2026-05-15, 10:48
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Och så började han gråta..
Hade du något argument, eller är du bara intresserad av att dekonstruera utifrån vad du tror är ett sakfel byggt på din oförmåga att läsa ?
Citera
2026-05-15, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag utgick ifrån äpplet som den vedertagna avbildning av vad som försiggick i Lustgården i kristen konst sedan 1000 år, eftersom det finns en poäng att specificera när man är raljant.

Menar du att äpple är en grönsak?
Börjar misstänka att du är lite korkad faktiskt

”frukten från kunskapens träd”.

Så grönsak hur jävla obildad är du egentligen?
Citera
2026-05-15, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Hade du något argument, eller är du bara intresserad av att dekonstruera utifrån vad du tror är ett sakfel byggt på din oförmåga att läsa ?
Torka tårarna nu och bilda dig innan du fortsätter i tråden
Citera
2026-05-15, 10:57
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Börjar misstänka att du är lite korkad faktiskt

”frukten från kunskapens träd”.

Så grönsak hur jävla obildad är du egentligen?
Min fråga var om äpple inte är en frukt, eftersom du framhärdar om "frukt". När hörde du talas om "kunskapens melon"? Eller "Den förbjudna ananasen"?

I talesätt sedan tusen år tillbaka talas det om kunskapens äpple eller förbjudet äpple, något som kommer från den kristna traditionen. Ska du gå och märka ord hos kyrkfäderna också ditt jävla klappträ?

Du kanske borde kolla dig i spegeln för att se någon som är dum i huvudet, eller så gör du dig lustig på nåt ointelligent sätt.
Citera
2026-05-15, 10:58
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Torka tårarna nu och bilda dig innan du fortsätter i tråden
Ta ut din förbjudna morot ur arslet och kom med något substantiellt istället för att prata om något du själv saknar.
Citera
2026-05-15, 11:02
Medlem
Citat:
Varför ljuger du? Jag har skrivit hela tiden att bibeln beskriver en händelse men inte skriver något om det var bra eller dåligt
Så du menar att Bibeln inte säger något om Gud är god eller ond utan bara beskriver en bunt händelser? En något excentrisk syn, men för all del, den är nog mer rimlig än de som insisterar på att Gud är god.
Citera
2026-05-15, 11:02
Avstängd
Citat:
Klart det blir obegripligt om man är svagbegåvad, har inte träffat en enda intelligent ateist

Det du kallar intelligens kallar jag för skitsofreni och vidskepelse.
Citera
2026-05-15, 11:14
Medlem
Citat:
Gud tillåter prövningen för att visa att Job är trofast även utan rikedom och trygghet.
Psykopatiskt av gud och bevis på att han är ond
Citera
2026-05-15, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Barnsligt resonemang. Människor har fri vilja, vilket innebär att vi kan göra precis som vi vill. Om Gud hade styrt oss hade vi mer eller mindre varit robotar. Snälla nån...

Det är enkelt för mig att säga detta, som till skillnad från dig är uppväxt helt utanför religionens vidriga värld.

Jag hoppas alla här i tråden ser vad religion kan göra mot barn, och hur det påverkar ens tänkande och förmåga att förstå världen som vuxen.

SNÄLLA gör inte såhär mot era barn, utan låt dem hitta sin tro på egen hand - i vuxen ålder.

Återigen: jag beklagar.
Det är inte barnsligt att tycka att Gud skapat ett fruktansvärt haveri där flertalet av av hans skapelse får lida i evighet. Det är inte förenligt med en god Gud.
Citera
2026-05-15, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Man kan tycka att Gud är ond för att han låter oss välja. Och att vi kan välja det som är ont. T.ex. att välja bort Jesus. Men hade du föredragit att vara radiostyrd av Gud(eller vad de nu kallar det som är gott/liv)
Det här är ju så dumt så det liknar ingenting.

Jag tvingades välja bort Jesus, eller man kan säga att jag blev lämnad av Jesus. Jag kan helt enkelt inte tro. Ska jag träffas med ett evigt helvete då?

Gud kunde väl skapat en vacker värld att leva i utan att vi skulle behöva vara robotar.

Och framförallt, han visste att om man väljer "fel" tex lockas av en annan tro för det är där man finner frid, då ska man straffas men evigt lidande?

Såg vad du vill men att din Gud är god kan du inte säga
Citera
2026-05-15, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Det går inte att diskutera med religiösa.
Dom upprepar bara sitt obegripliga svammel och kräver att vi friska ska förstå dom.
Håller helt med men ibland vill jag verkligen höra dem förklara.
Senast redigerad av Alltid42 2026-05-15 kl. 11:37.
Citera
2026-05-15, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Frågan är om människor verkligen tror på det där med helvetet, innerst inne.
Jag tror inte det.
I den pingstförsamling jag växte upp i gjorde de flesta det.

Man får ju hoppas iallafall för annars gav de ju oss barn religiöst trauma helt i onödan.

Sen tror jag, när man verkligen börjar fundera och ifrågasätta så tvivlar folk men samtidigt behövs ju helvete och demoner, varför behöver de annars Jesus som frälsare.

Att börja tvivla på det som man fått lära sig genom djup indoktrinering kan för många vara en väldigt svår väg. Man kan tro logiskt att helvetet inte finns men i nervsystemet sitter rädslan kvar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in