Citat:
Jag tror också att konsekvenserna hade blivit väldigt svåra att förutse. Mycket av internet bygger ju på friktionen mellan anonymitet och ansvar. Tar man bort anonymiteten helt, exempelvis via BankID, så förändrar man inte bara tonen utan själva kulturen.
Du får provocera och säga extrema saker IRL enligt grundlagen (med undantag och vissa begränsningar). Samt demonstrera för tex gnomernas rättigheter osv. Detta tillhör de få faktiska rättigheter vi har i samhället (annars är det faktiskt mest skyldigheter och att lyda div auktoriteter, IMO). Frågan är HUR flashback, reddit mfl skulle påverkas om man hade inlogg med bankid tex - bild ej nödvändigt men vem som helst skulle snabbt kunna klura ut i princip exakt vem du är. Skulle det bli vanligt att tex folk söker upp varandra IRL för att snacka ut på allvar sas ("Du, vi ses på Nobes kl 19 - jag förväntar mig att du kommer dit å fortsätter prata om dina sk teorier där face to face"). Skulle det ev bildas nya politiska rörelser från detta eller röra om det rejält i den politiska soppan? Osv till allt från självcensur eller t om motsatsen.
Konsekvenserna är oförutsägbara, IMO. Lite som på krogen när ölskummet verkligen börjar fara. Helt plötsligt har du en jävligt intressant diskussion i ett hörn. I ett annat hörn har du två pers som nyligen blivit ovänner av nån märklig anledning som ingen förstår sig på och helt plötsligt är polisen där. Osv.
Hur jag själv hade reagerat om jag helt plötsligt blev nån slags halv-offentlig figur? Jag hade faktiskt haft lust att ta ett längre snack/intervju med Aschberg. Tämligen säker på att vi ev skulle komma riktigt bra överens - kanske kan plocka det där jobbet inom media som Christer Petersson aldrig fick av honom (Christer lär väl ändå ha supit bort första månadslönen direkt å diskvalificerat sig - detta är btw ett minne från 90-talet när Christer påpekade detta för Aschberg - att dom hade diskuterat "ett hederligt vanligt jobb inom media" åt honom - utöver pengarna han drog in för att låta sig intervjuas då).
Konsekvenserna är oförutsägbara, IMO. Lite som på krogen när ölskummet verkligen börjar fara. Helt plötsligt har du en jävligt intressant diskussion i ett hörn. I ett annat hörn har du två pers som nyligen blivit ovänner av nån märklig anledning som ingen förstår sig på och helt plötsligt är polisen där. Osv.
Hur jag själv hade reagerat om jag helt plötsligt blev nån slags halv-offentlig figur? Jag hade faktiskt haft lust att ta ett längre snack/intervju med Aschberg. Tämligen säker på att vi ev skulle komma riktigt bra överens - kanske kan plocka det där jobbet inom media som Christer Petersson aldrig fick av honom (Christer lär väl ändå ha supit bort första månadslönen direkt å diskvalificerat sig - detta är btw ett minne från 90-talet när Christer påpekade detta för Aschberg - att dom hade diskuterat "ett hederligt vanligt jobb inom media" åt honom - utöver pengarna han drog in för att låta sig intervjuas då).
En del diskussioner hade nog blivit mer sansade och mindre fyllda av rena trollkonton eller impulsivt hat. Samtidigt hade mycket självcensur uppstått — särskilt kring politik, jobb, relationer eller ämnen där folk redan idag är rädda för sociala konsekvenser. Många säger saker anonymt som de egentligen tycker men aldrig skulle våga säga under fullt namn.
Och precis som du beskriver hade det säkert också uppstått märkliga sociala dynamiker IRL. Vissa konflikter hade kanske “flyttat ut” från nätet till verkligheten, medan andra samtal faktiskt kunde bli mer genuina när folk inte längre gömmer sig bakom alias. Lite som ett ständigt krogscenario: vissa bord leder till intressanta samtal och nya allianser, andra spårar ur totalt.
Det mest intressanta är kanske den politiska effekten. Flashback, Reddit osv fungerar idag delvis som ventiler där idéer testas anonymt innan de når offentligheten. Om alla visste exakt vem som skrev vad hade vissa rörelser kanske dött direkt — medan andra paradoxalt nog blivit starkare eftersom människor tvingats stå öppet för sina åsikter och hitta varandra mer konkret.