Citat:
Just nu är det Ryssland som håller spakarna i om kriget ska fortsätta eller inte.
Putin sitter närmast. Ca 10 mil. Det är det avstånd som för ryska trupper ut ur Ukraina.
Ingen skulle följa efter heller. Vem skulle vilja anfalla världens 2a största armé, med kärnvapen?
Citat:
Så länge män dominerar som världsledare kommer risken för krig alltid att finnas kvar. Däremot har jag svårt att se att Putin skulle ha förlorat det här kriget. Om så vore fallet hade Ukraina haft kontroll över samtliga områden, inklusive Krim. Nu är situationen snarare den motsatta.
Märkligt stycke. Kan hålla med om detta med män.
Men Putin är väl en man? Som drog igång detta krig.
Så du motsäger dig själv.
Jag noterar att Putin enligt dig, planerat ert krig på detta sätt.
Inte så listigt.
Citat:
EU känner dessutom fortfarande en skräck och fobisk oro inför Ryssland, vilket också visar att den militära styrkan uppfattas som tillräckligt betydande och farlig. Annars hade vi knappast haft dagens diskussioner om upprustning och ökad militarisering.
Ja, så ingen skulle få för sig att anfalla Ryssland.
Men Ryssland har visat att militär styrka är det diplomatiska språk som moskvastaten vill prata.
Så….vad tror ni skulle hända?
Avtal med Ryssland innehåller följande.
Nr1. Total kapitulation och tillbakadragande från Ukraina.
Nr2. Nedrustning av militär kapacitet.
Nr3. Behåll era kärnvapen. Vem bryr sig. Bra att försvara sig med, mot det hot som inte existerar.
Nr4. Lämna tillbaka alla bortförda barn.
Nr5. Överlämning av krigsbrottslingar för prövande i Haag.
Nr6. Ersättning av alla skador. Materiella och mänskliga.
Enkelt att genomföra.
Därefter kan sanktionerna komma på tal.
Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Så länge män dominerar som världsledare kommer risken för krig alltid att finnas kvar. Däremot har jag svårt att se att Putin skulle ha förlorat det här kriget. Om så vore fallet hade Ukraina haft kontroll över samtliga områden, inklusive Krim. Nu är situationen snarare den motsatta.
EU känner dessutom fortfarande en skräck och fobisk oro inför Ryssland, vilket också visar att den militära styrkan uppfattas som tillräckligt betydande och farlig. Annars hade vi knappast haft dagens diskussioner om upprustning och ökad militarisering.
Just nu är det Ryssland som håller spakarna i om kriget ska fortsätta eller inte.