2026-05-15, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Dina definitioner haltar. En rörmokare tjänar i snitt över 40 000 i månaden. Arbetarklass kan alltså vara medelklass.

Poängen är alltså att klass inte går att koka ner till enbart ekonomiska faktorer. Ekonomi är en variabel som avgör klasstillhörigheten, men det finns andra faktorer också, som jag nämner i texten du citerade, t.ex självständigheten i arbetet.
Citera
2026-05-15, 16:03
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Poängen är alltså att klass inte går att koka ner till enbart ekonomiska faktorer. Ekonomi är en variabel som avgör klasstillhörigheten, men det finns andra faktorer också, som jag nämner i texten du citerade, t.ex självständigheten i arbetet.

Vem är mest arbetarklass enligt dig?

Han som är egenföretagande hantverkare och drar in mycket pengar, och är självständig, men som jobbar med händerna hela dagarna.

Eller bankmannen och slipsbäraren Tomas von Brömssen i En på miljonen, som får sparken på sin födelsedag av sin chef Gösta Ekman, för att denne vill har fler yngre i sin personal. En film jag vet, men ändå ett exempel.
Citera
2026-05-15, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Vem är mest arbetarklass enligt dig?

Han som är egenföretagande hantverkare och drar in mycket pengar, och är självständig, men som jobbar med händerna hela dagarna.

Eller bankmannen och slipsbäraren Tomas von Brömssen i En på miljonen, som får sparken på sin födelsedag av sin chef Gösta Ekman, för att denne vill har fler yngre i sin personal. En film jag vet, men ändå ett exempel.

Som jag skrev i texten innan så är egenföretagare rent generellt medelklass, finns såklart undantag men rent principiellt. Bankmannen får väl iaf en dräglig pension som belöning. Min farfar blev avskedad i förtid som mellanchef @ SEB men belönades med en avtalspension på 50k i månaden resten av livet, vilket hantverkaren förmodligen bara kan drömma om, och det är ju också en aspekt (pensionen) som kan vara värd att beakta i sammanhanget. Mitt svar är oavsett att båda får ses som medelklass och att omständigheten att Brömssen blir av med jobbet förändrar ingenting med tanke på hans förmodade avgångsvederlag.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-05-15 kl. 16:11.
Citera
2026-05-15, 16:13
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Som jag skrev i texten innan så är egenföretagare rent generellt medelklass, finns såklart undantag men rent principiellt. Bankmannen får väl iaf en dräglig pension som belöning. Min farfar blev avskedad i förtid som mellanchef @ SEB men belönades med en avtalspension på 50k i månaden resten av livet, vilket hantverkaren förmodligen bara kan drömma om, och det är ju också en aspekt (pensionen) som kan vara värd att beakta i sammanhanget. Mitt svar är oavsett att båda får ses som medelklass och att omständigheten att Brömssen blir av med jobbet förändrar ingenting med tanke på hans förmodade avgångsvederlag.

Jo. Du nämnde handel som arbetarklass, jag håller med. Att vara säljare på en butik som Elgiganten är arbetarklass. Rutinmässigt jobb som du sa.
Citera
2026-05-15, 16:21
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Tvingas de under pistolhot att jobba för honom?
Vad hindrar de från att starta eget eller att byta jobb då?

Din sista mening beskriver 80% av den offentliga sektorn( världens största?) som både företagsägaren och arbetaren finansierar.

Man byter inte jobb hur som helst och det är inte alla yrken som lämpar sig för eget.

Senaste tide har jag läst flertal artiklar om både unga och gamla som söker hundratals jobb utan att ens får intervju.

Arbetsgivaren utnyttjar den anställdes desperation med en attityd som säger ungerfär "Jag kommer behandla dig hur jag vill och passar det inte kan du lämna." Men folk har räkningar att betala. Löpande kostnader som inte pausar.

Det riktiga valet blir snarare, acceptera att behandlas som skit och låt dig rånas eller bli arbetslös.

Det här inlägget förklarar egentligen mycket av hela dynamiken.
Senast redigerad av KapitalismKnullad 2026-05-15 kl. 16:30.
Citera
2026-05-15, 16:23
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Vad hindrar kapitalister från att sätta sina överintelligenta ungar i privatskola då?
Det hjälper väl inte en begåvad unge från arbetarklassen? De hålls fortfarande tillbaka i sossarnas skola.
Citera
2026-05-15, 16:29
Medlem
Pyttsan, kapitalister är sällan smarta. Kapitalister är överlag idioter som blivit bra på ett fåtal saker och ofta inte drar sig för att kompromissa moral för att bli rika på andras arbete.

Jag har minsann hört de där historierna från stroppiga överklass-wannabe som babblar på om hur de var för smarta för att få godkänt i grundskolan så deras genialitet yttrade sig istället i stora vinster som vuxna.
De stora vinsterna är då oftast att man anställer ett gäng med desperata människor som man underbetalar och roterar.

Jag minns särskilt en kärring som var en riktig klåpare som höll på och skröt om sin lodis till man på det här sättet.
En vedervärdig hora den kärringen som haft chefsroll fast hon var total idiot. Dum som ett skåp, men bestämd som få. 2017 i Västervik.
Moderat var hon också den pajasen.
Senast redigerad av KapitalismKnullad 2026-05-15 kl. 16:32.
Citera
2026-05-15, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Dom har stort konto och tror dom tillhör dom rika överklassen.

Alltså ju mer pengar och tryggt jobb ju mer röstar man borgerligt.
Första båten och man är borgare.
Lite så är det .

Och ju arbetslösa re man är ju mer röstar man vänster.

När man igentligen ska rösta på humanitet.

Sjuka och fattiga mot rika

Fast det komiska är ju att vi har en massa människor som inte har pengar, men ändå röstar blått. Totalt korkat.
Citera
2026-05-15, 16:40
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalismKnullad
Pyttsan, kapitalister är sällan smarta. Kapitalister är överlag idioter som blivit bra på ett fåtal saker och ofta inte drar sig för att kompromissa moral för att bli rika på andras arbete.

Jag har minsann hört de där historierna från stroppiga överklass-wannabe som babblar på om hur de var för smarta för att få godkänt i grundskolan så deras genialitet yttrade sig istället i stora vinster som vuxna.
De stora vinsterna är då oftast att man anställer ett gäng med desperata människor som man underbetalar och roterar.

Jag minns särskilt en kärring som var en riktig klåpare som höll på och skröt om sin lodis till man på det här sättet.
En vedervärdig hora den kärringen som haft chefsroll fast hon var total idiot. Dum som ett skåp, men bestämd som få. 2017 i Västervik.
Moderat var hon också den pajasen.
Kommunister som den knulladekapitalisten upprepar samma mantra hela tiden precis som knarkarna argumenterar för legalisering av knark...
Citera
2026-05-15, 16:43
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Så 99.5% av befolkningen är arbetarklass?

Citat:
Ja. Vad trodde du definierade den?

Arbetarklass är först och främst människor som 1) arbetar 2) har arbetat - utifrån Marx teoretiserande om människor som inte äger fabriker, mark eller kapital och därför måste sälja sitt arbete för lön.

Om Marx hade levat hade han inte varit särskilt imponerad över Sveriges makabert stora bidragsklass.

Socialdemokraterna är inte längre arbetarparti, de är ett bidragsparti. Det är extremt självdestruktivt att som arbetande människa rösta på S.
Citera
2026-05-15, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Det hjälper väl inte en begåvad unge från arbetarklassen? De hålls fortfarande tillbaka i sossarnas skola.

Vilken skola ska annars arbetarungen gå i tänkte du? En moderat sådan som man bara sparar in på?
Senast redigerad av Statistenidittliv 2026-05-15 kl. 16:47.
Citera
2026-05-15, 17:17
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Vilken skola ska annars arbetarungen gå i tänkte du? En moderat sådan som man bara sparar in på?
Förhoppningsvis någonstans där det inte bara blir att sitta av tiden, vilket det brukar bli när sossarna ordnar utbildningar och jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in