Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
I så fall en usel deal av mästerförhandlaren Trump. USA kommer inte att kunna ta Iran. Iran är ingen persondiktatur där man likt Venezuela kan ta bort en person och sedan vända landet. Ska Trump få Iran har han tre alternativ:
1) Bomba Iran tillbaka till stenåldern (som han hotade med tidigare), fast frågan är vad han ska med en underutvecklad stenöken till? Översvämma sina Europa med miljoner iranska flyktingar?
2) Genomföra en markinvasion. Lär kräva någon eller några miljoner amerikanska soldater och ändå kommer utgången att vara oviss
3) Be Kina om hjälp med att komma över Iran. Möjligen pinsamt för mästerförhandlaren, men sannolikt det snabbaste och smidigaste sättet. Men vill Kina?
Gällande nummer 3 så tror jag inte att Kina kommer ge sig in i något som kräver långvariga garantier. Dom är väldigt självcentrerade, och har mest troligt inte för avsikt att över tid bli sammankopplade med varken USAs eller Irans beteende.
Möjligt att dom kanske kan ta en medlande roll, och under en begränsad tid komma med följdverkningar mot respektive nation vid avtalsbrott som är hårda nog att få framförallt Iran att våga lita på att avtalet efterlevs.
Det borde finnas saker kineserna kan göra som får både USA och Iran att foga sig.
Däremot vet jag inte vad Kina har på Israel som skulle kunna få dom att skippa fortsatta attacker. Den är svårare.
Sen ska Kina också genomföra eventuella konsekvenser, och det tror jag inte dom kommer vara översugna på att göra.