Idag startade jag en tråd om vuxna kvinnor som klär sig i spädbarnskläder, s.k. babydoll:
(FB) Babydollklänning på vuxen kvinna - KRÄKS
...som ledde till en förvisso helt väntad men ändå intressant diskussion: den om så kallad sexualisering.
Jag förnekar inte begreppet sexualisering över huvud taget. Exempelvis har vi på sista tiden bevittnat en ganska oroväckande sexualisering av barn. På Intersport t ex säljs vadderade trekants-bikinitoppar för 4-5-åringar, sådant som bara för några år sedan var en skräll att se på en 10-åring.
Vi behöver inte prata om barn här. Flashback är redan tillräckligt välsignat av pedofiltrådar...
Men när det gäller vuxna människor - främst kvinnor då - som redan ÄR sexiga. Som kvinnan på den här bilden:
https://www.thehollywoodgossip.com/2026/05/taylor-swift-fans-attack-vogue-writer-following-olivia-rodrigo-comparison/
Nu är hon inte min smak över huvud taget, men rent objektivt är hon ju sexig: eftersom hon är snygg (objektivt alltså - inte enligt min personliga smak), helsminkad och halvnaken.
Om jag då påpekar att hon gör mig lite kåt pga att hon är SEXIG - alldeles oavsett om jag också samtidigt kommenterar lämpligheten i att som vuxen klä sig som en tvååring - då kommer givetvis nån genusnisse och påstår att jag
sexualiserar henne.
Men... hon var ju sexig långt INNAN jag påpekade att hon var det!!!!! Hundratals killar i publiken som nästan såg hennes trosor tyckte säkert detsamma. Så hur går det ihop?
Är det verkligen
jag som har "sexualiserat" henne, eller har hon sexualiserat sig själv genom att klä sig sexigt? Jag anser det senare.
Låt mig ge ett tydligare exempel: om en strippa dansar sexigt och jag blir kåt av det, är det jag som har sexualiserat henne då - eller är det hon som har sexualiserat sig själv genom att klä av sig alla kläder samtidigt som hon juckar mot en fkn stålpinne???