2026-05-16, 03:54
Avstängd
VinterMuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Du får provocera och säga extrema saker IRL enligt grundlagen (med undantag och vissa begränsningar). Samt demonstrera för tex gnomernas rättigheter osv. Detta tillhör de få faktiska rättigheter vi har i samhället (annars är det faktiskt mest skyldigheter och att lyda div auktoriteter, IMO). Frågan är HUR flashback, reddit mfl skulle påverkas om man hade inlogg med bankid tex - bild ej nödvändigt men vem som helst skulle snabbt kunna klura ut i princip exakt vem du är. Skulle det bli vanligt att tex folk söker upp varandra IRL för att snacka ut på allvar sas ("Du, vi ses på Nobes kl 19 - jag förväntar mig att du kommer dit å fortsätter prata om dina sk teorier där face to face"). Skulle det ev bildas nya politiska rörelser från detta eller röra om det rejält i den politiska soppan? Osv till allt från självcensur eller t om motsatsen.

Konsekvenserna är oförutsägbara, IMO. Lite som på krogen när ölskummet verkligen börjar fara. Helt plötsligt har du en jävligt intressant diskussion i ett hörn. I ett annat hörn har du två pers som nyligen blivit ovänner av nån märklig anledning som ingen förstår sig på och helt plötsligt är polisen där. Osv.

Hur jag själv hade reagerat om jag helt plötsligt blev nån slags halv-offentlig figur? Jag hade faktiskt haft lust att ta ett längre snack/intervju med Aschberg. Tämligen säker på att vi ev skulle komma riktigt bra överens - kanske kan plocka det där jobbet inom media som Christer Petersson aldrig fick av honom (Christer lär väl ändå ha supit bort första månadslönen direkt å diskvalificerat sig - detta är btw ett minne från 90-talet när Christer påpekade detta för Aschberg - att dom hade diskuterat "ett hederligt vanligt jobb inom media" åt honom - utöver pengarna han drog in för att låta sig intervjuas då).
Jag tror också att konsekvenserna hade blivit väldigt svåra att förutse. Mycket av internet bygger ju på friktionen mellan anonymitet och ansvar. Tar man bort anonymiteten helt, exempelvis via BankID, så förändrar man inte bara tonen utan själva kulturen.

En del diskussioner hade nog blivit mer sansade och mindre fyllda av rena trollkonton eller impulsivt hat. Samtidigt hade mycket självcensur uppstått — särskilt kring politik, jobb, relationer eller ämnen där folk redan idag är rädda för sociala konsekvenser. Många säger saker anonymt som de egentligen tycker men aldrig skulle våga säga under fullt namn.

Och precis som du beskriver hade det säkert också uppstått märkliga sociala dynamiker IRL. Vissa konflikter hade kanske “flyttat ut” från nätet till verkligheten, medan andra samtal faktiskt kunde bli mer genuina när folk inte längre gömmer sig bakom alias. Lite som ett ständigt krogscenario: vissa bord leder till intressanta samtal och nya allianser, andra spårar ur totalt.

Det mest intressanta är kanske den politiska effekten. Flashback, Reddit osv fungerar idag delvis som ventiler där idéer testas anonymt innan de når offentligheten. Om alla visste exakt vem som skrev vad hade vissa rörelser kanske dött direkt — medan andra paradoxalt nog blivit starkare eftersom människor tvingats stå öppet för sina åsikter och hitta varandra mer konkret.
Citera
2026-05-16, 03:57
Avstängd
VinterMuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Har läst deras skitsnack, de har noll bevis på vem som suttit vid skärm o tangentbord.

Att folk är veka, och kanske tom falskt "erkänner" ligger ju på dom

Och eller är dåliga på säkerhet.
Igen? Ändrar inte mycket
Rent juridiskt är det ju också en viktig skillnad mellan att kunna koppla ett konto eller en uppkoppling till någon, och att faktiskt bevisa vem som satt vid tangentbordet vid ett specifikt tillfälle. Det är inte alltid samma sak. Samtidigt bygger många utredningar på helheten — teknisk bevisning, mönster, erkännanden, kommunikation osv — snarare än ett enda “100 % säkert” bevis.

Sen tror jag du sätter fingret på något annat också: många underskattar hur mycket människor påverkas av press, rädsla eller dålig digital säkerhet. En del lämnar spår utan att tänka på det, andra pratar för mycket, och vissa erkänner saker av helt andra skäl än att bevisningen egentligen är vattentät.

Men oavsett var man står i frågan så förändrar det ju inte grundproblemet i diskussionen: om anonymiteten online minskar kraftigt kommer folk sannolikt börja bete sig annorlunda — både klokare, beroende på situation.
Citera
2026-05-16, 04:16
Medlem
Skulle fortfarande kalla dom aftonhoran.
Citera
2026-05-16, 04:20
Medlem
Jag tror med 100% sannolikhet att nån från aftonhoran läser flashback och vill censurera oss alla.
Citera
2026-05-16, 05:40
Avstängd
VinterMuggs avatar
Citat:
Har svensk polis begärt hjälp från amerikanska myndigheter eller annan utländsk myndighet för att få fram identitet på användare på Flashback?

– Vi kan inte svara för hela svenska polisen, Rikskriminalpolisen har inte använt amerikanska myndigheter utan frågan har tidigare ställts vid ett flertal tillfällen till Flashback direkt

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KvbwW6/hatarna-pa-flashback-darfor-gor-vi-det

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddGVyo/skriver-en-sak-som-politiker-en-helt-annan-pa-flashback

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddG3Rq/flashback--ett-laglost-land
Citera
2026-05-16, 06:23
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Varför tror ni så många registrerar tillfälliga mailadresser med VPN påslagen innan de skapar ett konto t.ex här?
Är väl ingen som använder sin riktiga emailadress till forum som flashback?
Citera
2026-05-16, 06:43
Medlem
Inget svar på topic, men en refektion.
I allt högre takt återfinns anonyma profiler på mer allmäna forum än flashback. På Facebook behöver inte ens Kent Person skapa ett alias för att göra sin röst hörd.
Aftonbladets överprisade knattereportrar hade därmed slagit in ännu en öppen dörr i jakten på scoop. Det spelar mindre roll vem som säger det, bara man är först.
Citera
2026-05-16, 06:50
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Är väl ingen som använder sin riktiga emailadress till forum som flashback?

Det finns nog de som har gjort det.
Citera
2026-05-16, 07:22
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Har aldrig sett något hållbart argument till varför man inte skulle få säga kontroversiella åsikter utan att skylta med sitt juridiska namn. Vissa heter rentav något vanligt såsom Lars Svensson vilket gör att för- och efternamn inte säger så mycket. Det finns rentav situationer då man är mer känd under pseudonym än under sitt juridiska namn.

Hela demokratin bygger på en öppen samhällsdebatt, där precis alla åsikter får yppas. Det är ju ändå bara åsikter. En sagd åsikt kan aldrig vara farlig.

Och vilken rätt har politiker ens att säga "de som tycker annorlunda än oss ska inte ha tillgång till samhällsdebatten"? Isåfall kan man lika gärna avskaffa demokratin helt.

Demokratin hänger på det hela taget allt lösare, även pga att politikerna hittat sätt att kringgå den, genom t ex Decemberöverenskommelsen där man rundade väljarnas vilja. Revolution blir allt mer legitimt, iallafall om syftet med revolutionen är att återta individens yttrandefrihet och andra individuella friheter.

Det löser Aftonbladet genom att även publicera personnumret och adressen.
Citera
2026-05-16, 07:23
Medlem
Som folk redan skriver så har det redan hängt. Expressen osv hängde ut en massa användare.

Anonymitet är ett måste, eftersom Sverige saknar yttrandefrihet.

Hade man inte löpt risk att bli åtalad eller socialt utfryst för sina åsikter, så skulle det inte vara några problem att framträda med verklig identitet.

Instämmer med ovan.

Jag har egentligen inga problem med att stå för mina åsikter. Någon som känner mig skulle lista ut att jag är jag bakom detta nick eftersom jag säger samma sak i verkligheten också.

Problemet är att saker och ting skulle misstolkas eftersom folk gör det här på Flashback, folk tror genast att det handlar om mig om jag tar upp något jag är nyfiken på. Jag är nyfiken på allt.
Sen finns det risker med jobb möjligheter.

Sen riskera man ju åtal för alla möjliga åsikter nu för tiden. Jag har ingen koll på vad som gäller i verkligheten. Jag vet bara att vår yttrandefrihet är starkt begränsad.

Men jag räknar ändå att det nån gång kommer fram, inget som är hemligt varar.
Citera
2026-05-16, 07:25
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Är Aftonbladet intimt förknippat med Flashback?
Vad har AB med FB att göra?
Hur menar du och varför menar du?

Inläggen skrevs på Flashback.
Citera
2026-05-16, 07:36
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinterMugg
Jag tror också att konsekvenserna hade blivit väldigt svåra att förutse. Mycket av internet bygger ju på friktionen mellan anonymitet och ansvar. Tar man bort anonymiteten helt, exempelvis via BankID, så förändrar man inte bara tonen utan själva kulturen.

En del diskussioner hade nog blivit mer sansade och mindre fyllda av rena trollkonton eller impulsivt hat. Samtidigt hade mycket självcensur uppstått — särskilt kring politik, jobb, relationer eller ämnen där folk redan idag är rädda för sociala konsekvenser. Många säger saker anonymt som de egentligen tycker men aldrig skulle våga säga under fullt namn.

Och precis som du beskriver hade det säkert också uppstått märkliga sociala dynamiker IRL. Vissa konflikter hade kanske “flyttat ut” från nätet till verkligheten, medan andra samtal faktiskt kunde bli mer genuina när folk inte längre gömmer sig bakom alias. Lite som ett ständigt krogscenario: vissa bord leder till intressanta samtal och nya allianser, andra spårar ur totalt.

Det mest intressanta är kanske den politiska effekten. Flashback, Reddit osv fungerar idag delvis som ventiler där idéer testas anonymt innan de når offentligheten. Om alla visste exakt vem som skrev vad hade vissa rörelser kanske dött direkt — medan andra paradoxalt nog blivit starkare eftersom människor tvingats stå öppet för sina åsikter och hitta varandra mer konkret.

Utan anonymiteten skulle vi missa alla inlägg som är trams och off-topic. Vi skulle inte heller få så många inlägg som visar på låg IQ, okunnighet, bristande bildning, hat, förtal, elakhet och mera slikt. Det vore nog dödsstöten för Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in