2026-05-16, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Om du fick bestämma, skulle incest vara en synd? Varför/varför inte?

Incest kan ha farliga konsekvenser och därav är fel, och ologiskt. Dålig jämförelse.

Kärlek mellan två vuxna efter samtyckte har inga farliga konsekvenser, iaf inget mer än ett gift straight par.

Människor som förstått Jesus budskap och inte är vilseledda kommer inse att det inte är något fel att vara annorlunda, homosexuella t.ex. skadar ingen.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-05-16 kl. 03:50.
Citera
2026-05-16, 03:50
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Incest kan ha farliga konsekvenser och därav är fel, och ologiskt. Dålig jämförelse.

Kärlek mellan två vuxna efter samtyckte har inga farliga konsekvenser, iaf inget mer än ett gift straight par.
Tekniskt sett är incestsamlag mellan två vuxna män helt ofarligt och skadar ingen utomstående, och alla parter har gett samtycke. Bör det vara en synd?
Citera
2026-05-16, 03:52
Medlem
Citat:
Tekniskt sett är incestsamlag mellan två vuxna män helt ofarligt och skadar ingen utomstående, och alla parter har gett samtycke. Bör det vara en synd?

Erm avkomman kan bli missbildad. Vilket är ett väldigt stort tecken på att det är fel. Är väl mer skumt och onaturligt i mina ögon, men det är jag det.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-05-16 kl. 03:54.
Citera
2026-05-16, 03:54
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Erm avkomman kan bli missbildad. Vilket är ett väldigt stort tecken på att det är fel.
Mellan två vuxna män skrev jag, ingen avkomma där.

Tekniskt sett är inte homosexualitet en synd, lust är en synd. Homosexualitet blir då en subkategori av lust, men även heteropersoner kämpar med lust. Kärlek är uppmuntrat i alla fall, och ifall två män vill älska varandra är det helt okej enligt kristendom, så länge de inte blandar in lust.
Citera
2026-05-16, 03:56
Medlem
Citat:
Mellan två vuxna män skrev jag, ingen avkomma där.

Tekniskt sett är inte homosexualitet en synd, lust är en synd. Homosexualitet blir då en subkategori av lust, men även heteropersoner kämpar med lust. Kärlek är uppmuntrat i alla fall, och ifall två män vill älska varandra är det helt okej enligt kristendom, så länge de inte blandar in lust.
Det är skumt i mina ögon, och något majoriteten inte ägnar sig åt. Det är dock en dålig jämförelse som sagt.

Jag tycker inte lust är en synd. Gud skapade människan så, och det är bara en mekanism av människans anatomi, hur vi fungerar. Sex är en naturlig del av vårt liv, helt naturligt och inget man ska shamea folk för. Sex är också viktigt för hälsan, man riskerar vissa cancerformer om man inte har sex med en partner eller sig själv som en man t.ex.

Tycker inte heller att samlag mellan två som inte är gifta är fel, sålänge samtycke finns och bägge parter mår bra av det i längden.

Du är rätt gammalmodig när det kommer till sådana frågor verkar det som, medan jag ser mer nyanserat på det hela. Och utgår från vetenskapen med. Säger inte att det är fel, vi är alla annorlunda och det är helt okej.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-05-16 kl. 04:00.
Citera
2026-05-16, 03:59
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag tycker inte lust är en synd. Gud skapade människan så, och det är bara en mekanism av människans anatomi, hur vi fungerar. Sex är en naturlig del av vård liv, helt naturligt och inget man ska shamea folk för.

Tycker inte heller att samlag mellan två som inte är gifta är fel, sålänge samtycke finns och bägge parter mår bra av det i längden.
Enligt kristendom så är det så att det är fel med allt samlag utanför äktenskap, och att gud har gjort det så för att han vet att bägge parter inte mår bra av det i längden. De tror att detta är vad de vill, men inser till slut att det var ett misstag.
Citera
2026-05-16, 04:01
Medlem
Citat:
Enligt kristendom så är det så att det är fel med allt samlag utanför äktenskap, och att gud har gjort det så för att han vet att bägge parter inte mår bra av det i längden. De tror att detta är vad de vill, men inser till slut att det var ett misstag.

Det får du tro på om du vill. Män riskerar vissa cancerformer om man inte har sex eller onanerar t.ex.
Så människor är skapta för att ha sex, dels för att fortplanta sig, dels för hälsan och dels för att vi behöver närhet och intimitet.

Jag är inte den som har sex med randoms eller så, men tycker det är rätt utdaterat och tro att du måste vara gift för att ha sex. Också även om du tror på Gud, Jesus t.ex.
Jesus budskap var inte att vara en religiös fanatiker, det är något vissa kristna missuppfattat.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-05-16 kl. 04:03.
Citera
2026-05-16, 04:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är skumt i mina ögon, och något majoriteten inte ägnar sig åt. Det är dock en dålig jämförelse som sagt.

Jag tycker inte lust är en synd. Gud skapade människan så, och det är bara en mekanism av människans anatomi, hur vi fungerar. Sex är en naturlig del av vårt liv, helt naturligt och inget man ska shamea folk för.

Du är rätt gammalmodig när det kommer till sådana frågor verkar det som, medan jag ser mer nyanserat på det hela. Och utgår från vetenskapen med. Säger inte att det är fel, vi är alla annorlunda och det är helt okej.
Jag menar att heteropersoner behöver kontrollera sin lust, det behöver homopersoner också. De får inga speciella regler, det är samma för alla. Samtidigt så tror jag detta är mer specifikt än det behöver vara, gud ser hjärtat, en homoperson som faller för lust gång på gång och gör sina handlingar men ber om förlåtelse och litar på jesus kan mycket väl komma till himlen medans heteropersonen som dömer den inte gör det.

Det är inte så simpelt som du försöker få det att låta.
Citera
2026-05-16, 04:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det får du tro på om du vill. Män riskerar vissa cancerformer om man inte har sex eller onanerar t.ex.
Så människor är skapta för att ha sex, dels för att fortplanta sig, dels för hälsan och dels för att vi behöver närhet och intimitet.

Jag är inte den som har sex med randoms eller så, men tycker det är rätt utdaterat och tro att du måste vara gift för att ha sex.
Det handlar inte om att du absolut måste följa allt till 100% som en galning, utan mer om vad som tekniskt sett är det korrekta. För du måste väl erkänna att en person som följer allt detta till max är mer moraliskt imponerande än en som inte gör det?

Det betyder inte att personen som misslyckas eller inte är lika strikt är fördömd, utan det handlar bara om att sätta ett högt mål, även om man inte träffar.
Citera
2026-05-16, 04:06
Medlem
Citat:
Jag menar att heteropersoner behöver kontrollera sin lust, det behöver homopersoner också. De får inga speciella regler, det är samma för alla. Samtidigt så tror jag detta är mer specifikt än det behöver vara, gud ser hjärtat, en homoperson som faller för lust gång på gång och gör sina handlingar men ber om förlåtelse och litar på jesus kan mycket väl komma till himlen medans heteropersonen som dömer den inte gör det.

Det är inte så simpelt som du försöker få det att låta.
Definiera lust.

Givetvis går inte folk och våldtar eller något sådant, eller har sex med vemsomhelst bara för man är kåt.

Jag tror inte på sådant där, finns det en Gud så har den skapat människan som den är, sex är en naturlig del av att vara människa. Och det är väldigt viktigt, både spirituellt, hälsomässigt o.s.v.
Människor som inte har sex alls trots att man vill det mår inte bra, människor var inte skapade att leva i celibat, det är helt onaturligt.
Sex med en älskare är bättre än att leva i ofrivillig celibat, ser man om man inte är blind.

Människor ska inte be om förlåtelse för att man är en människa och har sina behov. Sålänge man inte skadar någon så finns det ingen synd.

Tycker det är mer synd när man vill tvinga andra att leva på det viset man anser är rätt, eller vad som står i religiösa skrifter.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-05-16 kl. 04:09.
Citera
2026-05-16, 04:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Definiera lust.

Givetvis går inte folk och våldtar eller något sådant, eller har sex med vemsomhelst bara för man är kåt.

Jag tror inte på sådant där, finns det en Gud så har den skapat människan som den är, sex är en naturlig del av att vara människa. Och det är väldigt viktigt, både spirituellt, hälsomässigt o.s.v.
Människor som inte har sex alls trots att man vill det mår inte bra, människor var inte skapade att leva i celibat, det är helt onaturligt.
Lust innebär alla sexuella tankar och handlingar utanför äktenskap.

Men förut var det väl vanligt att nästan alla gifte sig mellan 16-18, så då blir det ju lättare. Nu när folk inte gifter sig lika mycket eller långt senare, plus alla skilsmässor så komplicerar det situationen betydligt. Jag tror gud har överseende, det handlar inte om att vara perfekt, utan om att älska gud och försöka vara den bästa man kan vara.
Citera
2026-05-16, 04:12
Medlem
Citat:
Lust innebär alla sexuella tankar och handlingar utanför äktenskap.

Men förut var det väl vanligt att nästan alla gifte sig mellan 16-18, så då blir det ju lättare. Nu när folk inte gifter sig lika mycket eller långt senare, plus alla skilsmässor så komplicerar det situationen betydligt. Jag tror gud har överseende, det handlar inte om att vara perfekt, utan om att älska gud och försöka vara den bästa man kan vara.

Givetvis hade nog väldigt många föredragit att vara gifta(och lyckligt gifta, vilket inte alla är), men inte alla får den chansen. Tänker att det känns sadistiskt om man ska tvinga människor att avstå från något som är det mest naturliga som finns mot sin vilja bara för man inte haft turen att gifta sig.
Hur ser du på onani? Tycker inte det är en synd, sålänge man inte fantiserar om något som skadar andra eller kollar på något som skulle kunna skada andra t.ex.
Och återigen, män som inte har sex eller onanerar riskerar vissa cancerformer. Vi var inte skapta för att leva i celibat vare sig man tror på Gud eller ej, eller något annat/naturen.
Jag tycker vetenskapen är bättre att utgå från när det gäller sex och samlevnad.

Oj vad sent det blev, godnatt!
Senast redigerad av EpicUsername 2026-05-16 kl. 04:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in