2026-05-14, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det intressanta är hur minnet funkar, hur lätt det är att av olika anledningar få felaktiga minnen. Jag trodde innan den här tråden att Hegerfors yttrat citatet, men allt tyder platt det var ett falskt minne.

Vet bara att det var under tiden jag spelade mycket world of warcraft och vi satt och skrattade åt det i Skype. Måste varit runt 2007-2008 som klippet cirkulerade på youtube. Som sagt.. kan ha varit en förfalskning.
Senast redigerad av Deballerur 2026-05-14 kl. 19:03.
Citera
2026-05-14, 19:09
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är ingen youtubevideo ditt spån. Det är FIFAS officiella sändning.

Hen menar att hen har sett det efteråt på youtube, också kanske.
Citera
2026-05-14, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är ingen youtubevideo ditt spån. Det är FIFAS officiella sändning.

Märker att ämnet rör upp mycket känslor här, så jag avlägsnar mig från tråden
Citera
2026-05-14, 19:20
Medlem
auto-fellatios avatar
Fan vad jag älskar denna tråden. Så många som vägrar inse att de ”rört till det” trots att absolut ingen lyckats skaka fram ett klipp vilket hade funnits om det sagts.

Vet själv att jag trodde det sagts eftersom man skämtade om det och tyckte det var kul att Arne sagt det. Oklart om jag någon gång trott jag faktiskt hört det.

Men det är ju uppenbart att någon lyckats rulla igång en skröna på något vänster som fått sitt egna liv och med tidens tand så har man fått för sig att man hört det själv.

Kudos till alla grävare!
Citera
2026-05-14, 19:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Kommer ihåg klippet. Kameran zoomar in på avbrytarbänken och kommentaren syftar på att de såg uppgivna ut.

Den enda tid som Kameruns bänk visas är tre sekunder mellan 109:26 och 109:29 och det är ett klipp direkt från sidan utan någon som helst panorering eller inzooming.

Den som sitter närmast kameran är Kameruns ryska tränare Valerij Nepomnjašcij och han är allt annat än mörk. Bakom sitter några andra Kamerunska ledare men de ser absolut inte uppgivna ut utan diskuterar och gestikulerar. Några spelare med nedsjunkna huvuden och gamnackar som alla som påstår sig minnas klippet påstår sig komma ihåg syns inte till.

Vid ovan nämnda tidpunkt yttrade Arne ingenting i sin kommentering i SVT om att det var mörkt på bänken.
Citera
2026-05-14, 20:06
Medlem
goseigens avatar
Det hade varit intressant att få veta vilken ålder de har som menar sig ha sett det.

Min tro är att de flesta gick i mellanstadiet eller högstadiet när anekdoten skrevs på nätet, och när Anrell skrev om det.

Själv var jag vuxen, och har inget minne av det här alls, och eftersom jag också har tittat på en sändning - som så förtjänstfullt har länkats till i tråden - kan man bara konstatera att den där inzoomningen på en bänk inte är möjlig.
Citera
2026-05-14, 22:38
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Fan vad jag älskar denna tråden. Så många som vägrar inse att de ”rört till det” trots att absolut ingen lyckats skaka fram ett klipp vilket hade funnits om det sagts.

Vet själv att jag trodde det sagts eftersom man skämtade om det och tyckte det var kul att Arne sagt det. Oklart om jag någon gång trott jag faktiskt hört det.

Men det är ju uppenbart att någon lyckats rulla igång en skröna på något vänster som fått sitt egna liv och med tidens tand så har man fått för sig att man hört det själv.

Kudos till alla grävare!

Fast i en tråd på facebook så är det en kille som skall lägga upp sekvensen från VM 1990 då Arne säger det här.

Vi vet hur det kommer sluta.

LL
Citera
2026-05-14, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Bara jag som var säker på att Lasse Anrell dog i pandemin? Tydligen lever han dock när jag kollade upp honom precis.

Lasse Sandlin, också sportjournalist på aftonbladet, avled 2020, tror dock inte det var covid.
Citera
2026-05-15, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Här är tråden för de som är intresserade av samma oupphörliga dravel och övertygelse som här på Flashback:

https://www.facebook.com/groups/558262805101870/posts/2056047441990058/

Det som ändå är lite intressant är att en Ola Persson faktiskt har ett inspelat videoband med matchen, som han fått igång. Han hävdar förstås med bestämdhet att det är i den matchen han hörde citatet. Idag fredag 15 maj kl. 11:56 postade han en bild på sin skärm och skrev:

"Ola Persson
Såja, kablar köpta och videon inkopplad. Dags att se på en gammal klassiker. England-Kamerun VM 90 👍⚽️"

Då ska vi se om han tvingas pudla eller om bandet går sönder...
Citera
2026-05-15, 13:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michanek
Det som ändå är lite intressant är att en Ola Persson faktiskt har ett inspelat videoband med matchen, som han fått igång. Han hävdar förstås med bestämdhet att det är i den matchen han hörde citatet. Idag fredag 15 maj kl. 11:56 postade han en bild på sin skärm och skrev:

"Ola Persson
Såja, kablar köpta och videon inkopplad. Dags att se på en gammal klassiker. England-Kamerun VM 90 👍⚽️"

Då ska vi se om han tvingas pudla eller om bandet går sönder...

Han är 42 minuter in i andra halvlek nu.
Citera
2026-05-15, 14:03
Medlem
Citatet existerar, är 100% säker att jag hört det. Det var endera från VM 90 eller 94, troligen England-Kamerun.
Citera
2026-05-15, 14:05
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Citatet existerar, är 100% säker att jag hört det. Det var endera från VM 90 eller 94, troligen England-Kamerun.
Att folk som er har rösträtt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in