2026-05-15, 14:41
Medlem
vemsfels avatar
Alltid varit så och alltid gubbkärringar
Citera
2026-05-15, 14:43
Medlem
Det jag tycker är konstigt är att alla åker fort in i rondellen och sen åker snigelfart inne i rondellen !
Är det att folk tycker det är roligt att vara i en rondell?
Citera
2026-05-15, 14:48
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag tycker att om du har sådana egenartade vanföreställningar i trafiken så bör du ha ledsagning när du förflyttar dig i trafiken, lämpligen av t ex en bussförare…..

Vilka mer signaler i trafiken har du egenartade tolkningar av…?

Sen kan man ju fascineras av hur du kan anse dig själv mer kunnig, smartare och intelligentare, än alla de sakkunniga med relevant utbildning och erfarenhet inom relevanta områden som bedömer och beslutar om t ex trafiklagar och trafikskolors utbildning.
Jag och vi andra logiskt och korrekt körande bilister vet att VB betyder att man ska förflytta sig sidledes åt vänster från sin fil - inte för att filen vrider sig runt en rondell som du och ni andra jon tror. Ni blinkar i alla andra kurvor också får man förmoda. Finns inga vänsteravfarter runt en rondell.

Körlärare ska bara lära som de själva blivit lärda från regelverk och Transportstyrelsen - och inte hitta på egna regler. De har inte hela bilden som lagstiftaren har och begriper inte konsekvenserna av det de gör. Men som tur är är det långt ifrån alla som gör det du hävdar. Du slänger dig bara med anekdoter som vanligt och tror du har Transportstyrelsen och lagen med dig.
Citera
2026-05-15, 14:54
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Det är pågrund av idioter som dig trafiken flyter på dåligt i rondeller.
Hoppas du blir påkörd.
Snarare pga såna som dig utan hjärna som trafiken blir otydlig och farlig. Du skulle passa bättre i afrika eller indien, men här i Sverige kör vi civiliserat och kontrollerat, eftersom vi förväntas vara utbildade och medvetna då vi kör på vägar med andra bilister. Vi ska köra som robotar då kör vi korrekt. Känslor har nada i trafiken att göra.
Citera
2026-05-15, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Att det ibland kan ske, att man stöter på nån sådan tomte som antingen gör ett misstag eller är lite för framfusig, ja absolut. Men det är knappast nåt som är särskilt vanligt. Generellt sett är istället allt för många för ”fega” i dessa lägen och stannar och inväntar bilar som är långt borta i själva cirkulationsplatsen, eller inte ens kommit in i denna från annan anslutning. Detta stoppar upp den extra smidighet och flöde som cirkulationsplats ska kunna bidra till.
Enligt mina observationer så är det väldigt många som kan köra bil, men inte på samma nivå som nån som kör bil på jobbet. Folk är inte så duktiga på att köra bil som min brådska kräver.
Citera
2026-05-15, 15:26
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Snarare pga såna som dig utan hjärna som trafiken blir otydlig och farlig. Du skulle passa bättre i afrika eller indien, men här i Sverige kör vi civiliserat och kontrollerat, eftersom vi förväntas vara utbildade och medvetna då vi kör på vägar med andra bilister. Vi ska köra som robotar då kör vi korrekt. Känslor har nada i trafiken att göra.

Eftersom det är så jävla jobbigt för dig att använda blinkers så måste det vara lika jobbigt för dig att gasa, bromsa, och använda ratten också.
Otroligt att du orkar skriva dina inlägg fulla av skit här på Flashback.
Citera
2026-05-15, 15:45
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Eftersom det är så jävla jobbigt för dig att använda blinkers så måste det vara lika jobbigt för dig att gasa, bromsa, och använda ratten också.
Otroligt att du orkar skriva dina inlägg fulla av skit här på Flashback.
Finns ingen anledning att blinka varje gång jag vrider runt ratten. Det är först då du byter fil man ska blinka - inte inne i samma fil. Du tänker galet.
Citera
2026-05-15, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Ja det är väl ganska självklart?

När du kör in i en rondell så ska du lämna företräde till de inne i rondellen - i BÅDA körfälten om det finns det.

Samma sak om du kör ut på en huvudled framför en bil och blir påkörd bakifrån.

Givetvis blir det en bedömning - om du hunnit köra 2 meter och blir påkörd så är det det ditt fel. Har du kört 50 meter så är det nog inte ditt fel. Någonstans går gränsen.

Rondeller med dubbla körfält och dubbla körfält för utfart är luriga. Den kan ligga en bil i innerfilen men du kan inte vara säkert på att du kan köra in ändå för bilen i innerfilen kan när som helst påbörja ett filbyte.

Gränsen går som sagt när man passerat en avfart. Rondeller ser olika ut, en del är små och en stora. Så antal meter är irrelevant.
Citera
2026-05-15, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svulluosprupp
Man ska aldrig blinka i en rondell, bara när man ska ut ur den.

Du kan uppenbarligen inte trafikreglerna…
Citera
2026-05-15, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag har sedan ett tag tillbaka märkt att bilar som kommer från höger och ska köra in i rondellen, gärna vill köra rakt in framför mig som redan är inne i rondellen.
Jag som är inne i rondell har ju förkörsrätt och den som kommer in från höger går ju ”lämna företräde”. Men många verkar strunta i det och kör bara rakt in i rondellen. Jag har inte stannat mitt i rondellen och den som försöker tränga sig före har alltså fått ”stå på bromsen” när han/hon märkt att jag inte släppt vederbörande före.
Någon mer som upptäckt detta?
Jag kan inte svara för dina situationer men då jag ofta kör i småtät trafik kan förklara hur jag kör.
Jagkör sakta fram mot rondellen och läser trafiken i den. Genom att rulla fram har jag fart och har då möjlighet att båda stanna och snabbt öka farten för att komma in i en lucka.
De i rondellen kanske upplever det som att jag panikbromsar.
Varför kör jag så?
Någon nämnde Somaliska trafikregler medan jag vill skylla på de som kör Tyska bilar utan att betala för extrautrustningen, blinkers. Jag kör som jag gör för att snabbare komma in i en rondell än att behöva starta från stillastående när jag märker att en bil svänger ut innan mig. Ibland smiter jag in i en lucka mellan två bilar vilket jag inte klarar från stillastående.
I mitt specifika fall har jag marginalen som gör att du inte behöver bromsa även om många säkert gör det ändå innande skapar en tråd på internet.
Citera
2026-05-15, 17:16
Medlem
Citat:
Jag och vi andra logiskt och korrekt körande bilister vet att VB betyder att man ska förflytta sig sidledes åt vänster från sin fil - inte för att filen vrider sig runt en rondell som du och ni andra jon tror. Ni blinkar i alla andra kurvor också får man förmoda. Finns inga vänsteravfarter runt en rondell.

Körlärare ska bara lära som de själva blivit lärda från regelverk och Transportstyrelsen - och inte hitta på egna regler. De har inte hela bilden som lagstiftaren har och begriper inte konsekvenserna av det de gör. Men som tur är är det långt ifrån alla som gör det du hävdar. Du slänger dig bara med anekdoter som vanligt och tror du har Transportstyrelsen och lagen med dig.

Och trafiklärare lär just ut så som de styrande organen som bestämmer utbildningen säger att de ska lära ut.

Det finns inget i Trafikförordningen som säger att man inte kan eller inte får VB i CP. Det finns däremot paragrafer som säger att man får använda signal med blinkers för att visa sina intentioner och förebygga fara.

Tror du på allvar att massor av trafikskolor i Sverige skulle få fortsätta att lära ut VB i CP om det inte var tillåtet, eller inte var önskvärt från de styrande organen…? Om det inte var ok från de styrande organen så skulle trafikskolor som bröt mot detta bli av med sina certifieringar och tillstånd.

Visa oss en enda trafikskola som drabbats av det p g a att de lärt ut VB i CP…..
Citera
2026-05-15, 17:18
Medlem
Citat:
Finns ingen anledning att blinka varje gång jag vrider runt ratten. Det är först då du byter fil man ska blinka - inte inne i samma fil. Du tänker galet.

Finns massor med tillfällen och situationer i trafiken när man kan skall eller bör använda blinkers utan att det handlar om just byta fil….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in