Citat:
Ursprungligen postat av
videopac
Ah, jag förstod det först som att du trodde att det inte skulle vara så troligt att AD skulle fria universitetet. Men då vet jag.
Jo, om man ser det så... med tanke på hans meriter så får jag nog ändå hålla med.
Om det blivit en tvist till AD och universitetet förlorat så hade Hubinette haft antingen rätt att fortsätta jobba kvar eller 32månadslönder(baserat på att han jobbat där i över 10år) i skadestånd om arbetsgivaren nekar att ta tillbaks honom samt att han skulle haft rätt till lön under perioden tvisten pågår och kränkningsersättning.
En tvist som går direkt till AD tar i snitt ca 18månader.
Går det via tingsrätten först tar det i snitt uppåt 30månader.
Under den tiden skulle han alltså ha rätt till lön om utfallet skulle bli att uppsägningen var ogiltig(vilket är ett väldigt sannolikt resultat då han inte ens blivit dömd (än) men även om han blir det så har brottet inget med hans anställning att göra).
Så universitetet skulle vid en eventuell tvist då riskera att torska på totalt 50-60månadslöner.
Köpa ut honom för 12månadslöner är därmed billigt och vi som skattebetalare får nog vara glada att han accepterade.