Citat:
Ursprungligen postat av
Link04
Du förnekar vetenskapens syn på fri vilja eftersom du inte gillar resultatet. Det är därför du jiddrar hela tiden. Du måste övervinna din rädsla här Malmö, det är inget farligt att fri vilja sannolikt bara finns i fantasin.
Jag förstår att du behöver bygga halmgubbar för att få ihop det, jag försvarar inte någon magisk fri vilja eller någon mystisk egenskap som ligger utanför ett deterministiskt universum. Inte heller fruktar jag något, för visst inser även du att det inte gör någon som helst skillnad i praktiken? jag kommer oavsett behöva gå igenom alla de övervägande som ligger bakom även de enklaste valen som vilken lunch jag skall ta. Finns ingen autopilot att slå på.
Jag är övertygad om att jag under exakt samma förutsättning kommer göra exakt samma val varje gång. Detta betyder också att det valet går att förutse, möjligen kan man vid min födsel i teorin räkna ut vad jag kommer äta till lunch 15/5/2026 (det blev en rätt fin sushi).
Men jag tänker ett steg längre, vad innebär detta?
På vilket sätt skulle det vara en motsägelse mot den fria viljan att jag alltid väljer samma sak?
Om jag inte gjorde det vore jag inte i så fall styrd av slumpen?
När jag styrs jag av min vilja, är jag verkligen ofri bara för att jag agerar utefter min vilja?
Jag ställer några av de stora filosofiska frågorna, vem är jag, hur fungerar jag och hur integrerar jag med min omvärld?
Dennett och andra kompatibilister har kommit en lång väg i det system bygget.
Hos Dennett är “jaget” inte någon separat kärna eller själ som står utanför orsakskedjan. Snarare är jaget ett slags narrativ struktur: ett centrum av berättelse, minnen, dispositioner, vanor, språk, sociala relationer och självreflektion. Vi är biologiska organismer som över tid bygger modeller av oss själva och världen.
Om jaget är format snarare än fritt skapat, då blir identitet mindre något man “är” och mer något man förvaltar och utvecklar.
Fri vilja inte magisk frihet från kausalitet, utan kapaciteten att: förutse konsekvenser, väga skäl, lära av erfarenheter, ändra beteende över tid.
Det innebär att framtiden fortfarande är “öppen” i den praktiska meningen att dina nuvarande överväganden faktiskt påverkar vad som händer härnäst. Även om dessa överväganden själva uppstår ur en historia.
“the varieties of free will worth wanting” skrev Dennett, är man öppen för nya ideer och tar till sig vad detta faktiskt innebär så inser man att detta inte har någonting med rädsla eller förnekande av vetenskap att göra. Bara en djupare insikt i vad det vi lärt oss om människans hjärna faktiskt betyder.