2026-05-15, 16:10
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Men snälla du. Jag pratar om frikyrka, svenska kyrkan, katolicismen. Klassisk kristen tro betyder att du behöver Jesus för att komma till Gud och det är den enda vägen. Annars hamnar du i nån form av helvete efter döden.

Fel. De TROR att man hamnar i helvetet... det betyder inte att man gör det på riktigt 😅

Shit. Får jag fråga hur gammal du är? Jag hoppas, när du blir äldre, att du förstår att det är en enorm skillnad mellan religiösa berättelser och verkligheten ❤️

Det som dina föräldrar berättade för dig när du var liten... det var aldrig verkligt, utan något som de TRODDE på. Men jag förstår att det kändes väldigt verkligt för dig i stunden - och fortfarande gör, tydligen. Synd.

Ja, jag har min egen variant av kristendomen, som är bra mycket snällare än den som skapades av stenåldersmänniskor för 2000 år sedan..! Jag är inte religiös extremist. Jag är inte bokstavstroende. Jag har min egen tro, vilket är ganska vanligt i sekulära länder som Sverige.

Återigen: God bättring!!!
Senast redigerad av Berit85 2026-05-15 kl. 16:12.
Citera
2026-05-15, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Eller också har vi verkligen funnit den sanna kärleken, så att vi tror för att vi älskar och är älskade och inte av rädsla. Det låter så sorgligt att du fastnade i det.
Tycker du jag förtjänar att hamna i helvetet efter döden för att jag inte funnit samma kärlek som du upplever?
Citera
2026-05-15, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Fel. De TROR att man hamnar i helvetet... det betyder inte att man gör det på riktigt 😅

Shit. Får jag fråga hur gammal du är? Jag hoppas, när du blir äldre, att du förstor att det är en enorm skillnad mellan religiösa berättelser och verkligheten ❤️

Ja, jag har min egen variant av kristendomen, som är bra mycket snällare än den som skapades av stenåldersmänniskor för 2000 år sedan..! Jag är inte religiös extremist. Jag är inte bokstavstroende. Jag har min egen tro, vilket är ganska vanligt i sekulära läbder som Sverige.

Återigen: God bättring!!!
Men återigen....det är inte din typ av kristendom jag skriver om här i tråden.

Vad är det du inte förstår?

Vet du att det är människor i alla åldrar som tror på klassisk kristen tro?? Eller har du missat det? Det är DEM jag frågar hur de kan påstå att deras Gud är god.
Citera
2026-05-15, 16:15
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Men återigen....det är inte din typ av kristendom jag skriver om här i tråden.

Vad är det du inte förstår?

Vet du att det är människor i alla åldrar som tror på klassisk kristen tro?? Eller har du missat det? Det är DEM jag frågar hur de kan påstå att deras Gud är god.

Är du helt säker på det..? Du talar inte om helt vanliga kristna, som jag - och gör misstaget att TRO att de är religiösa extremister för att du själv blev uppfostrad till att bli en sådan?

Det är ju trots allt samma Gud vi tror på 😊
Citera
2026-05-15, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Är du helt säker på det..? Du talar inte om helt vanliga kristna, som jag - och gör misstaget att TRO att de är religiösa extremister för att du själv blev uppfostrad till att bli en sådan?

Det är ju trots allt samma Gud vi tror på 😊
Men vad är det du inte förstår??

Jag frågar dem som tror på att Jesus är enda vägen till evigt liv, och tar du inte emot Jesus som sin frälsare så hamnar du i helvetet.

Man tror inte på samma Gud om en del tror på att Gud gjort det möjligt med evigt helvete och andra inte tror på en sådan Gud .

Det är 2 helt olika Gudar och den här tråden handlar om de som tror på att Jesus är enda vägen till Gud.
Citera
2026-05-15, 16:21
Medlem
Citat:
Tycker du jag förtjänar att hamna i helvetet efter döden för att jag inte funnit samma kärlek som du upplever?
Ingalunda! Tvärtom jag unnar dig att erfara den kärleken NU och även om det inte är lätt, vet jag att det finns en väg dit. Vi har Guds ord på att han inte vill att någon går förlorade. Sedan hör jag att du skulle vilja att verkligheten vore annorlunda. Det kan jag inte fixa åt dig, hur gärna jag än ville.
Citera
2026-05-15, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Ingalunda! Tvärtom jag unnar dig att erfara den kärleken NU och även om det inte är lätt, vet jag att det finns en väg dit. Vi har Guds ord på att han inte vill att någon går förlorade. Sedan hör jag att du skulle vilja att verkligheten vore annorlunda. Det kan jag inte fixa åt dig, hur gärna jag än ville.
Det var ju fint att du inte önskar mig evigt helvete men din Gud har gjort sånt möjligt och massor av människor kommer hamna där enligt din tro. Jag också.
Citera
2026-05-15, 16:34
Medlem
zombie-nations avatar
Passar det inte rätt bra? Flesta kristna är ju onda.
Citera
2026-05-15, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Passar det inte rätt bra? Flesta kristna är ju onda.
Inte enligt dom själva. Och jag kan inte direkt minnas att de kristna runt mig när jag växte upp var onda. De kunde göra konstiga saker utifrån sin tro men många upplevde jag att de ville väl och önskade sina medmänniskor att bli frälsta och få komma till Gud.
Citera
2026-05-15, 16:45
Medlem
Ja om det finns en gud som torterar folk för evigt bara för att de inte konverterade till kristendomen så är den guden mer ondskefull än någon människa som existerat. Och mitt mål i efterlivet skulle bli att döda den guden och befria alla själar som torteras.
Jag är emot tortyr, jag vill inte tortera någon, oavsett vad den gjort, jag får inte ut något av andras lidande. Är jag mer kärleksfull än gud?

"Senare kristna tolkade Jesu undervisning om dom, Gehenna, den osläckbara elden och evigt straff som grunden för helvetesläran. Men redan tidigt fanns det olika uppfattningar om vad de bilderna faktiskt betydde, och vissa såg dem som slutgiltig död, rening eller separation från Gud snarare än evig tortyr. Evangelierna verkar dessutom ha formats genom muntlig tradition och teologisk bearbetning, så läran om evigt straff växte fram gradvis genom olika kristna tolkningar av Jesu ord."
Citera
2026-05-15, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljusljud
Ja om det finns en gud som torterar folk för evigt bara för att de inte konverterade till kristendomen så är den guden mer ondskefull än någon människa som existerat. Och mitt mål i efterlivet skulle bli att döda den guden och befria alla själar som torteras.
Jag är emot tortyr, jag vill inte tortera någon, oavsett vad den gjort, jag får inte ut något av andras lidande. Är jag mer kärleksfull än gud?

"Senare kristna tolkade Jesu undervisning om dom, Gehenna, den osläckbara elden och evigt straff som grunden för helvetesläran. Men redan tidigt fanns det olika uppfattningar om vad de bilderna faktiskt betydde, och vissa såg dem som slutgiltig död, rening eller separation från Gud snarare än evig tortyr. Evangelierna verkar dessutom ha formats genom muntlig tradition och teologisk bearbetning, så läran om evigt straff växte fram gradvis genom olika kristna tolkningar av Jesu ord."

Det är så dumt att helvetsläran fick så stor genomslagskraft. Men sen kan man ju undra vad man ska ha en frälsare till om det inte finns nåt att frälsas från. Kristendomen behöver sitt helvete.
Citera
2026-05-15, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SCOJCOLAS
Jag tror att många kristna gör misstaget att tala om Gud som om Han vore någon slags kosmisk diktator som styr världen genom att direkt orsaka allt som händer. Men klassisk kristendom, särskilt katolsk tro, ser inte verkligheten så.

Gud är inte ondskan. Gud är själva det goda. Själva kärleken. Själva varat.

Om Gud är skaparen av allt, och skapelsen ytterst är god, varför finns då ondska?

För att kärlek kräver frihet.

Gud skapade människan till sin avbild, vilket bland annat betyder att vi har fri vilja. Inte som robotar programmerade att lyda, utan som verkligt fria varelser kapabla att älska frivilligt och delta i Guds liv.

Men fri vilja innebär också möjligheten att säga nej.

Det är det syndafallet handlar om i Edens trädgård. Ormen frestar människan att ta Guds plats och själv avgöra gott och ont. Människan bryter gemenskapen med Gud och börjar istället leva genom sitt eget begränsade ego, sin egen vilja och sitt eget omdöme.

Det är det kristendomen kallar arvsynden.

Ondskan i världen kommer alltså inte från Gud som skapare, utan från skapelsen som missbrukar sin frihet under frestelse. Krig, hat, girighet, övergrepp och brutalitet är inte uttryck för Guds vilja utan resultatet av människans separation från den.

Man kan tänka på det som att Gud är den perfekta arkitekten som ritat ett fullkomligt hus. Vi människor är hantverkarna. Vi har fått ritningen och friheten att följa den, men också möjligheten att improvisera och gå vår egen väg.

Och även om en enskild hantverkare tycker att hans egen lösning verkar smart i stunden, kan den skada hela konstruktionen.

Det är så ondskan sprider sig i världen.

Gamla testamentet blir också mycket mindre konstigt om man förstår att Bibeln beskriver människans långsamma relation till Gud genom en brutal och fallen historia. Bibeln glorifierar inte människans våld och synd. Tvärtom visar den hur trasig människan är utan Gud.

Och mitt i allt detta sker det mest radikala i kristendomen:

Gud blir själv människa i Jesus Kristus.

Inte för att fördöma världen, utan för att rädda den. För att hela den brutna mänskliga naturen och öppna vägen tillbaka till gemenskap med Gud och evigt liv.

Det är därför kristna kallar Gud god.

Inte för att världen är fri från lidande, utan för att Gud inte övergav oss åt det.

O jösses.

Hade människan vetat vad ett evigt brinnande helvete är för något så hade de inte valt det.

Det är inte frihet att alternativet evigt helvete finns.

Gud gjorde det möjligt genom att skapa oss överhuvudtaget. Han kunde låtit bli.

Om jag visste att om jag skapar 10 varelser och att 5 av dom inte kommer förstå mitt "kärleksbudskap" så hamnar de i evig tortyr...då hade jag såklart låtit bli att skapa dom överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in