Citat:
Ursprungligen postat av
Humbug69
Vilken stödbevisning anser du att det behövs när GM tagit ner BO i ett avskilt källarutrymme? Att GM själv spelat in övergreppet genom kameraövervakning?
Jag förstår att det är svårt att få till bra bevisning i sådana mål där man bara har ord mot ord. Det finns ingen "lösning" på att kunna bevisa sådant som ej går att bevisa. Det är den bittra sanningen. Ingen ska dömas i så allvarlig brottslighet om det ej finns bevis som når "utom rimligt tvivel".
MEN - utgångspunkten ska inte vara att få folk dömda, utan att bevisa att de faktiskt är skyldiga. I ett rättssäkert samhälle får lösningen aldrig vara att sänka beviskraven för att det är för svårt att bevisa att någon begått brott.
Jag har ingen lösning på problematiken kring att sexualbrott, speciellt om det handlar om samtycke, oftast är svårt att bevisa.
Men sänker man beviskraven, vilket man bevisligen gjort i Sverige gällande sexualbrott, då anser jag att man även har en väldigt tydligt ansvar gentemot allmänheten att kommunicera att en dom i Sverige idag inte alls innebär hög sannolikhet att personen är skyldig, vi accepterar numera en säkerhetsgrad mellan 50-60% istället för tidigare 95+%.