2024-10-11, 16:29
Medlem
Pekollas avatar
Hallå!

Våldgästar tråden. Jag har blivit avstängd 45 dagar från ersättning hos arbetsförmedlingen. Är det någon som vet om det är 45 kalenderdagar eller 45 arbetsdagar?
Citera
2024-10-11, 21:52
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekolla
Hallå!

Våldgästar tråden. Jag har blivit avstängd 45 dagar från ersättning hos arbetsförmedlingen. Är det någon som vet om det är 45 kalenderdagar eller 45 arbetsdagar?
45 ersättningsdagar. Läs innantill i regelverket.
Citera
2024-12-19, 17:18
Medlem
Sånt där kan ligga länge kvar i systemet. Jag hade misskött mitt jobbsökande 2016. Nu idag går jag en arbetsmarknad utbildning via arbetsförmedlingen. Den ligger fortfarande kvar.
Citera
2026-05-14, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Sånt där kan ligga länge kvar i systemet. Jag hade misskött mitt jobbsökande 2016. Nu idag går jag en arbetsmarknad utbildning via arbetsförmedlingen. Den ligger fortfarande kvar.
Efter 10 år så borde varningen vara gallrad för länge sedan. Jag loggade in på mina sidor hos Arbetsförmedlingen och kollade sanktionslistan.

Det står klart och tydligt att sanktioner som är äldre än 3 år inte syns.

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/mina-sidor/arende/sanktionslista
Vi hittar inga ärenden om varning eller avstängd rätt till ersättning. Det beror på att du inte har några ärenden eller att dina ärenden är äldre än 3 år.
Citera
2026-05-14, 22:12
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Efter 10 år så borde varningen vara gallrad för länge sedan. Jag loggade in på mina sidor hos Arbetsförmedlingen och kollade sanktionslistan.

Det står klart och tydligt att sanktioner som är äldre än 3 år inte syns.

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/mina-sidor/arende/sanktionslista
Vi hittar inga ärenden om varning eller avstängd rätt till ersättning. Det beror på att du inte har några ärenden eller att dina ärenden är äldre än 3 år.
Vad du kan se eller inte se på Arbetsförmedlingens hemsida är irrelevant. Vad som är relevant är vad regelverket säger, och det säger att du börjar om från början i "sanktionstrappan" när du påbörjar en ny ersättningsperiod.
Citera
2026-05-14, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Vad du kan se eller inte se på Arbetsförmedlingens hemsida är irrelevant. Vad som är relevant är vad regelverket säger, och det säger att du börjar om från början i "sanktionstrappan" när du påbörjar en ny ersättningsperiod.
Var hittar du detta regelverk? IAF skriver följande angående sanktioner från arbetslöshetsersättning.

https://www.iaf.se/lag-ratt/regelsamlingar/nya-forsakringsbestammelser-lag-2024506/kapitel-7---sanktioner/
Ett beslut om frånkännande får inte grundas på något som ligger längre bakåt i tiden än fem år, räknat från och med den dag då arbetslöshetskassan inledde utredningen.
Citera
2026-05-14, 23:28
Medlem
Jag har fått 3 varningar från helvetesförmedlingen, och de är sedan säkert 7 år tillbaka och de ligger kvar, ett minsta misstag så torskar jag ersättning i 45 dagar....

Ja och nu kommer flashback eliten med sina moralkakor givetvis, hit me
Citera
2026-05-15, 02:32
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Jag har fått 3 varningar från helvetesförmedlingen, och de är sedan säkert 7 år tillbaka och de ligger kvar, ett minsta misstag så torskar jag ersättning i 45 dagar....

Ja och nu kommer flashback eliten med sina moralkakor givetvis, hit me
Varning följs inte av avstängning 45 dagar.
Citera
2026-05-15, 17:26
Medlem
Citat:
Varning följs inte av avstängning 45 dagar.
Eh jo, gör jag en jävla miss så åker ersättningen i 45 dagar, hände mig senast i september 2025
Citera
2026-05-15, 20:55
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Eh jo, gör jag en jävla miss så åker ersättningen i 45 dagar, hände mig senast i september 2025
Visa gärna var i regelverket du hittar att 45 dagar avstängning följer direkt efter varning. Jag hittar det varken i lagen om arbetslöshetsförsäkring eller i förordning om ersättning till deltagare i arbetsmarknadspolitiska program.
Citera
2026-05-15, 21:06
Avslutad
Citat:
Visa gärna var i regelverket du hittar att 45 dagar avstängning följer direkt efter varning. Jag hittar det varken i lagen om arbetslöshetsförsäkring eller i förordning om ersättning till deltagare i arbetsmarknadspolitiska program.
Bokstavstolka inte, inläggsskribenten skriver att hen har 3 "varningar".

Första gången: du får en varning.
Andra gången: 1 dag utan ersättning.
Tredje gången: 5 dagar utan ersättning.
Fjärde gången: 10 dagar utan ersättning.
Femte och varje efterföljande gång: 45 dagar utan ersättning. Aktivitetsstödet kan sänkas efter de 45 dagarna.

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/nar-du-deltar-i-ett-program/villkor-for-din-ersattning-i-program#h-Detharhanderomduintegordetduska
Citera
2026-05-15, 23:42
Medlem
Citat:
Jag har 3 varningar de 3 kommer jag inte ens ihåg varför jag fick, men de ligger kvar, så i september ifjol så sökte jag givetvis jobb, men det fanns fan inte mycket att söka så ja jag sökte ett jobb som jag givetvis efteråt visste att kräver utbildning, tänkte inte på det då, och BAM 45 dagar utan ersättning, visst klantigt av mig, och nu sitter jag med kronofogde skuld efter det....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in