2026-05-15, 23:33
  #1
Avstängd
VinterMuggs avatar
Tänk er ett scenario där exempelvis Aftonbladet eller SVT börjar publicera artiklar där de kopplar Flashback-användares alias till deras riktiga namn och identitet, alltså namn som står på legitimation och vem personen faktiskt är bakom kontot.

Hur tror ni att det hade påverkat Flashback och internetkulturen i Sverige?

* Hade folk slutat skriva kontroversiella åsikter?
* Hade forumet blivit mer seriöst eller mer dött?
* Hade det lett till större självcensur?
* Skulle media försvara det som “allmänintresse”?
* Hur hade ni själva reagerat om ert alias blev offentligt kopplat till er identitet?

Tycker ni anonymitet på nätet ska vara skyddad, även när folk skriver provocerande eller extrema saker, eller tycker ni att man ska stå för allt man skriver med namn och bild?

Diskutera.
Citera
2026-05-15, 23:40
  #2
Medlem
Queutards avatar
Det har redan hänt. Expressen tog hjälp av vänsterns informationsbyrå Expo, som hackade Flashbacks databas och kopplade konton med metadata. Man har en stående uppgift att granska medborgarna i de kretsarna.

Anonymitet är ett måste, eftersom Sverige saknar yttrandefrihet.

Hade man inte löpt risk att bli åtalad eller socialt utfryst för sina åsikter, så skulle det inte vara några problem att framträda med verklig indetitet.

Kvarstår då personer som har lojalitetskrav, till exempel alla de murvlar som hänger här. Vi kan inte ha Cuntwell framträda med verklig identitet här.
Citera
2026-05-15, 23:42
  #3
Medlem
Har inte det redan hänt en gång? Det var en läcka för länge sen och någon tidning klurade ut många användares riktiga identitet genom att spåra epost-addresserna de använde för att registrera sina konton.
Citera
2026-05-15, 23:45
  #4
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinterMugg
Tycker ni anonymitet på nätet ska vara skyddad, även när folk skriver provocerande eller extrema saker, eller tycker ni att man ska stå för allt man skriver med namn och bild?

Diskutera.

Har aldrig sett något hållbart argument till varför man inte skulle få säga kontroversiella åsikter utan att skylta med sitt juridiska namn. Vissa heter rentav något vanligt såsom Lars Svensson vilket gör att för- och efternamn inte säger så mycket. Det finns rentav situationer då man är mer känd under pseudonym än under sitt juridiska namn.

Hela demokratin bygger på en öppen samhällsdebatt, där precis alla åsikter får yppas. Det är ju ändå bara åsikter. En sagd åsikt kan aldrig vara farlig.

Och vilken rätt har politiker ens att säga "de som tycker annorlunda än oss ska inte ha tillgång till samhällsdebatten"? Isåfall kan man lika gärna avskaffa demokratin helt.

Demokratin hänger på det hela taget allt lösare, även pga att politikerna hittat sätt att kringgå den, genom t ex Decemberöverenskommelsen där man rundade väljarnas vilja. Revolution blir allt mer legitimt, iallafall om syftet med revolutionen är att återta individens yttrandefrihet och andra individuella friheter.
Citera
2026-05-15, 23:46
  #5
Medlem
Onanikrems avatar
Personligen hade jag lämnat forumet. hade Aftonbladet (eller någon annan stadsmakt) hängt ut användare med åsikter som går mot stadsmaketen (den tredje främst) då hade hela poängen med forumet förlorats. Tänk Facebook. Du kollar vad dina vänner gjort för roligt, ätit för gott, men skulle du skriva något som vissa inte gillar så sitter det en yxa i din ytterdörr eller alla fyra hjulen på din bil har punka när du kommer ut på måndagsmorgonen.

Då har hela meningen med forumet försvunnit.
Citera
2026-05-15, 23:47
  #6
Medlem
Cirkeln är väl redan sluten? Det du beskriver har redan hänt.
Vem bryr sig? I dag bryr sig ingen. I dag kastar alla den första stenen.
I dag är hela världen exponerad för alla att kasta den första stenen mot sig själv.
Man får stå sitt kast.
Citera
2026-05-15, 23:48
  #7
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbluder
Har inte det redan hänt en gång? Det var en läcka för länge sen och någon tidning klurade ut många användares riktiga identitet genom att spåra epost-addresserna de använde för att registrera sina konton.

Det var väl Expo tror jag. Så nu tänker väl folk bättre på att regga sig via alias som endast används till en grej åt gången. Vet inte om man får göra reklam för tjänster på denna censursajt, men hursomhelst finns det gratis emailompekningstjänster som är lätta att använda, som man kan använda när man reggar sig på olika ställen. Då kan man dessutom se varifrån spammaren har fått ens adress, beroende på vilket alias spammailen skickas till.
Citera
2026-05-15, 23:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinterMugg
Tänk er ett scenario där exempelvis Aftonbladet eller SVT börjar publicera artiklar där de kopplar Flashback-användares alias till deras riktiga namn och identitet, alltså namn som står på legitimation och vem personen faktiskt är bakom kontot.

Hur tror ni att det hade påverkat Flashback och internetkulturen i Sverige?

* Hade folk slutat skriva kontroversiella åsikter?
* Hade forumet blivit mer seriöst eller mer dött?
* Hade det lett till större självcensur?
* Skulle media försvara det som “allmänintresse”?
* Hur hade ni själva reagerat om ert alias blev offentligt kopplat till er identitet?

Tycker ni anonymitet på nätet ska vara skyddad, även när folk skriver provocerande eller extrema saker, eller tycker ni att man ska stå för allt man skriver med namn och bild?

Diskutera.
Hur skulle de kunna påvisa vem som sitter bakom skärmen?
Ip?

De kan ljuga som de vill antar jag, bara otekniska muppar som skulle gå på det

Kopplat till offentliga identitet?

Hört talas om öppen wifi?
Spoofing?
Ip kloning etc etc

Seriöst. Det är inte 90-talet längre. O inte ens då var det särskilt svårt att göra det man vill på så vis
__________________
Senast redigerad av LupesVulpus 2026-05-15 kl. 23:58.
Citera
2026-05-15, 23:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Det var väl Expo tror jag. Så nu tänker väl folk bättre på att regga sig via alias som endast används till en grej åt gången. Vet inte om man får göra reklam för tjänster på denna censursajt, men hursomhelst finns det gratis emailompekningstjänster som är lätta att använda, som man kan använda när man reggar sig på olika ställen. Då kan man dessutom se varifrån spammaren har fått ens adress, beroende på vilket alias spammailen skickas till.
Alla är väl "folk"? Om alla väljer bort alla andra så vilka blir då kvar?
Citera
2026-05-16, 00:10
  #10
Avstängd
VinterMuggs avatar
Detta har hänt

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XwE8Xn/psykolog--och-sprider-hat-mot-araber-pa-natet
Citera
2026-05-16, 00:13
  #11
Avstängd
VinterMuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Hur skulle de kunna påvisa vem som sitter bakom skärmen?
Ip?

De kan ljuga som de vill antar jag, bara otekniska muppar som skulle gå på det

Kopplat till offentliga identitet?

Hört talas om öppen wifi?
Spoofing?
Ip kloning etc etc

Seriöst. Det är inte 90-talet längre. O inte ens då var det särskilt svårt att göra det man vill på så vis
Läs på Aftonbladet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XwE8Xn/psykolog--och-sprider-hat-mot-araber-pa-natet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1p0Bb/hoppas-att-mona-sahlin-blir-skjuten
Citera
2026-05-16, 00:20
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinterMugg
Läs på Aftonbladet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XwE8Xn/psykolog--och-sprider-hat-mot-araber-pa-natet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1p0Bb/hoppas-att-mona-sahlin-blir-skjuten
Är Aftonbladet intimt förknippat med Flashback?
Vad har AB med FB att göra?
Hur menar du och varför menar du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in