2026-05-15, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buttergoeken
Jag har egen erfarenhet av regeln. En bil körde in i sidan på mig när den ville byta fil inuti rondellen. Jag fick fel eftersom jag precis kommit in i rondell och inte passerat en avfart som med finare ord kallas "införd i trafik".

Så även om du är inne i en rondell så måste du lämna företräde för andra bilar i rondellen som redan är "införda i trafik".
Gick det till domstol?
Citera
2026-05-15, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Det är definitivt fel att lära ut saker som ger dåliga konsekvenser. Bara att tänka lite så förstår man att om en förare lärt sig VB, kommer att utgå från att en utebliven VB på bil inne i CPL betyder att han ska av, och då tänker att det är ok att köra in framför bilen som inte alls tänkt köra av. Speciellt under rusning och stress då många kör med reptilhjärnan. Därför det är så viktigt med korrekthet i trafiken och inte köra på känsla. VB är ett känslodrivet beteende i en cpl. Hade det varit bra hade det varit lagstiftat, och det är trafikreglerna vi ska köra efter.
Wow, vilket argument
Citera
2026-05-15, 12:02
Medlem
LKKINGENs avatar
Du kanske hade blinkers på för att svänga ut ur rondellen och dom trodde du skulle in där dom kommer så dom vill vara schyssta och lämna plats åt dig.
Eller så kanske du mött någon av dom hundratalet irakier som lämnade in sina fiskekort i utbyte mot ett körkort på 90-talet.
Citera
2026-05-15, 12:03
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Mlyric.
Folk är väldigt stressade. Ett annat fenomen är att folk blinkar vänster när dom ska ut från rondellen. Ser det nästa varje dag.

Jag noterade det när jag flyttade till en annan kommun. Majoriteten kör så klart ur rondeller utan att blinka, men av de som gör det, signalerar nog 1/4 vänster istället för höger. Mycket märkligt beteende.

Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
De blinkar vänster redan när de kommer in i rondellen. Trafikskolorna har missat något väsentligt här, eftersom det är så utbrett.

Det var lagen innan 1999 (när rondeller sågs som korsningar) och något som fortsatte läras ut i trafikskolor under en period som extra säkerhet/tydlighet. Behöver inte vara helt galet. (Men det är alltså inte beteendet som vi diskuterar)
Citera
2026-05-15, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Det är definitivt fel att lära ut saker som ger dåliga konsekvenser. Bara att tänka lite så förstår man att om en förare lärt sig VB, kommer att utgå från att en utebliven VB på bil inne i CPL betyder att han ska av, och då tänker att det är ok att köra in framför bilen som inte alls tänkt köra av. Speciellt under rusning och stress då många kör med reptilhjärnan. Därför det är så viktigt med korrekthet i trafiken och inte köra på känsla. VB är ett känslodrivet beteende i en cpl. Hade det varit bra hade det varit lagstiftat, och det är trafikreglerna vi ska köra efter.

Jag tycker att om du har sådana egenartade vanföreställningar i trafiken så bör du ha ledsagning när du förflyttar dig i trafiken, lämpligen av t ex en bussförare…..

Vilka mer signaler i trafiken har du egenartade tolkningar av…?

Sen kan man ju fascineras av hur du kan anse dig själv mer kunnig, smartare och intelligentare, än alla de sakkunniga med relevant utbildning och erfarenhet inom relevanta områden som bedömer och beslutar om t ex trafiklagar och trafikskolors utbildning.
Citera
2026-05-15, 12:15
Medlem
Man ska aldrig blinka i en rondell, bara när man ska ut ur den.
Citera
2026-05-15, 12:19
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag gör oxå det.

Det handlar ju om att du vill visa vart du ska ta vägen i rondellen.

När du kör in i rondellen så fattar ju alla att du även kommer att köra ut igen, så varför inte visa var du tänker ta vägen?

Det var vanligt att göra så förut i trafiken.

Bara det att ingen vet vad vänster är för dig? Vi har en kvarleva kvar där folk tror att rondellen är en korsning.
Enkel regel att komma ihåg: Blinka bara när du ska kör ut. Inget annat...
Citera
2026-05-15, 13:02
Medlem
feemaxxxs avatar
Det är klart att de i rondellen inte ska behöva bromsa dör att ngn tränger sig in.

Jag tycker också som någon skrev, att det är ett större problem med att bilister “mesar” och inte vågar köra bil in rondellerna när andra bilar kommer in. Stör trafikflödet.
Citera
2026-05-15, 13:21
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag gör oxå det.

Det handlar ju om att du vill visa vart du ska ta vägen i rondellen.

När du kör in i rondellen så fattar ju alla att du även kommer att köra ut igen, så varför inte visa var du tänker ta vägen?

Det var vanligt att göra så förut i trafiken.

Jag tycker bara det komplicerar det hela. Man blinkar när man skall ut ur rondellen. Blinkar man inte skickar man samma budskap som att blinka vänster. Fördelen är att ingen kan se fel eller man glömmer att byta håll på blinkersen när man ska ut.
Citera
2026-05-15, 13:40
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Intressant faktiskt då jag vid upprepade tillfällen har märkt att en del bilar tutat för att de vill in i rondellen.

Oj och suck…
Citera
2026-05-15, 13:51
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Oj och suck…

Vad kö är det en sak, detta är ju tillfällen då det knappt varit några bilar alls.
Citera
2026-05-15, 13:58
Medlem
Vad är det för tjafs om att man inte ska blinka vänster in i en rondell? Bara för att det inte står i trafikförordningen? Att vara extra tydlig gör bara att samspelet flyter på bättre. Det största problemet i rondeller är att folk sitter och väntar på att rondellen ska bli tom innan de kör in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in