2026-05-15, 11:40
Medlem
För att "arbetarpartiet" kallade mig illojal och rasist när jag,
Ifrågasatte,
Hög skatt,
Den villkorslöst invandringen,
Nedläggning av kärnkraften,
Kriminalitet,
Hbtkuk lobbyn,
Att det inte är hets mot folkgrupp när det är Svenskar som drabbas,
Gruppvåldtäkter,
Chat controll 2.0

Finns 100 saker till men fyll gärna på
Citera
2026-05-15, 11:46
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Det inte idioter i tråden inte vet så är det att bakom varje framgångsrik företagare ligger Socisldemokratin bakom framgångarna.

Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Tänk dig att du jobbar på en restaurang. Du sliter hårt, springer med tallrikar, städar upp efter gästerna och går hem med ömma fötter. Ägaren däremot sitter i kassan, räknar pengarna och åker hem i en BMW. Nu föreställ dig att det ska hållas bolagsstämma om vem som ska bestämma restaurangens regler, och du röstar för att ägaren ska få ännu mer makt över din lön, dina raster, semestrar och dina arbetsvillkor. Det är ungefär vad som händer när en vanlig löntagare röstar borgerligt.

Borgliga partier är som en lyxrestaurang med en fantastisk meny, men maten serveras aldrig till dig. Den är till för dem som äger lokalen. Historiskt sett växte dessa partier fram ur kapitalägarnas behov av politisk representation. Det är inte en konspirationsteori, det är historisk fakta. Att sedan övertyga vanliga knegare om att rösta på dem är ett av historiens mest imponerande trollerinummer. Harry Houdini hade inte gjort det bättre själv.

Tricket kallas för klassisk avledningsmanöver. Fokusera på invandring, "bidragsfusket" eller kulturkrig, allt utom frågan om vem som faktiskt håller pengarna. Medan du och din granne bråkar om vems fel det är att samhället känns sämre, fortsätter vinsterna att flöda uppåt. Det är som att två passagerare på Titanic bråkar om vem som fick den bästa livbåtsplatsen, medans rederiet (överklassens båt) redan är i land.

John Steinbeck ventilerade träffsäkert att fattiga amerikaner inte röstade på arbetarpartier för att de betraktade sig själva som tillfälligt bortkomna dollarmiljonärer. Samma psykologi gäller här. "En dag kanske jag också blir rik", och då vill man ju inte att skatten ska vara hög, eller hur? Problemet är bara att den dagen som regel aldrig kommer för gemene man.

Det naiva är inte att vilja förbättra sin ekonomi. Det är fullt rationellt. Det naiva är att tro att partier som historiskt arbetat för kapitalägarnas intressen plötsligt ska vara svaret på din lönecheck. Det är som att anlita räven för att vakta hönshuset och sedan bli förvånad när hönsen försvinner.

Ditt resonemang är ungefär som en fyraårings tänkande.

- mamma vi är inte fattiga. Det är ju bara ta ut pengar från bankomaten så har vi pengarna.
- varför behövs pengar när man får allt serverat?

Jag tänker som företagare och ägare till flera företag.
Varför ska man anställa idioter som nedvärderar de som betalar ens lön?

Tänk att det finns människor som ser ner på företagare men lik fan aldrig kan starta ett eget för de är för dumma för veta hur det funkar.

Tänk om alla var tvungna att tjäna sin egen lön. Då hade ni vänstermuppar aldrig överlevt en vecka.
Citera
2026-05-15, 11:53
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Jag tror faktiskt det blir vänsterpartiet nästa gång. Det verkar vara det enda partiet som ens är lite vänster och för arbetstagare.
Senaste åren har arbetsgivare blivit vana att de kan behandla sina anställda nästan hur som helst.
Det är tragiskt att se.
Psykopater behandlar desperata människor som smuts och hotar att byta ut dem så fort de säger något om misshandeln.

Det här har pågått för länge. Det får vara nog nu. Det måste bromsas.
Citera
2026-05-15, 11:55
Medlem
Igelforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalismKnullad
Dumheter. Sossarna har samma åsikter som borgarna nu.
Stölden från kapitalisterna är mååååååånga gånger större än skatt och annat. Inte ens i samma universum.
Vi har aldrig haft så stora klyftor. Aldrig haft så mycket miljardärer och fattiga.

Vattenfalls VD är moderat och kvinna. 16 mille om året i lön...
Borgarna tar från arbetarklassen och ger till sina kvinnor. Både män och kvinnor i borgarklassen rånar män och kvinnor i arbetarklassen.
Så om nu Sossarna har samma åsikt som borgarna, vilket gäller de flesta partier nuförtiden...ska då folk enligt dig rösta på MP och V? Dessa partier har väl inte gjort så mycket för arbetarna, utan skulle bara kört landet ner i diket om de fick chansen. Mer odugliga partier får man leta efter. Nej tack till vänster extrema partier.
Citera
2026-05-15, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji

- mamma vi är inte fattiga. Det är ju bara ta ut pengar från bankomaten så har vi pengarna.

Tänk att det finns människor som ser ner på företagare men lik fan aldrig kan starta ett eget för de är för dumma för veta hur det funkar.

Tänk om alla var tvungna att tjäna sin egen lön. Då hade ni vänstermuppar aldrig överlevt en vecka.

Problemet är att de arbetar ihop din lön, hora.
Eller du kanske har anställda för att ha folk att prata med runt kaffeautomaten.
Citera
2026-05-15, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Vilket parti vill du att arbetare skall rösta på då?

Idag är förmodligen vänsterpartiet det enda rimliga.
Sedan bör folk engagera sig så de fokuserar ekonomiska frågor max, men de gör det redan ganska bra faktiskt.
Jag tror de skulle tjäna på att ha en man som ledare, men det är bara jag. Säger inte att det är sämre med en kvinna, men taktiskt skulle de nog få fler röster.
Citera
2026-05-15, 11:58
Medlem
LKKINGENs avatar
Jobbskatteavdragen, vanligt folk begriper inte bättre.
Citera
2026-05-15, 12:00
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Eller du kanske har anställda för att ha folk att prata med runt kaffeautomaten.

Om de inte drar in pengar hur ska man då bedriva en verksamhet ?

Är du så dum i huvudet eller är du så avundsjuk på människor som lyckas?

Du fattar verkligen inte hur man driver ett företag va?
Citera
2026-05-15, 12:08
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Jag tror faktiskt det blir vänsterpartiet nästa gång. Det verkar vara det enda partiet som ens är lite vänster och för arbetstagare.
Senaste åren har arbetsgivare blivit vana att de kan behandla sina anställda nästan hur som helst.
Det är tragiskt att se.
Psykopater behandlar desperata människor som smuts och hotar att byta ut dem så fort de säger något om misshandeln.

Det här har pågått för länge. Det får vara nog nu. Det måste bromsas.

Fast varför inte NMR om du vill rösta för ett arbetarparti? 100% av medlemmarna och sympatisörerna är arbetarklass och NMR är de enda som vill utmana bankernas makt. Om nu endast arbetarklass-kampen är det väsentliga.
Citera
2026-05-15, 12:10
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:

Tvingas de under pistolhot att jobba för honom?
Vad hindrar de från att starta eget eller att byta jobb då?

Din sista mening beskriver 80% av den offentliga sektorn( världens största?) som både företagsägaren och arbetaren finansierar.
Citera
2026-05-15, 12:14
Medlem
Lägre skatt?
Citera
2026-05-15, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji

Haha, du projicerar ju bara dig själv på mig. Ditt inlägg är ett enda retoriskt misslyckande späckat av invektiv i renons på substans. Din aggression är förstklassig, men dessvärre räcker det inte med enbart ilska för att koka ihop ett vettigt inlägg. Istället för att ägna sig åt en saklig debatt så hemfaller du åt pajkastning med termer som "vänstermupp", "nivå som en fyraåring" och "idioter" och "för dumma för att fatta" osv.

Småföretagare är t.ex inte samma sak som storkapitalister eller Big Business. Jag är ingen överdriven kritiker av småbolag, men moderaterna är i hög grad knutna till storfinansen och de stora näringslivsintressena. Jag anser att man har ett ansvar för att verksamheter som t.ex dagligvaruhandeln ser ut som den gör med en monopolliknande struktur, där några få kedjor dominerar helt och hållet. Ica, Axfood och Coop, de tre största aktörerna, står tillsammans för omkring 90 procent av marknaden. Vi ser prov på liknande strukturer överallt, där små restauranger, butiker och caféer går på grund och köps upp av större - inte sällan utländskt ägda - globala kedjor som McDonalds, H&M, KFC, Zara, Burger King och Starbucks osv.

Jag är med andra ord inte alls så vänster som du inbillar dig i din aggressiva replik. Frågan är varför gemene man bejakar en utveckling som i princip enbart spelar Big Business i händerna? För det är den politiken som moderaterna faktiskt driver, ett högre BNP per capita till varje pris, om så på bekostnad av att stora globala, utländska kedjor skulle sluka hela marknaden.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-05-15 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in