2026-05-15, 09:42
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Jag skriver om det som klassiskt kristna tror på.

Tex att man måste ta emot Jesus som sin personliga frälsare annars så hamnar du i ett evigt helvete.

Det är Gud som gjort detta möjligt genom att skapa oss från första början. Han kunde låtit bli, han visste vilket lidande han skapade.

Jag personligen tolkar hela bibeln allegoriskt och tror inte att nån av personerna funnits på riktigt.

Barnsligt resonemang. Människor har fri vilja, vilket innebär att vi kan göra precis som vi vill. Om Gud hade styrt oss hade vi mer eller mindre varit robotar. Snälla nån...

Det är enkelt för mig att säga detta, som till skillnad från dig är uppväxt helt utanför religionens vidriga värld.

Jag hoppas alla här i tråden ser vad religion kan göra mot barn, och hur det påverkar ens tänkande och förmåga att förstå världen som vuxen.

SNÄLLA gör inte såhär mot era barn, utan låt dem hitta sin tro på egen hand - i vuxen ålder.

Återigen: jag beklagar.
Citera
2026-05-15, 09:43
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Det finns en woke-"präst" i Storbritannien som heter Don Cupitt och som lanserar dessa tankar - Sea of Faith kallas den rörelse som är tänkt att kapa kristendomen. Följare var bl a ärkebiskop K-G Hammar (1997-2006) och självklart hans efterträdare den östtyska kommunisten Antje Jackelen som Svenska Kyrkan sedan utnämnde till Ärkebiskop.

Jag fick följande från AI:

Ursäkta?

KG Hammar sa att jungfrufödseln skulle förstås som en poetisk liknelse inte hela tron. Karln är del av den kristna mysticismen, som är en stor teologisk rörelse inom kristendomen från katolicismen, via ortodoxin och till protestantismen och verkligen inte ett nytt påfund.

Att Guds existens inte kan beskrivas i ord är inte heller en ny tanke. Antagligen äldre än vår syn på vad gud är modernt och överlag delad av alla abrahamitiska religioner. Grundbulten är att det är för oss människor omöjligt att greppa vissa koncept som är en naturlig del av vad Gud är: som "oändlighet". Det den gruppen han tillhör vänder sig emot är alla former av direkt bokstavstroende, det baserat på en absurt gammal regel inom kristendom: att Gud inte skrev Bibeln och att alla påståenden om det är kätteri.

Det gör att texten är människors försök att sätta ord på det obeskrivliga - vilket är varför man pratar om just språkforskning och ordens betydelse i en historisk kontext.

Sen så är "icke-realistisk" bättre än "non-realistisk" som är ett uttryckt din AI-kompis hittat på åt dig.

Du hajjar att du frågar en maskin vars uppgift är att få dig att fortsätta interagera med den och göra dig nöjd, eller hur?
Citera
2026-05-15, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Radera bort Gud, har du slut på argument, i bibelen beskrivs saker och ting, i Lots fall beskrivs inte vad Gud tycker om saken, det beskrivs vad Lots gjorde, så jävla svårt kan det väl inte va att förstå grundläggande saker som detta?
Det beskrivs också, som jag redan förklarat för dig, hur Lot och hans familj var de enda som skonades. Du tycker uppenbarligen inte det passar med din Gudsbild, så du raderar det.
Citera
2026-05-15, 09:48
Medlem
Terrorstorms avatar
Vuxna människor som tror på en teistisk gud är patetiska.
Citera
2026-05-15, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Jag pratar här om klassisk kristen tro.

Att du måste välja Jesus som din personliga frälsare annars hamnar du i helvetet.

Att missbrukare finns är ju bevis på att Gud är ond.
Man kan tycka att Gud är ond för att han låter oss välja. Och att vi kan välja det som är ont. T.ex. att välja bort Jesus. Men hade du föredragit att vara radiostyrd av Gud(eller vad de nu kallar det som är gott/liv)
Citera
2026-05-15, 09:52
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Gud tillåter prövningen för att visa att Job är trofast även utan rikedom och trygghet.

Ja precis, hemskt.
Citera
2026-05-15, 09:53
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Plågar Gud Job?
Man måste vara skaplig psykopat om man säger att min lergubbe är fantastisk, och låter någon annan förstöra lergubbens liv för att se hur fantastisk han är.

Berättelsen är allegorisk, och syftar precis som andra religioners idéer om t ex karma, att även när något drabbar en så bör man stå fast i sin övertygelse.

Skillnaden mellan Job och t ex gudasagor i Indien är att Job är en människa utsatt för två gudars vadslagning, medan hinduiska sagor utgår från att en orättfärdig kung är en demon, d v s också övernaturlig.
Citera
2026-05-15, 09:54
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Iofs så var Karl Marx en av de mest misslyckade personer någonsin, hans far fick försörja honom tills han var 30 bast, därefter försörjde polarn Engels honom, alla Marx barn dog till följd av hungersrelaterade åkommor, med andra ord var han en typisk kommunist, oförmögen att ta hand om sig och de sina, förväntade sig att andra skulle försörja honom eftersom han tyckte att han var Guds gåva till mänskligheten, ett riktigt äckligt jävla svin med andra ord.
Förvisso. Men det förklarar inte varför Gud skulle ge sin grace till så pass ojämna karaktärer i sin berättelse.
Citera
2026-05-15, 09:55
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Trodde att till och med ett barn visste att det står ”frukt”i bibeln 🙄
Trodde till och med barn visste hur man läste när något var skrivet raljant.
Citera
2026-05-15, 10:10
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
"Den kristna Guden är ju hänsynslöst elak i särskilt gamla testamentet."

Belägg först att han är hänsynslöst elak.

Man fick göra precis vad som helst men inte äta frukten av ett träd, ja bara ett.

Var det för hårda krav?

Gud försökte guida dig så att du inte hamnade snett och sedan grubblade på sådant här när du inte kunde sova.

Men fy vad elak. Inte tillbe guldkalvar? Det skall väl han skita i! Inte bygga torn till himmelen? Jag bygger väl vad fan ja vill!
Vad säg om att han till exempel hatar människan så mycket att han utplånar allt och alla genom en översvämning? Ja, förutom en familj då. Slumpvis utvald. Och om Noa härstammade från Adam coh Eva, borde väl Gud kunna räkna ut att nästkommande generationer fortfarande skulle göra det också.

Sodomi var inte okej, men incest funkade fint.

Man kan vända på steken och ställa sig frågan, säg en sak som Gud gjorde av kärklek i GT?
Citera
2026-05-15, 10:20
Avstängd
Det går inte att diskutera med religiösa.
Dom upprepar bara sitt obegripliga svammel och kräver att vi friska ska förstå dom.
Citera
2026-05-15, 10:27
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Hjälpte dig att leta, så här står det på Svenska Kyrkans hemsida:

Tänk att vara så autistisk att omgivningen märker det redan via inlägg du skriver på nätet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in