Citat:
Ursprungligen postat av
VinterMugg
Tänk er ett scenario där exempelvis Aftonbladet eller SVT börjar publicera artiklar där de kopplar Flashback-användares alias till deras riktiga namn och identitet, alltså namn som står på legitimation och vem personen faktiskt är bakom kontot.
Hur tror ni att det hade påverkat Flashback och internetkulturen i Sverige?
* Hade folk slutat skriva kontroversiella åsikter?
* Hade forumet blivit mer seriöst eller mer dött?
* Hade det lett till större självcensur?
* Skulle media försvara det som “allmänintresse”?
* Hur hade ni själva reagerat om ert alias blev offentligt kopplat till er identitet?
Tycker ni anonymitet på nätet ska vara skyddad, även när folk skriver provocerande eller extrema saker, eller tycker ni att man ska stå för allt man skriver med namn och bild?
Diskutera.
Du får provocera och säga extrema saker IRL enligt grundlagen (med undantag och vissa begränsningar). Samt demonstrera för tex gnomernas rättigheter osv. Detta tillhör de få faktiska rättigheter vi har i samhället (annars är det faktiskt mest skyldigheter och att lyda div auktoriteter, IMO). Frågan är HUR flashback, reddit mfl skulle påverkas om man hade inlogg med bankid tex - bild ej nödvändigt men vem som helst skulle snabbt kunna klura ut i princip exakt vem du är. Skulle det bli vanligt att tex folk söker upp varandra IRL för att snacka ut på allvar sas ("Du, vi ses på Nobes kl 19 - jag förväntar mig att du kommer dit å fortsätter prata om dina sk teorier där face to face"). Skulle det ev bildas nya politiska rörelser från detta eller röra om det rejält i den politiska soppan? Osv till allt från självcensur eller t om motsatsen.
Konsekvenserna är oförutsägbara, IMO. Lite som på krogen när ölskummet verkligen börjar fara. Helt plötsligt har du en jävligt intressant diskussion i ett hörn. I ett annat hörn har du två pers som nyligen blivit ovänner av nån märklig anledning som ingen förstår sig på och helt plötsligt är polisen där. Osv.
Hur jag själv hade reagerat om jag helt plötsligt blev nån slags halv-offentlig figur? Jag hade faktiskt haft lust att ta ett längre snack/intervju med Aschberg. Tämligen säker på att vi ev skulle komma riktigt bra överens - kanske kan plocka det där jobbet inom media som Christer Petersson aldrig fick av honom (Christer lär väl ändå ha supit bort första månadslönen direkt å diskvalificerat sig - detta är btw ett minne från 90-talet när Christer påpekade detta för Aschberg - att dom hade diskuterat "ett hederligt vanligt jobb inom media" åt honom - utöver pengarna han drog in för att låta sig intervjuas då).