2026-05-13, 14:10
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Är ju svinkul att kolla upp var tjommar bor och vilka de bor med!

Haha, eller hur! Man kan även se om de har registrerade hundar och bilar och företag. Och på exempelvis MrKoll kan man även se om någon är utbildad lärare eller vårdpersonal. Man kan även i viss mån se tidigare adresser och flyttdatum.
Citera
2026-05-13, 14:48
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nästan dagligen så kollar jag upp var personer bor någonstans. Det ska väl sägas vara lite till och från i perioder förstås. Jag gör det i jobbet.
Behöver du fyra sista för det? Varför?

Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Är ju svinkul att kolla upp var tjommar bor och vilka de bor med!
Knappast en anledning att ha det.
Citera
2026-05-13, 17:22
Medlem
LillaflickanPKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Man ser enbart födelsedatum utan att vara inloggad. Men är man inloggad - kostar inget - så ser man samtliga siffror i personnumret. Har varit så under många år.
Allt fler serviceföretag begär numera fullständigt personnummer. ANLEDNING?
Det behövs om rot- eller rutavdrag.
Citera
2026-05-13, 17:51
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Fast behöver du verkligen veta exakt hur många kvadratmeter personens bostad är eller hur många dagar personen bott där?

Jag håller med om att ratsit går för långt. Räkna upp vilka som är skrivna på adressen och ev hund eller bil, okej. Fine. Det övriga, nej.

Du kanske inte är intresserad av det. Men andra kanske är och det handlar om offentliga uppgifter som absolut ska vara offentliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Behöver du fyra sista för det? Varför?

Nej det behöver jag inte. Men det finns de som behöver det.
Citera
2026-05-13, 18:06
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:
Givetvis så borde man kunna snabbt kolla upp var en person bor någonstans. Allt annat är trams.

Om du inte vill synas så kan du välja på att lämna Sverige eller skriva och säga till att dessa tjänster plockar bort dig. En möjlighet som jag hoppas de tar bort.

Jag håller med dig, helt och fullt!
Varför ska man kunna ta bort sig själv?
Då känns det som att man verkligen har något att dölja.

Jag har kollat upp folk, både för att jag har behövt och för att vänner har behövt, genom att få reda på hela personnumret så är det lätt att få ut eventuella domar.

En kollega till mig började träffa en kille ifrån en annan stad, men efter några träffar så började hon ana att något inte stod rätt till med han.
Jag frågade efter hans namn och stad och sa åt henne "Hold my Poodle!" typ..
Eftersom det går att få reda på tidigare adresser, så visste jag till vilka tingsrätter jag skulle vända mig till.
Det blev bingo på varenda tingsrätt!

Det visade sig att killen var dömd 15+ gånger för olika kvinnofridsbrott, stalking och misshandel på tidigare flickvänner samt mot sitt barn och även tjejer som han bara hade träffat några enstaka gånger.

Kollegan lät kontakten medvetet rinna ut i sanden, eftersom hon inte vågade avsluta direkt. Det var uppenbarligen något som hade triggat han tidigare, enligt flera domar.
Citera
2026-05-13, 19:01
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Du kanske inte är intresserad av det. Men andra kanske är och det handlar om offentliga uppgifter som absolut ska vara offentliga.

Nej det behöver jag inte. Men det finns de som behöver det.
och jag frågade, varför? Vad ska de med 4 sista till?
Citera
2026-05-13, 19:05
Medlem
Tar man en sak som är lite rolig, jag är inom bygg, använder rotbidrag.

Jag behöver inte fråga kund om varken fastighetsbeteckning eller personnummer, jag går in på mrkoll o får hela personnummret och via lantmäteriet får hela fastighetsbeteckning, detta tar mindre än 1 minut o ansöka om rotbidrag med fulla uppgifter utan ens fråga kund o uppgifter.
Citera
2026-05-13, 21:29
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
och jag frågade, varför? Vad ska de med 4 sista till?

Ibland när de ska fylla i papper när de utfört något jobb tex. Då går de in och hämtar dessa uppgifter på exempelvis Ratsit.

För ett tag sen så var jag och hälsade på en snubbe som sitter och skriver in nya medlemmar till en förening och han använde någon av dessa tjänster för att hämta ut dessa uppgifter. Smidigt och enkelt.
Citera
2026-05-14, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
www.Ratsit.se har så länge jag kan minnas alltid visat privatpersoners uppgifter, utan att nämna fyra sista i personnummer.

Prova sök på er själva så ser ni att era fyra sista syns.

Hur kommer det sig att sidan börjat uppge hela personnummer? Förr var det endast födelsedatum som syntes.

Suck, har du sovit under en sten de senaste 10 åren? Ratsit har alltid visat de fyra sista siffrorna då det är offentliga handlingar. Upplysning.se gör exakt samma sak. Sluta skapa trådar om gamla saker som funnits i alla år.
Citera
2026-05-14, 05:02
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ibland när de ska fylla i papper när de utfört något jobb tex. Då går de in och hämtar dessa uppgifter på exempelvis Ratsit.

För ett tag sen så var jag och hälsade på en snubbe som sitter och skriver in nya medlemmar till en förening och han använde någon av dessa tjänster för att hämta ut dessa uppgifter. Smidigt och enkelt.
Behövs med andra ord inte med tanke på hur utlämnande det är kontra hur nyttigt det är
Citera
2026-05-14, 10:56
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Behövs med andra ord inte med tanke på hur utlämnande det är kontra hur nyttigt det är

Dör begick du allt en logisk vurpa. Det är så nyttiga att de behövs.
Citera
2026-05-14, 11:17
Medlem
Citat:
Läggas ner. Varför det? Sidan är ju guld när man snabbt behöver kolla var någon tjomme bor någonstans.

Och dom kriminella måste kunna hitta sina offer. Ingen kan gömma sig, alla måste hittas på sekunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in