte så mycket om verkligheten. Du behöver analysera dina upplevelser med verktyg som strukturerar upp dem. Och du behöver göra det objektivt.

Kan förklara vetenskapen bakom karisma .
Det består av två komponenter.

Den första är influens. Förmågan att påverka. Att.ta ledningen. Att fånga en grupps uppmärksamhet.
Det här är starkt kopplat till social dominans ,självhävdelse , bestämdhet.

Troligtvis det du använde dig av när du snackade med ligisterna.

Den andra är förmågan att få folk att känna sig bekväma . Att förmedla en känsla av att en är tillgänglig. Att utstråla värme .

En kan göra det samtidigt som en lyssnar på någon. Upplevelsen kan bli att personen känner sig sedd och stöttad utan att en säger ett ord..

Den som är mest karismatisk brukar generellt ha högt på personlighetsdraget extraversion.
En av de faktorerna som mäts är social dominans, bestämdhet . Heter assertiveness på engelska.

Ett annat personlighetsdrag som den karismatiska personen brukar ha är högt på mental stabilitet.
Eller lågt på neurotocitet. Beroende på test.
Personen är inte lättstressd. Är lugn i pressade situationer . Sällan ångest.

Det går att ha hög karisma och inte vara speciellt pratsam. Men det tyder på låg extraversion. Så det är mindre Sannolikt.
Citera
2026-05-16, 15:47
Medlem
Citat:
Nej, man kan vara extremt maskulin och snäll. Man kan vara extremt maskulin och självförsakande.
Det där är mer en fråga om egoism. Den arketypiska hjälten offrar tom. sig själv för de svagare.
Det är en återkommande arketyp att den starkaste ser till att andra klarar sig på sin egen bekostnad.
Enkelt förklarat. Tänk Bruce Willis i Armageddon i slutet av filmen. Eller en miljon andra berättelser med typ samma story.

Fetade nummer två.
Oja, pratsamma mesar rör det sig i regel om. Jag tycker nästan alltid det är mesar som är pratsamma.

Attraktionen jag nämner är den initiala. Dvs det som ger ons eller kortvariga relationer.

Det finns andra maskulina drag som är till fördel vid long term mating. Tex mental stabilitet. Men också assertiveness. Det ligger dock under extaversion.

Hur definierar du en mes?
Finns en argumentation för att 63 procent av befolkningen är mesar.

Att vara självuppoffrande är inte helt ovanligt om motiven är tillräckliga.
Citera
2026-05-16, 16:26
Medlem
Citat:
Attraktionen jag nämner är den initiala. Dvs det som ger ons eller kortvariga relationer.

Det finns andra maskulina drag som är till fördel vid long term mating. Tex mental stabilitet. Men också assertiveness. Det ligger dock under extaversion.

Hur definierar du en mes?
Finns en argumentation för att 63 procent av befolkningen är mesar.

Att vara självuppoffrande är inte helt ovanligt om motiven är tillräckliga.

Extrovert är inte samma sak som kunnig, kompetent eller maskulin.
Extrovert är bara extrovert. Kanske fick man ingen uppmärksamhet som barn. Vad vet jag.
Eller så använder man det instrumentellt för vissa mål.

Något jag tycker är intressant är att när jag ser vissa människor vara väldigt aktiva online i olika sammanhang och sedan googlar deras namn så är det också dessa personer som har flest sökträffar i olika reportage och mediaframträdanden (om de håller på med något som gör deras kunskap möjlig för det).

Det är alltså genomgående att vissa människor söker uppmärksamhet i alla möjliga kontexter.
De vill visa upp sin person. De vill bli sedda. De vill bli nyssnade på. De vill bli beundrade. Få erkännande.
Många vill nog det, men stora skillnader i grad.
Citera
2026-05-16, 16:30
Medlem
Citat:

Fetade nummer två.

Vill tillägga att lågt på personlighetsdraget vänlighet inte innebär att en måste bete sig egoistiskt. En kan till och med vara beredd att bete sig självuppoffrande. Men det beror troligtvis på att en bestämt sig för att bete sig bra. Eller för att en kan motivera det med egoistiska skäl.
En måste inte ha total brist på empati. Däremot så blir en troligtvis inte överväldigad av andras känslor.
Citera
2026-05-16, 16:45
Medlem
Citat:
Vill tillägga att lågt på personlighetsdraget vänlighet inte innebär att en måste bete sig egoistiskt. En kan till och med vara beredd att bete sig självuppoffrande. Men det beror troligtvis på att en bestämt sig för att bete sig bra. Eller för att en kan motivera det med egoistiska skäl.
En måste inte ha total brist på empati. Däremot så blir en troligtvis inte överväldigad av andras känslor.

Jaja, men jag tror ändå inte det är så relevant här.

Jag talar inte om grad av vänlighet alls.

Jag talar helt enkelt om att extraversion har en pull, även när det snackas skit och personen är clown.
Hence "The babble effect".
Citera
2026-05-16, 16:47
Medlem
Citat:
Extrovert är inte samma sak som kunnig, kompetent eller maskulin.
Extrovert är bara extrovert. Kanske fick man ingen uppmärksamhet som barn. Vad vet jag.
Eller så använder man det instrumentellt för vissa mål.

Något jag tycker är intressant är att när jag ser vissa människor vara väldigt aktiva online i olika sammanhang och sedan googlar deras namn så är det också dessa personer som har flest sökträffar i olika reportage och mediaframträdanden (om de håller på med något som gör deras kunskap möjlig för det).

Det är alltså genomgående att vissa människor söker uppmärksamhet i alla möjliga kontexter.
De vill visa upp sin person. De vill bli sedda. De vill bli nyssnade på. De vill bli beundrade. Få erkännande.
Många vill nog det, men stora skillnader i grad.

Att ha högre på fasetten assertiveness inom personlighetsdraget extraversion är förknippat med att vara man. Troligtvis en av anledningarna till varför män som är väldigt extroverta får ligga oftare. Det är helt enkelt något som varit evolutionärt fördelaktigt.

Och assertiveness i kombination med de andra fasetterna i personlighetsdraget extraversion gör män initialt mer attraktiva för kvinnor.
Troligtvis för att vi är sociala varelser. Och för attmdet kan tolkas som social kompetens/social dominans.

Jag köper att vara maskulin är betydligt bredare än extraversion och assertiveness.

Och att kunnighet kompetens och att vara maskulin är attraktivt. Men det kan bli dåliga resultat på dejtingfronten för den som är introvert.

Om en inte hittar rätt miljöer dvs. Sällan brudar springer ovh raggar på karlar. Och när de gör det så krävs ofta en viss handlingskraft.
Citera
2026-05-16, 16:50
Medlem
Citat:
Jaja, men jag tror ändå inte det är så relevant här.

Jag talar inte om grad av vänlighet alls.

Jag talar helt enkelt om att extraversion har en pull, även när det snackas skit och personen är clown.
Hence "The babble effect".

Tror personligen att the babble hypothesis har en kulturell påverkan. För 40-50 år sedan hade den troligtvis en mindre effekt.
Men med internets påverkan på kulturen så tror jag den har en större effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in