Citat:
Ursprungligen postat av
goderian2
Insert bortförklaring;
"Jag är åtminstone så klok att jag vet att frågan om huruvida A- eller B-lag vann en visst moment räcker för mig att kalla något för bajs eller inte. Inte utan att veta exakt vad som övat, hur det övats, varför och vad scenariot var."
Done
Blåste nog motvind också, svenskarna hade nog fått för lite sömn.
Så nu citerar du dig själv fast vänder dig mot mig och hoppas att jag inte ska märka det?
Vill du sluta vara så förbannat oärlig?
Citat:
Ursprungligen postat av
goderian2
Det jag vill läsa är;
"Natos trupper gjorde bra ifrån sig, men har mycket kvar att lära"
Istället får man;
"Efter en halv dag ger Natos soldater upp. Drönarteamet slår ut 17 stridsfordon och oskadliggör två Natobataljoner – alltså ungefär 1 200 soldater som försätts ur stridsdugligt skick. Ukrainarna hittas inte och alla tio överlever övningen."
Och folk i tråden ba; yeey hurra övning ger färdighet, JAS är bäst, ukrainare borde visa tacksamhet, övningen var säkert utformad för *insert bortförklaring*, svensk militärindustri stronk, ubåtar, Loke är bäst!
"Tråden"? Är det du mot tråden, och vi alla representerar varandra? Den jubelidiot som säger att Ukraina borde visa oss tacksamhet behöver en avhyvling, för det är ju precis tvärt om. Ukraina agerar på egen hand den rasp mot vilken Ryssland bryter ner sig själv och vi bör vara omåttligt tacksamma för detta och bör hjälpa till med alla till buds stående medel. Vad fan har Gripen med saken att göra, ubåtar?
Sluta svamla och låtsas som du inte just blev tillrättavisad och fick förklarat för dig som ett litet barn kring saker du så uppenbart inte förstod. Du har fortfarande inte förklarat vad alternativet är. "Vad du vill läsa" är liksom ingen analys om vad som kan förbättras. Det är omöjligt att förstå vad du vill att försvaret (etc) ska göra, eftersom du samtidigt så tydligt underkänner det medel med vilket man lär sig, och låtsas som du inte underkänner det. Du förlöjligar teori, du förlöjligar praktik.
Kritisera de som talar om "stonk" eller inte förstår vem som ska vara tacksam mot vem separat vetja, i stället för att orera känsloargument och rena ylningar. Vare sig övningar eller riktiga krig behöver någon jävla hejarklack, ej eller burop. Vet vi ens om övningen gick snett på något vis? Dvs, är en dud som man inte kan lära sig något av, eller riskerade att missa accentuera problem? För vad jag kan se verkar det
inte så. Problemet verkar vara att du tror att övning är fotbollsmatcher där "vinnaren" är målet, inte syftet. Att vara på förlorarsidan i en övning är inte samma sak som att vara på förlorarsidan i en match, ej heller förlorarsidan i ett faktiskt slag. Detta är ju rätt självklart om man tänker efter, om man resonerar som du, så har man inte förstått syftet och kan ej heller lära sig något.
Att världens mest erfarna armé vinner i en övning där deras erfarenhet är under prövning, är räfst och riktigt och något annat vore jävligt konstigt. Det är inte DÄR som lärdomen dras. Det kunde man misstänka på förhand. Lärdomen dras individuellt och organisatoriskt utmed övningen. Som jag sa, detta har mer gemensamt med vilken form av utbildning som helst, men eftersom du verkar sakna varje form av sådan gick förstås inte det exemplet hem. Man undrar vad du hade förväntat dig egentligen...