2026-05-15, 17:17
Medlem
AlfaQhards avatar
Du tänker nog på demonen i den brinnande busken som Moses och judarna lärde sig blood magic ifrån.
Citera
2026-05-15, 17:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Nya testamentet har just exakt den medmänsklighet tolerans och förståelse som vi svenskar älskar. "Vänd andra kinden till", "Det är svårare för en rik att komma till himlen än att få en kamel genom ett nålsöga".

Sverige hade aldrig kunnat bli katolskt.

Den arga dömande guden är judisk.

Konstigt att inte Svenska kyrkan bara kör med Nya testamentet.
Citera
2026-05-15, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Du tänker nog på demonen i den brinnande busken som Moses och judarna lärde sig blood magic ifrån.
Ja det är den Guden jag pratar om. Det är den Guden kristna bet till och nåt genom att ta emot Jesus i sina hjärtan.
Citera
2026-05-15, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Det var ju fint att du inte önskar mig evigt helvete men din Gud har gjort sånt möjligt och massor av människor kommer hamna där enligt din tro. Jag också.
Det beror nog på att det inte är "min Gud" i bemärkelsen att jag styr honom. Likalitet som jag kan styra över allt i verkligheten. Hade jag kunnat det, skulle jag gladeligen ha avskaffat missbruk, våld, sjukdom, krig, helvete mm.

Jag vet inte heller vilka som kommer att gå förlorade. Men jag vet vad jag fått erfara nu, och det skulle jag önska alla.

Och så undrar jag: när du nu ogillar Gud så pass, skulle det då inte vara ett eländigt straff att vara oerhört nära honom i evighet? Det kanske t.o.m. är så vi ska tolka den dubbla utgången?
Citera
2026-05-15, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nya testamentet har just exakt den medmänsklighet tolerans och förståelse som vi svenskar älskar. "Vänd andra kinden till", "Det är svårare för en rik att komma till himlen än att få en kamel genom ett nålsöga".

Sverige hade aldrig kunnat bli katolskt.

Den arga dömande guden är judisk.

Konstigt att inte Svenska kyrkan bara kör med Nya testamentet.

Den arga dömande Guden är den som kristna tillber och får komma till genom att ta emot Jesus.
Citera
2026-05-15, 17:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Den arga dömande Guden är den som kristna tillber och får komma till genom att ta emot Jesus.
Jo, men i Nya testamentet är han snäll. Oavsett så är kristna fokuserade på hans son Jesus. Som du får hålla med om är det mest toleranta man kan tänka sig. Han dör för dig.
Citera
2026-05-15, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Det beror nog på att det inte är "min Gud" i bemärkelsen att jag styr honom. Likalitet som jag kan styra över allt i verkligheten. Hade jag kunnat det, skulle jag gladeligen ha avskaffat missbruk, våld, sjukdom, krig, helvete mm.

Jag vet inte heller vilka som kommer att gå förlorade. Men jag vet vad jag fått erfara nu, och det skulle jag önska alla.

Och så undrar jag: när du nu ogillar Gud så pass, skulle det då inte vara ett eländigt straff att vara oerhört nära honom i evighet? Det kanske t.o.m. är så vi ska tolka den dubbla utgången?

Jag ogillar den kristna Guden det står om i bibeln .

De dagar jag tror på Gud så är det nån helt annat och inget att ogilla.

Jag hade inte velat vara i himlen hos Gud om tex mina barn brann i helvetet. Hur kan man få frid i himlen då?? Alltså...då måste Gud radera minnet från folk och då blir det en falsk frid.

Och tror du verkligen jag vill hamna i ett brinnande helvete bara för att jag inte vill tillbringa evigheten med en psykopatiska Gud som tex hetsade Abraham att döda sin egen son?
Citera
2026-05-15, 17:36
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Inte enligt dom själva. Och jag kan inte direkt minnas att de kristna runt mig när jag växte upp var onda. De kunde göra konstiga saker utifrån sin tro men många upplevde jag att de ville väl och önskade sina medmänniskor att bli frälsta och få komma till Gud.

Enligt deras tro måste de försöka missionera, det tycker jag passar dåligt med vårt sekulära samhälle. Men de flesta religioner passar ju inte i ett normalt samhälle.
Citera
2026-05-15, 18:03
Medlem
Ratads avatar
Folk gillar generellt två saker:

1. Skit.

2. Att vara dumma i huvudet.

Där har du nog svaret.
Citera
2026-05-15, 18:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad

1. Skit.

Där har du nog svaret.
Folk tror inte på Jesus utan på prestige och pengar.
Citera
2026-05-15, 18:11
Medlem
Muslimer fölet Djävulens påbud..Dom följer en Dåre so. trodde han träffade en ängel men
det var juvelen som var där
Citera
2026-05-15, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad

1. Skit.

Där har du nog svaret.
Jag tänker inte att kristna är funna huvudet. Det är svårt att bryta indoktrinering och jag förstår om folk inte orkar. Det är rädsla för evigt straff som gör det svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in