Citat:
Ursprungligen postat av
VinterMugg
Tycker ni anonymitet på nätet ska vara skyddad, även när folk skriver provocerande eller extrema saker, eller tycker ni att man ska stå för allt man skriver med namn och bild?
Diskutera.
Har aldrig sett något hållbart argument till varför man inte skulle få säga kontroversiella åsikter utan att skylta med sitt juridiska namn. Vissa heter rentav något vanligt såsom Lars Svensson vilket gör att för- och efternamn inte säger så mycket. Det finns rentav situationer då man är mer känd under pseudonym än under sitt juridiska namn.
Hela demokratin bygger på en öppen samhällsdebatt, där precis alla åsikter får yppas. Det är ju ändå bara åsikter. En sagd åsikt kan aldrig vara farlig.
Och vilken rätt har politiker ens att säga "de som tycker annorlunda än oss ska inte ha tillgång till samhällsdebatten"? Isåfall kan man lika gärna avskaffa demokratin helt.
Demokratin hänger på det hela taget allt lösare, även pga att politikerna hittat sätt att kringgå den, genom t ex Decemberöverenskommelsen där man rundade väljarnas vilja.
Revolution blir allt mer legitimt, iallafall om syftet med revolutionen är att återta individens yttrandefrihet och andra individuella friheter.