2026-05-16, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Otroligt klantigt likaså dyk olyckorna i Sveriges grottor. Jävla amatörer som inte fixar lite strul. På den nivån fristuger man enkelt upp utan tuber.
Det är väl det som gör att man anar att det ligger något annat problem bakom, i de svenska fallen. Känns högst osannolikt att de inte var kapabla till att göra en direktuppstigning under problemfria förutsättningar.

Vad beträffar olyckan i Maldiverna så vet vi väl inget om huruvida det var klantigt eller inte.
Citera
2026-05-16, 06:40
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .icigigk
Det är väl det som gör att man anar att det ligger något annat problem bakom, i de svenska fallen. Känns högst osannolikt att de inte var kapabla till att göra en direktuppstigning under problemfria förutsättningar.

Vad beträffar olyckan i Maldiverna så vet vi väl inget om huruvida det var klantigt eller inte.
Man har för korta rep längder, för stor tilltro till sin egen dyk kunskap o har absolut inte tränar worst case scenario i fridyk tank där du verkligen över på fri uppstigning även på dessa större djupen.

Säkert navi eller padi grundkurs på charter förra året o sedan ger man sig på grottor....
Citera
2026-05-16, 07:53
Medlem
crusades avatar
Citat:
Man har för korta rep längder, för stor tilltro till sin egen dyk kunskap o har absolut inte tränar worst case scenario i fridyk tank där du verkligen över på fri uppstigning även på dessa större djupen.

Säkert navi eller padi grundkurs på charter förra året o sedan ger man sig på grottor....

Det står i Expressens artikel att två av dem var dykinstruktörer och forskaren var även hon väldigt erfaren.
Dock var det två unga tjejer som det inte står så mycket om, de kanske var mer oerfarna och möjligtvis den svaga länken i sällskapet.
De har dessutom inte följt lokala regler som innebär att man måste ha en lokal guide med sig när man dyker i grottor.
Citera
2026-05-16, 09:47
Medlem
israelisinnocents avatar
Det var en årlig universitetsresa med flera elever kvar ombord på båten
Citera
2026-05-16, 09:50
Medlem
slagskotts avatar
Oxygen toxicity and sheer panic are among the potential factors that could have led to the deaths of five Italian tourists who vanished on a daring scuba dive in the Maldives, experts say.

Pulmonologist Claudio Micheletto told the Italian outlet Adnkronos on Thursday that “it’s likely that something went wrong with the tanks,” as all five divers died on the same 160-foot excursion in the waters of Vaavu Atoll, which sparked a police investigation.

https://nypost.com/2026/05/15/world-news/oxygen-toxicity-panic-may-have-led-to-deaths-of-5-tourists-on-scuba-dive-in-maldives-experts/

"something went wrong with the tanks"

Låter inte som lekmansord direkt.
Det skrämmande är att minst 2 av dykarna hade riktigt många loggade dyk och borde förstått att detta inte var en god ide
Citera
2026-05-16, 09:58
Medlem
Det verkar inte varit någon forsknings tripp alla fall mer en guidad tur för elever som ändå är rätt duktiga på att dyka. Det är inte vem som helst som gör sådana här tripp.

Men nu var ju alla fall 3 extremt erfarna men det räcker ju att någon får panik även erfarna kan få panik. Panik i trånga grottor är ju katastrofalt. Hjälpa en med panik i vatten så riskera man själv falla, den kommer slita tag om masken i panik eller så får man sparkar rätt i ansiktet.

Jag tror inte dom såg det här som speciellt farlig dykning utan en vanlig standard dykning. Även grottor på land är ju extremt farliga. Men även när allt är perfekt så kan saker snabbt gå till helvete.
Vi får hoppas att alla dom har Go Pro med sig så vi får ett svar, annars blir det en massa gissningar.
Hade jag varit dykare så hade jag haft kamera med mig, ifall att.
Ändå sjukt att dom hittar en men inte dom andra.

Undra hur stor risken är för stenras i dessa grottor?
Citera
2026-05-16, 11:57
Medlem
Triremers avatar
Go Pro är något som jag anser bör kräva extra utbildning. Jag har sett allt för många som är för distraherade av sitt filmande för att hålla koll på sig själva och sin buddy. Aldrig att jag skulle dyka med en buddy som inte är närvarande i vad som sker.
Citera
2026-05-16, 12:09
Medlem
Citat:

Direktuppstigning från 50 m?
Citera
2026-05-16, 12:15
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .icigigk
Direktuppstigning från 50 m?

100m går ju lätt med flykthuva från ubåt men det lär gå från 50.

Skall finnas en obekräftad historia som inte det finns nån information om att en ryskubåts besättning lyckats överleva med helioxflyktluva från många hundra meter - eventuellt 500m.Kommer inte ihåg vart jag hörde detta
Dom spydde väl lite blod o lödder vid ytan men överlevde
Citera
2026-05-16, 13:26
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
100m går ju lätt med flykthuva från ubåt men det lär gå från 50.

Skall finnas en obekräftad historia som inte det finns nån information om att en ryskubåts besättning lyckats överleva med helioxflyktluva från många hundra meter - eventuellt 500m.Kommer inte ihåg vart jag hörde detta
Dom spydde väl lite blod o lödder vid ytan men överlevde

400 m har jag hört talas om.
Citera
2026-05-16, 13:34
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
400 m har jag hört talas om.

Var det en rysk historia , jag har för mig att dom flöt upp längs nödtelegrafibojens kabel upp?
Citera
2026-05-16, 13:45
Medlem
Citat:
Otroligt klantigt likaså dyk olyckorna i Sveriges grottor. Jävla amatörer som inte fixar lite strul. På den nivån fristuger man enkelt upp utan tuber.

Jamen precis! Vilken idiot som helst kan väl fristiga upp från en gro… nä, vänta lite nu…

Du vet vad en grotta är, va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in