Citat:
Ursprungligen postat av
Waji
Ditt resonemang är ungefär som en fyraårings tänkande.
- mamma vi är inte fattiga. Det är ju bara ta ut pengar från bankomaten så har vi pengarna.
- varför behövs pengar när man får allt serverat?
Jag tänker som företagare och ägare till flera företag.
Varför ska man anställa idioter som nedvärderar de som betalar ens lön?
Tänk att det finns människor som ser ner på företagare men lik fan aldrig kan starta ett eget för de är för dumma för veta hur det funkar.
Tänk om alla var tvungna att tjäna sin egen lön. Då hade ni vänstermuppar aldrig överlevt en vecka.
Haha, du projicerar ju bara dig själv på mig. Ditt inlägg är ett enda retoriskt misslyckande späckat av invektiv i renons på substans. Din aggression är förstklassig, men dessvärre räcker det inte med enbart ilska för att koka ihop ett vettigt inlägg. Istället för att ägna sig åt en saklig debatt så hemfaller du åt pajkastning med termer som "vänstermupp", "nivå som en fyraåring" och "idioter" och "för dumma för att fatta" osv.
Småföretagare är t.ex inte samma sak som storkapitalister eller Big Business. Jag är ingen överdriven kritiker av småbolag, men moderaterna är i hög grad knutna till storfinansen och de stora näringslivsintressena. Jag anser att man har ett ansvar för att verksamheter som t.ex dagligvaruhandeln ser ut som den gör med en monopolliknande struktur, där några få kedjor dominerar helt och hållet. Ica, Axfood och Coop, de tre största aktörerna, står tillsammans för omkring 90 procent av marknaden. Vi ser prov på liknande strukturer överallt, där små restauranger, butiker och caféer går på grund och köps upp av större - inte sällan utländskt ägda - globala kedjor som McDonalds, H&M, KFC, Zara, Burger King och Starbucks osv.
Jag är med andra ord inte alls så vänster som du inbillar dig i din aggressiva replik. Frågan är varför gemene man bejakar en utveckling som i princip enbart spelar Big Business i händerna? För det är den politiken som moderaterna faktiskt driver, ett högre BNP per capita till varje pris, om så på bekostnad av att stora globala, utländska kedjor skulle sluka hela marknaden.