2026-05-15, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ja. Jag brukar göra Jehovas Vittnen svarslösa med att de får välja mellan:
1. gud är inte allsmäktig och vad ska man då med honom till?
2. gud är elak, eftersom han låter så mycket skit hända småbarn.
3. gud finns inte.
4. Senare la jag till för att täcka upp deras skitdåliga bortförklaring - gud är mycket naiv (eftersom han väntar på att mänskligheten ska lösa sina problem själv) och vad man då med honom till?
Mycket enkelt. Se ovan.
Ja Jehovas vittnen är ju ännu konstigare och de barn och ungdomar som växer upp där kan komma att mycket mycket dåligt. Jag känner stor sympati för dessa människor som är så djupt inne i en sekt.
Citera
2026-05-15, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Matteus 10
[37] Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig.

Gud har samma problem. Vi är hans barn, skapade av honom. Därför förlåter han mycket, men ren ondska måste utplånas. Om Hitler varit ditt barn hade du, med facit i hand, tillåtit honom ta plats i himlen tillsammans med alla han mördat? Är inte det egoistiskt? Lille Adolf måste få leva oavsett, säger du!
Jag tycker ingen människa, inte ens Hitler, förtjänar evigt lidande. Kan du ta in ordet evigt i ditt sinne?

Att folk skulle förintas och inte leva nånstans efter döden har jag inga problem med.

Glöm inte att Gud skapade Hitler.
Citera
2026-05-15, 21:42
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Det mörka gamla testamentet beskriver den kristna Guden som han är. Ond.
Det är satan som förvränger din bild av Gud.
Citera
2026-05-15, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Det är satan som förvränger din bild av Gud.
Så det är satan som skrev bibeln? Det kan jag köpa. I dina kristna texter och läror så beskrivs ju gud som en avundsjuk, arg varelse som torterar själar i helvetet. Låter det som en snäll gud eller som en demon? Det finns teorier att den kristna guden är satan, och att satanism och kristendomen är två sidor av samma mynt. Om ni kristna vill tro på en kärleksfull gud så måste ni sluta ta era texter på så stort allvar och erkänna att ni haft fel om mycket. Tänk på att de kristna trott att jorden ska gå under varje år i mer än 2000 år, dvs ni har alltid haft väldigt fel, det är en del av er historia och nutid, att alltid ha fel.
Senast redigerad av ljusljud 2026-05-15 kl. 22:08.
Citera
2026-05-15, 22:04
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Jag tänker inte att kristna är funna huvudet. Det är svårt att bryta indoktrinering och jag förstår om folk inte orkar. Det är rädsla för evigt straff som gör det svårt.
Vad är det som är så svårt att inte tro på folklore och myter?
Citera
2026-05-15, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Vad är det som är så svårt att inte tro på folklore och myter?
Du får läsa på om religiöst trauma syndrom.
Citera
2026-05-16, 03:15
Medlem
RiMaXs avatar
Bara det där att "tro på evigt liv" gör en mörkrädd! Oavsett vilken "gud" folk tillber.
Citera
2026-05-16, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Nej, man har inte hittat edens lustgård.

Men man har börjat gräva i Sodom & Gomorra och till arkeologernas stora häpnad ser det ut som om de har träffats av en komet.

Det är svårt att förstå vad du menar.

Tråden handlar om hurvida gud var elak. Var det för hårda krav att inte sodomisera främlingar?
Brukar vanligtvis vara religiösa fundamentalister som ägnar sig åt att antasta andra. Så lite svårt och förstå vad du vill säga här.

Bibeln är en bok skriven av människor, dvs bristfälliga människor därav finns en del brister i dessa böcker. Bra att läsa men tar du det i face value kommer du bli vilseledd och bli en ond människa. Det är symboliskt skrivet. Finns ingenting som säger att kärlek mellan två samkönade är fel i bibeln heller för den delen.
Men religiösa fanatiker och mobbare som missförstått Jesus budskap helt vill ju förtrycka folk, då passar det bra med hbtqpersoner, då det är en marginaliserad grupp som ofta redan haft det tufft i sin uppväxt.
Vidrigt är det, förstår inte hur man kan se sig själv i spegeln när man är sådan kallhjärtad skenhelig hycklare som dessa homofoba mobbare är, i synnerhet när man låtsas vara en "god kristen". Fyfan vad falska och vidriga människor kan vara.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-05-16 kl. 03:27.
Citera
2026-05-16, 05:27
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Brukar vanligtvis vara religiösa fundamentalister som ägnar sig åt att antasta andra. Så lite svårt och förstå vad du vill säga här.

Bibeln är en bok skriven av människor, dvs bristfälliga människor därav finns en del brister i dessa böcker. Bra att läsa men tar du det i face value kommer du bli vilseledd och bli en ond människa. Det är symboliskt skrivet. Finns ingenting som säger att kärlek mellan två samkönade är fel i bibeln heller för den delen.
Men religiösa fanatiker och mobbare som missförstått Jesus budskap helt vill ju förtrycka folk, då passar det bra med hbtqpersoner, då det är en marginaliserad grupp som ofta redan haft det tufft i sin uppväxt.
Vidrigt är det, förstår inte hur man kan se sig själv i spegeln när man är sådan kallhjärtad skenhelig hycklare som dessa homofoba mobbare är, i synnerhet när man låtsas vara en "god kristen". Fyfan vad falska och vidriga människor kan vara.
Bibeln är skriven av människor inspirerade av Gud därför är det Guds Ord.
Kärlek mellan två lika kön är helt ok sålänge det handlar om broders eller syskonkärlek eller vänskap.
När det gäller äktenskap och fortplantning är det fortfarande man och kvinna som gäller.
Bara knäppskallar som tror att kärlek handlar om sex och gärna går över den naturliga gränsen, det är inte kärlek, det utnyttjande av människan som sexleksak.
Gud är kärlek
Citera
2026-05-16, 05:53
Medlem
AlfaQhards avatar
Här är ett visuellt exempel på att den brinnande busken är en demon från helvetet som lär ut svartkonst till judarna.

https://youtu.be/OYeox3LLQ08?si=kCQDfiVnzATo8zsr
Citera
2026-05-16, 06:19
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Här är ett visuellt exempel på att den brinnande busken är en demon från helvetet som lär ut svartkonst till judarna.

https://youtu.be/OYeox3LLQ08?si=kCQDfiVnzATo8zsr
Vad har det klippet för koppling till den brinnande busken?
Bara rena fantasier rakt av.
Citera
2026-05-16, 06:53
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Gamla testamentet beskriver Jehova, judarnas gud.
Precis.

Den kristna guden är jude och uppfunnen av judarna, med judarna som favoritfolk som uppmanas av gud att mörda alla andra folk inklusive oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in