2026-05-15, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Helvetet är såklart tortyr.
Ett sätt att förstå det är att säga att Gud är livet, och att välja bort Gud är att välja det som inte är gott. Det tror jag att du känner igen att t.ex. missbrukare gör på ett ganska uppenbart sätt.
Citera
2026-05-15, 09:30
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
En engelsk präst har alltså sagt att Svenska Kyrkna inte tror på Gud, är det inte lite väl tidigt att dricka sprit kl halv tio på morgonen.

Men visa nu texten från Svenska Kyrkan där Svenska Kyrkan beskriver att de inte tror på Gud!

Läste du bara de första tre orden i mitt svar? K-G Hammar var Svenska Kyrkans högsta ledare! Det var han som uttalade sig å Svenska Kyrkans vägnar!!
Citera
2026-05-15, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Av sammanhanget är klart att Lots beteende ses som gott och att det var därför han och hans familj var de som skonades. Gud mördade alla andra: män,kvinnor och barn.

Jag antar att det är bättre med kristna som försöker omtolka det som står i GT framför den grupp som ser det som ett rättesnöre för hur man bör agera, men ändå. Om man underkänner Bibeln, varför alls tro på Gud?
Nej Lots beteende ses inte som gott eller ont, det är en beskrivning om vad han gjorde.
Citera
2026-05-15, 09:33
Medlem
Citat:
Jag tror inte på evigt helvete i evigt lidande men väldigt många kristna gör det.
Finns rätt många olika kristna men de flesta är idioter, jag är självklart protestant och lutheran, de andra tokstollarna bryr jag mig inte det minsta om
Citera
2026-05-15, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Läste du bara de första tre orden i mitt svar? K-G Hammar var Svenska Kyrkans högsta ledare! Det var han som uttalade sig å Svenska Kyrkans vägnar!!
Du glömde källan där jag kan läsa om att Svenska Kyrkan inte tror på Gud, borde stå på deras hemsida, kan du länka?
Citera
2026-05-15, 09:35
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Jag skriver om det som klassiskt kristna tror på.

Tex att man måste ta emot Jesus som sin personliga frälsare annars så hamnar du i ett evigt helvete.

Det är Gud som gjort detta möjligt genom att skapa oss från första början. Han kunde låtit bli, han visste vilket lidande han skapade.

Jag personligen tolkar hela bibeln allegoriskt och tror inte att nån av personerna funnits på riktigt.
Alla patriarker från Abraham och framåt har pekat på Gud, de har varit fäder till många folk för att leda dem till Gud, Jesus är den sista.
Citera
2026-05-15, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Nej Lots beteende ses inte som gott eller ont, det är en beskrivning om vad han gjorde.
Försöker du radera bort Gud och vad han gjorde från historien? En rent sekulär tolkning där Lot bara hade tur och flydde just innan en meteorit slog ned?
Citera
2026-05-15, 09:36
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Ja fy. Gud accepterade inte att man våldtog främlingar i baken. Det var verkligen elakt.

Tur att svk idag morderniserats hyllar sodomi

Slutet: Efter att ha mött Gud och erkänt sin begränsade förståelse, blir Job upprättad och får dubbelt så mycket tillbaka av allt han förlorat. även det var elakt.

Så två fel för ett rätt enligt dig.

Enligt bibeln dödade ju Gud minst 2-3 miljoner människor. Satan dödade tio, Jobs alla barn - med Guds tillåtelse
Citera
2026-05-15, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Försöker du radera bort Gud och vad han gjorde från historien? En rent sekulär tolkning där Lot bara hade tur och flydde just innan en meteorit slog ned?
Radera bort Gud, har du slut på argument, i bibelen beskrivs saker och ting, i Lots fall beskrivs inte vad Gud tycker om saken, det beskrivs vad Lots gjorde, så jävla svårt kan det väl inte va att förstå grundläggande saker som detta?
Citera
2026-05-15, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Hjälpte dig att leta, så här står det på Svenska Kyrkans hemsida:

” Trosbekännelsen sammanfattar att kristen tro är tron på en treenig Gud: Gud som Fader, Son och Ande.”

Och längre ner:

”Det betyder att vi tror att Gud finns”

På deras sida om bekännelsen står också att Svenska kyrkan ”bekänner tron på den Gud som ger människan frälsning och nytt liv”.

Så officiellt råder det ingen tvekan om att Svenska kyrkan är kristen och tror på Gud. Däremot finns det, som i många stora kyrkor, en bredd i hur enskilda präster och medlemmar tolkar Gud och Bibeln..
Citera
2026-05-15, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Ett sätt att förstå det är att säga att Gud är livet, och att välja bort Gud är att välja det som inte är gott. Det tror jag att du känner igen att t.ex. missbrukare gör på ett ganska uppenbart sätt.
Jag pratar här om klassisk kristen tro.

Att du måste välja Jesus som din personliga frälsare annars hamnar du i helvetet.

Att missbrukare finns är ju bevis på att Gud är ond.
Citera
2026-05-15, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Så två fel för ett rätt enligt dig.

Enligt bibeln dödade ju Gud minst 2-3 miljoner människor. Satan dödade tio, Jobs alla barn - med Guds tillåtelse
Gud tillåter prövningen för att visa att Job är trofast även utan rikedom och trygghet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in