2026-05-16, 00:25
  #13
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinterMugg
Detta har hänt

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XwE8Xn/psykolog--och-sprider-hat-mot-araber-pa-natet
Regar man sig med en mail man använt i andra sammanhang som kan kopplas till ens person ja.

Tror ingen är så dum längre i dag. Allt kan läcka och vi vet det.
Citera
2026-05-16, 00:25
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinterMugg
Läs på Aftonbladet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XwE8Xn/psykolog--och-sprider-hat-mot-araber-pa-natet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1p0Bb/hoppas-att-mona-sahlin-blir-skjuten
Har läst deras skitsnack, de har noll bevis på vem som suttit vid skärm o tangentbord.

Att folk är veka, och kanske tom falskt "erkänner" ligger ju på dom

Och eller är dåliga på säkerhet.
Igen? Ändrar inte mycket
Citera
2026-05-16, 00:27
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Regar man sig med en mail man använt i andra sammanhang som kan kopplas till ens person ja.

Tror ingen är så dum längre i dag. Allt kan läcka och vi vet det.
Samt att mail address kan klonas, eller spoofas betydligt lättare idag

Exakt som med telefonnummer, hur enkelt somhelst att se ut som man ringer från valfritt nr.
Betyder ingenting
Citera
2026-05-16, 00:43
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Har läst deras skitsnack, de har noll bevis på vem som suttit vid skärm o tangentbord.

Att folk är veka, och kanske tom falskt "erkänner" ligger ju på dom

Och eller är dåliga på säkerhet.
Igen? Ändrar inte mycket
Vilka är "deras"? Vårt allas "skitsnack" är i dag avslöjat.
Vi är alla veka detta Aftonblad eller Flashback.
Äntligen är det slut på hyckleriet.
Citera
2026-05-16, 01:33
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Vilka är "deras"? Vårt allas "skitsnack" är i dag avslöjat.
Vi är alla veka detta Aftonblad eller Flashback.
Äntligen är det slut på hyckleriet.

Specifikt?
Detta
Citat:
Ursprungligen postat av VinterMugg
Läs på Aftonbladet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XwE8Xn/psykolog--och-sprider-hat-mot-araber-pa-natet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1p0Bb/hoppas-att-mona-sahlin-blir-skjuten
AFs vanliga skitsnack menade jag.
Men?
Sant nog dära, mindre hyckleri alltid bra
Jo
Citera
2026-05-16, 01:47
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Specifikt?
Detta

AFs vanliga skitsnack menade jag.
Men?
Sant nog dära, mindre hyckleri alltid bra
Jo
Vem snackar inte skit? Vem hycklar inte?
Citera
2026-05-16, 02:02
  #19
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinterMugg
Tänk er ett scenario där exempelvis Aftonbladet eller SVT börjar publicera artiklar där de kopplar Flashback-användares alias till deras riktiga namn och identitet, alltså namn som står på legitimation och vem personen faktiskt är bakom kontot.

Hur tror ni att det hade påverkat Flashback och internetkulturen i Sverige?

* Hade folk slutat skriva kontroversiella åsikter?
* Hade forumet blivit mer seriöst eller mer dött?
* Hade det lett till större självcensur?
* Skulle media försvara det som “allmänintresse”?
* Hur hade ni själva reagerat om ert alias blev offentligt kopplat till er identitet?

Tycker ni anonymitet på nätet ska vara skyddad, även när folk skriver provocerande eller extrema saker, eller tycker ni att man ska stå för allt man skriver med namn och bild?


Diskutera.

Du får provocera och säga extrema saker IRL enligt grundlagen (med undantag och vissa begränsningar). Samt demonstrera för tex gnomernas rättigheter osv. Detta tillhör de få faktiska rättigheter vi har i samhället (annars är det faktiskt mest skyldigheter och att lyda div auktoriteter, IMO). Frågan är HUR flashback, reddit mfl skulle påverkas om man hade inlogg med bankid tex - bild ej nödvändigt men vem som helst skulle snabbt kunna klura ut i princip exakt vem du är. Skulle det bli vanligt att tex folk söker upp varandra IRL för att snacka ut på allvar sas ("Du, vi ses på Nobes kl 19 - jag förväntar mig att du kommer dit å fortsätter prata om dina sk teorier där face to face"). Skulle det ev bildas nya politiska rörelser från detta eller röra om det rejält i den politiska soppan? Osv till allt från självcensur eller t om motsatsen.

Konsekvenserna är oförutsägbara, IMO. Lite som på krogen när ölskummet verkligen börjar fara. Helt plötsligt har du en jävligt intressant diskussion i ett hörn. I ett annat hörn har du två pers som nyligen blivit ovänner av nån märklig anledning som ingen förstår sig på och helt plötsligt är polisen där. Osv.

Hur jag själv hade reagerat om jag helt plötsligt blev nån slags halv-offentlig figur? Jag hade faktiskt haft lust att ta ett längre snack/intervju med Aschberg. Tämligen säker på att vi ev skulle komma riktigt bra överens - kanske kan plocka det där jobbet inom media som Christer Petersson aldrig fick av honom (Christer lär väl ändå ha supit bort första månadslönen direkt å diskvalificerat sig - detta är btw ett minne från 90-talet när Christer påpekade detta för Aschberg - att dom hade diskuterat "ett hederligt vanligt jobb inom media" åt honom - utöver pengarna han drog in för att låta sig intervjuas då).
Citera
2026-05-16, 02:29
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Du får provocera och säga extrema saker IRL enligt grundlagen (med undantag och vissa begränsningar). Samt demonstrera för tex gnomernas rättigheter osv. Detta tillhör de få faktiska rättigheter vi har i samhället (annars är det faktiskt mest skyldigheter och att lyda div auktoriteter, IMO). Frågan är HUR flashback, reddit mfl skulle påverkas om man hade inlogg med bankid tex - bild ej nödvändigt men vem som helst skulle snabbt kunna klura ut i princip exakt vem du är. Skulle det bli vanligt att tex folk söker upp varandra IRL för att snacka ut på allvar sas ("Du, vi ses på Nobes kl 19 - jag förväntar mig att du kommer dit å fortsätter prata om dina sk teorier där face to face"). Skulle det ev bildas nya politiska rörelser från detta eller röra om det rejält i den politiska soppan? Osv till allt från självcensur eller t om motsatsen.

Konsekvenserna är oförutsägbara, IMO. Lite som på krogen när ölskummet verkligen börjar fara. Helt plötsligt har du en jävligt intressant diskussion i ett hörn. I ett annat hörn har du två pers som nyligen blivit ovänner av nån märklig anledning som ingen förstår sig på och helt plötsligt är polisen där. Osv.

Hur jag själv hade reagerat om jag helt plötsligt blev nån slags halv-offentlig figur? Jag hade faktiskt haft lust att ta ett längre snack/intervju med Aschberg. Tämligen säker på att vi ev skulle komma riktigt bra överens - kanske kan plocka det där jobbet inom media som Christer Petersson aldrig fick av honom (Christer lär väl ändå ha supit bort första månadslönen direkt å diskvalificerat sig - detta är btw ett minne från 90-talet när Christer påpekade detta för Aschberg - att dom hade diskuterat "ett hederligt vanligt jobb inom media" åt honom - utöver pengarna han drog in för att låta sig intervjuas då).
Varför känner du att du skulle komma riktigt bra överens med Aschberg? Betraktar du honom som någon slags Gud, eller?
Vad är det för fel på er?
Citera
2026-05-16, 02:42
  #21
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Varför känner du att du skulle komma riktigt bra överens med Aschberg? Betraktar du honom som någon slags Gud, eller?
Vad är det för fel på er?

Trevlig att bli tilltalad med "er", btw. Jag tackar med ödmjukhet.

Tja, jag har faktiskt lite personlig insikt i deras värld - överklassens då. Sen finner jag Robban ganska öppen som person - han är liksom inte främmande inför att höra och lyssna på ovanliga åsikter från ovanligt folk. Självklart slår mig tanken oxå att en bra ekonomisk deal faktiskt är möjlig med just den mannen.
Citera
2026-05-16, 03:05
  #22
Medlem
RiMaXs avatar
Varför tror ni så många registrerar tillfälliga mailadresser med VPN påslagen innan de skapar ett konto t.ex här?
Citera
2026-05-16, 03:26
  #23
Medlem
Pedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinterMugg
Tänk er ett scenario där exempelvis Aftonbladet eller SVT börjar publicera artiklar där de kopplar Flashback-användares alias till deras riktiga namn och identitet, alltså namn som står på legitimation och vem personen faktiskt är bakom kontot.

Hur tror ni att det hade påverkat Flashback och internetkulturen i Sverige?

* Hade folk slutat skriva kontroversiella åsikter?
* Hade forumet blivit mer seriöst eller mer dött?
* Hade det lett till större självcensur?
* Skulle media försvara det som “allmänintresse”?
* Hur hade ni själva reagerat om ert alias blev offentligt kopplat till er identitet?

Tycker ni anonymitet på nätet ska vara skyddad, även när folk skriver provocerande eller extrema saker, eller tycker ni att man ska stå för allt man skriver med namn och bild?

Diskutera.
Jag försöker alltid skriva sådant som jag kan stå för. Jag tänker att det redan finns underrättelsetjänster som ser vem som skriver vad. Det underlättar att jag är frispråkig i vanliga fall så gränsen mellan mitt konto och mitt vanliga jag är suddig.
Citera
2026-05-16, 03:52
  #24
Avstängd
VinterMuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedri
Jag försöker alltid skriva sådant som jag kan stå för. Jag tänker att det redan finns underrättelsetjänster som ser vem som skriver vad. Det underlättar att jag är frispråkig i vanliga fall så gränsen mellan mitt konto och mitt vanliga jag är suddig.
Det låter som ett ganska medvetet sätt att tänka. Du verkar mena att du hellre är konsekvent och står för det du säger öppet, än försöker skapa en separat “internetpersona”. Och att eftersom anonymitet ändå är begränsad idag känns det mer rimligt att vara ungefär samma person online som offline.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in