2026-05-15, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Äsch klart ett skuldebrev fungerar, vad du mena är att om du bli sambo o lägger in mer pengar eller ägt bostaden innan ni blev sambo inte kan skydda dina pengar ifall du skulle gå bort?

Dvs ett vanligt senarium, man skiljer sig man har barn, man köper en ny bostad, man träffar sedan en annan, man flyttar ihop, ev i sin bostad eller köper en genensam, man flyttar över sitt kapital till den nya bostad o sambo har betalat mindre, och du menar att skuldebrev inte gäller? vad är det för lögn du nu kör med?
Det är en helt annan sak. I ditt exempel finns det en verklig transaktion som har skett. Skuldegrev utan verklig skuld eller lån är ju bara ett ”upplägg” för att komma förbi arvsrätten. Några pengar byter ju aldrig ägare
Citera
2026-05-15, 08:05
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Kommer få lite arv från min mor som jag högaktar och vår relation är fin.
Det är inte småpengar.
Hur kan jag förhindra att dessa sprids till mina barn som inte alls är rättfärdiga till sånt, när jag dör. Måhäna varit en dålig förälder, men barnen ska inte få leva och knarka på andras pengar.
Måste jag spendera upp dem, eller ge bort till någon organisation för att lösa detta? Svensla lagar är ju inte enkla kring detta kring arv, man kan kan inte ge till vem man vill i testamente.

"man kan kan inte ge till vem man vill i testamente."

Gel till vem du vill under din livstid.
Kontakta en advokat med familjerätt som specialitet.
Citera
2026-05-15, 08:07
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Tack, men tror barn går före ev. skuldebrev. Men har kanske fel.
Nej. Skulder går före arv. Är skulderna större än arvet blir arvet noll, eftersom man ärver inte skulder.
Citera
2026-05-15, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloktanke
Det är en helt annan sak. I ditt exempel finns det en verklig transaktion som har skett. Skuldegrev utan verklig skuld eller lån är ju bara ett ”upplägg” för att komma förbi arvsrätten. Några pengar byter ju aldrig ägare
Det är just vad som inte finns, det står inte vem som betalat vad vid ett bostadsköp, det står bara handpenning och köp har genomförts via köpesumman, vem som betalat skriver man inte, varav sambolagen är tydlig, det spelar ingen roll vem som betalt den genensam bostaden så ska den delas lika.

Det är just genom dessa olika lagar man rundar arvsrätten.

Ta ex jag vill göra mina barn arvslösa, jag betalar den genensam bostad kontant, vi flyttar in samtidigt, sambo har rätt till halva kapitalet jag la in vid köp, jag betalar sedan alla löpande boendekostnader så länge vi bor ihop, dvs laglotten täcker inte heller löpande kostnader en person har under sitt liv.

På detta sätt ger man bort sitt arv, men för att skydda mig själv under tiden skrivs ett skuldebrev på både bostadsköp och boende/levnadskostnader som ökar med tiden, medans sambo spara sin del av boendekostnad o levnadskostnader på sitt konto.

På detta enkla sätt har man då flytta över arvet helt lagligt.
Senast redigerad av hjorten16 2026-05-15 kl. 08:22.
Citera
2026-05-15, 08:28
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloktanke
Må vara att hjorten är en idiot. Men i detta fallet har han rätt. Oäkta skuldebrev är ett effektivt, om än omoraliskt, sätt att komma förbi arvsrätten. Viktigaste är bara att man lägger in en klausul att innehavaren av skuldebrevet får inte överlåta det utan gäldenärens samtycke. Detta i anledning av att skuldebrev upprättade för skens skull kan bli gällande mellan tredje man och gäldenär om den nya innehavaren är i god tro.

I övrigt ligger bevisbördan på den som bestrider skuldebrevet. Vilket är ett helvete rent bevismässigt att invända sig mot, även när det upprättats för skens skull.
Citera
2026-05-15, 08:28
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Detta är helt korrekt och ett sunt tänk.
Jag behöver inte hennes pengar, så allt går till nån vettig organisation.
Mina egna pengar som jag dock har, vill jag inte går inte går vidare. Det tar stopp här.

Om du är seriös och intre trollar, åk på lyxig semester till något tropiskt paradis i några månader. Finns hotell som kostar 100 000/dygn. Vet inte hur mycket pengar du har men du lär inte ha några problem att blåsa flera miljoner på kort tid.
Citera
2026-05-15, 08:32
Medlem
Proumbras avatar
Las Vegas

Har du otur så kommer du hem med mer cash än när du åkte
Citera
2026-05-15, 08:44
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilenL
Läs på om "laglott". Detta regleras i 7 kapitlet Ärvdabalken. Kortfattat innebär detta att när du dör och om du skriver testamente, måste du se till att dina barn får minst hälften av sin andel av arvet som skulle gällt ifall du inte skrivit något testamente. Har du två barn så måste alltså varje barn få behålla minst 1/4 vardera av din kvarlåtenskap. Du kan inte heller "på dödsbädden" eller under liknande omständigheter snabbt ge bort en stor del av kvarlåtenskapen till någon annan innan din död för att "gå runt" laglottsskyddet (se 7 kap. 4 § Ärvdabalken).

Om du är ung och frisk så är alltså det bästa att redan nu ge bort massa pengar till någon annan om du vill undvika att dina barn får pengarna sedan när du dör.

Det måste kännas fint att tycka ens barn inte är värda ett korvöre om man fortfarande är "ung och frisk" med relativt unga barn också då. Sen går åren och barnen mognar och blir vettiga vuxna man får en fin relation med. Då får man avslöja på dödsbädden att man gav bort hela deras arv för 30+ år sen för man tyckte, där och då, som ung och frisk, att dom var skitungar som aldrig skulle bättra sig och förtjänade ingenting.

Tack, kära förälder för förtroendet.
Citera
2026-05-15, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"man kan kan inte ge till vem man vill i testamente."

Gel till vem du vill under din livstid.
Kontakta en advokat med familjerätt som specialitet.

Det är ett missförstånd. Man kan ge till vem man vill i testamente och testamentet gäller så länge någon inte går till tingsrätten och klandrar det. Det går alldeles utmärkt att skriva testamentet så att barnen inte ärver ett öre. Barnen måste då gå till domstol för att få ut sin laglott. Barn med moral vill dock inte ha pengar den döde inte ville att de skulle ha och kommer troligen acceptera testamentet.
Citera
2026-05-15, 09:03
Avstängd
Citat:
Det är inte småpengar.
Hur kan jag förhindra att dessa sprids till mina barn som inte alls är rättfärdiga till sånt, när jag dör. Måhäna varit en dålig förälder, men barnen ska inte få leva och knarka på andras pengar.
Måste jag spendera upp dem, eller ge bort till någon organisation för att lösa detta? Svensla lagar är ju inte enkla kring detta kring arv, man kan kan inte ge till vem man vill i testamente.

Blir nog svårt att komma ifrån laglotten.. de du kan göra isf är att använda upp alla pengar eller ge bort dom redan när du lever.
Citera
2026-05-15, 09:04
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
Det är inte småpengar.
Man kan inte göra sina barn arvlösa det vet princip varenda svensk. Importerade negrer kanske har svårt att förstå. Hur löser man det? Jo, man spenderar varenda krona. ”Att ge till en organisation” ptja, dom blir ju inte arvlösa för det.
Citera
2026-05-15, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Man kan inte göra sina barn arvlösa det vet princip varenda svensk. Importerade negrer kanske har svårt att förstå. Hur löser man det? Jo, man spenderar varenda krona. ”Att ge till en organisation” ptja, dom blir ju inte arvlösa för det.
Detta är enbart propagnanda, som jag berätta, TS kan köpa en bostad, flytta in samtidigt med sambo, TS betalar hela bostaden, finns iget som berätta vem som betalade o inget lagen bryr sig över, sambo kan sedan hävda det var hen som bekosta renovering i samband med köp o skuldebrev upprättas.

Ut över detta betalar den som vill göra sina arvingar arvslös alla levnads/boendekostnader och sambo sparar pengar via sina levsnads/boendekostnader.

Detta är vanligt när man har särkullbarn, kanske har haft en svår skilsmässa, tidigare barn varit alierade med ex mamman o man har inte haft någon kontakt, genom detta säkerställa att sin nya sambo o barn får ärva allt.

Bröstarvingar får sedan mycker svårt o klandra detta upplägg, dels man betalar själva rättegånskostnader, hävda ett uppdaterat skuldebrev som med upplägg renoveringen inte gäller för 20 år sedan är i praktiken omöjligt, samt bo/levnadskostnader tas inte heller upp, inte heller vem som betalade bostaden, kavr finns bara skuldebrevet o halva bostaden, men skuldebrevet kan handla om just denna halva, det är inte heller konstigt för en bostad som kostat 3milj att man sedan renoverat för 1,5milj som det står i skuldebrevet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in