2026-05-13, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Och? Eller tror du att de bara dog tre sekunder efter att de blev nedstängda?

Du tycks ju tro det eftersom du säger "Illuminati existerar inte längre, var en väldigt kortlivad historia det där", när man uppenbarligen drev viss verksamhet vidare med trycksaker osv. Ponera att hela rörelsen fortsatte med en underjordisk tillvaro? De upprepade tillslagen från myndigheterna kan tyda på det.
Citera
2026-05-14, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Du tycks ju tro det eftersom du säger "Illuminati existerar inte längre, var en väldigt kortlivad historia det där", när man uppenbarligen drev viss verksamhet vidare med trycksaker osv. Ponera att hela rörelsen fortsatte med en underjordisk tillvaro? De upprepade tillslagen från myndigheterna kan tyda på det.
Nej de existerar inte längre, bara foliehattar som vill att de skall existera så de kan fortsätta att vara livrädda och sova dåligt om natten, är det inte att ni skall dö av en droppe vaccin så är det ”Deep state” kontrollerar er, att ni inte mår bra förstår alla utom ni själva.
Citera
2026-05-14, 09:34
Medlem
Citat:
Nej inte från Frimurarorden. Vem har påstått att man gör något helt annat?

Du påstod
Citat:

Illuminati däremot ville påverka samhälle och religion genom rationalism och reformidéer.

Jag uppfattar som att du menar att frimurarorden inte manar att påverka samhället och religion , iaf inte så som du menar Illuminati ämnade/(ämnar?)
Citera
2026-05-14, 10:05
Medlem
Citat:

Du påstod
Citat:

Illuminati däremot ville påverka samhälle och religion genom rationalism och reformidéer.

Jag uppfattar som att du menar att frimurarorden inte manar att påverka samhället och religion , iaf inte så som du menar Illuminati ämnade/(ämnar?)
Citera
2026-05-14, 10:28
Medlem
Citat:
Nej de existerar inte längre, bara foliehattar som vill att de skall existera så de kan fortsätta att vara livrädda och sova dåligt om natten, är det inte att ni skall dö av en droppe vaccin så är det ”Deep state” kontrollerar er, att ni inte mår bra förstår alla utom ni själva.

Idéer är svårt att ta död på. Och, nej, jag är ingen foliehatt. Det vore dock intressant att reda ut det historiska skeendet på ett mer stringent sätt, men där är ju FB knappast rätt forum.

Robert Anton Wilsons böcker är ju rätt fåniga, minst sagt, men det är ganska lustigt ändå när han låter åsikten komma fram att Grand Orient idag är en enda stor fasad för Illuminati.
Citera
2026-05-14, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Du påstod

Läs Ordens allmänna lagar
Citera
2026-05-14, 11:31
Medlem
Citat:
Idéer är svårt att ta död på. Och, nej, jag är ingen foliehatt. Det vore dock intressant att reda ut det historiska skeendet på ett mer stringent sätt, men där är ju FB knappast rätt forum.

Robert Anton Wilsons böcker är ju rätt fåniga, minst sagt, men det är ganska lustigt ändå när han låter åsikten komma fram att Grand Orient idag är en enda stor fasad för Illuminati.
Ganska enkelt att få reda på det historiska skeendet, men foliehattar tror ju varken på historia eller vetenskap
Citera
2026-05-14, 14:49
Medlem
Citat:
Ganska enkelt att få reda på det historiska skeendet, men foliehattar tror ju varken på historia eller vetenskap

Historia och vetenskap är inte precis några avslutade kapitel, där allt är klarlagt en gång för alla.

Du verkar lika obevandrad i vetenskaplig metod som en gång Gunnar Sträng, vår gamla finansminister, som yttrade sig om akademiska äskanden från historiker, "har de inte forskat färdigt än?".
Citera
2026-05-14, 16:38
Medlem
Citat:

Du påstod
Citat:

Citera
2026-05-14, 20:38
Medlem
Citat:

Verkar vara mer inriktat mot individen än samhället. Medlemmarna ska upplysas i praktiken att "öva dygden och kuva lasten".

Kapitel 2 har fem stycken som handlar om olika plikter; plikten mot Gud, fäderneslandet, Orden, nästan och sig själv. Dvs det handlar mest om att lyda, inte om att reformera någonting. Övriga kapitel behandlar främst administrativa bestämmelser och göromål. Men var finns hemligheterna? Ni säger ju själva att ni inte är ett hemligt sällskap, utan ett sällskap med hemligheter?

https://frimurarorden.se/content/uploads/2020/04/oal2018slva4180111-1.pdf
Citera
2026-05-15, 04:15
Medlem
Citat:
Jag vet redan om vad de förtäljer, och jag är inte frimurare. Så är det ju märkligt när du frågar om -”vem har påstått något annat” - gällande att Illuminati verkade/(verkar?) för något annat än vad frimurarorden gör, än märkligare blir din fråga eftersom du i inlägget tidigare själv just menar att de verkade/(verkar?) för något annat än frimurarorden gör. Så du påstod att de verkar för något annan för att sedan fråga - ”vem som påstår det” i en anda av att något felaktigt påståtts.
Du är ju medlem i tre ordenssällskap, kanske det är svårt att hålla isär och du blandar ihopa
Senast redigerad av Kirev 2026-05-15 kl. 04:23.
Citera
2026-05-15, 08:52
Medlem
Citat:
Historia och vetenskap är inte precis några avslutade kapitel, där allt är klarlagt en gång för alla.

Du verkar lika obevandrad i vetenskaplig metod som en gång Gunnar Sträng, vår gamla finansminister, som yttrade sig om akademiska äskanden från historiker, "har de inte forskat färdigt än?".
Allt är klarlagt att Illuminati inte finns och att de endast fanns under en kort tid.

Gunnar Sträng var aldrig min Finansminister, att han var en komplett idiot håller jag med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in