2026-05-13, 00:09
Medlem
SveaBunkerns avatar
www.Ratsit.se har så länge jag kan minnas alltid visat privatpersoners uppgifter, utan att nämna fyra sista i personnummer.

Prova sök på er själva så ser ni att era fyra sista syns.

Hur kommer det sig att sidan börjat uppge hela personnummer? Förr var det endast födelsedatum som syntes.
Citera
2026-05-13, 00:13
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
www.Ratsit.se har så länge jag kan minnas alltid visat privatpersoners uppgifter, utan att nämna fyra sista i personnummer.

Hur kommer det sig att sidan börjat uppge hela personnummer? Förr var det endast födelsedatum som syntes.
Dom fyra sista siffrorna i personnumret står som XXXX
Citera
2026-05-13, 00:15
Medlem
Det har de alltid gjort om du är inloggad.
Citera
2026-05-13, 00:15
Moderator
Parongatans avatar
Man ser enbart födelsedatum utan att vara inloggad. Men är man inloggad - kostar inget - så ser man samtliga siffror i personnumret. Har varit så under många år.
Citera
2026-05-13, 00:18
Medlem
På ratsit kan man ta bort sig själv.
Citera
2026-05-13, 00:20
Medlem
SveaBunkerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Man ser enbart födelsedatum utan att vara inloggad. Men är man inloggad - kostar inget - så ser man samtliga siffror i personnumret. Har varit så under många år.

Ok.

Tänkte inte på att jag var inloggad.

Har aldrig tänkt på att man kan se så mycket bara genom att ha en användare.
Citera
2026-05-13, 01:25
Avstängd
Man måste vara inloggad för att kunna se de fyra sista siffrorna. Men jag håller ändå med om att Ratsit gått för långt. Förr räckte det med födelsedatum och grundläggande uppgifter, nu känns det som att integriteten blivit betydligt sämre. Personligen tycker jag att Ratsit.se borde läggas ner helt.
Citera
2026-05-13, 02:11
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Man måste vara inloggad för att kunna se de fyra sista siffrorna. Men jag håller ändå med om att Ratsit gått för långt. Förr räckte det med födelsedatum och grundläggande uppgifter, nu känns det som att integriteten blivit betydligt sämre. Personligen tycker jag att Ratsit.se borde läggas ner helt.

Läggas ner. Varför det? Sidan är ju guld när man snabbt behöver kolla var någon tjomme bor någonstans.
Citera
2026-05-13, 02:11
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Dom fyra sista siffrorna i personnumret står som XXXX

Även på upplysning.se är det på detta viset om man är inloggad/validerad. Detta är inget nytt utan det har varit såhär länge, förmodligen många års tid.

Ta bort dig själv om du önskar vettja. Länk: https://www.ratsit.se/tabort
Citera
2026-05-13, 02:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Läggas ner. Varför det? Sidan är ju guld när man snabbt behöver kolla var någon tjomme bor någonstans.
Fast det är ju just det som är problemet. Alla vill inte att vem som helst ska kunna söka upp deras adress på några sekunder. Såna sidor gör det lättare att trakassera, förfölja eller kartlägga folk utan deras samtycke. Integritet borde väga tyngre än att det är “smidigt”.
Citera
2026-05-13, 03:14
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ok.

Tänkte inte på att jag var inloggad.

Har aldrig tänkt på att man kan se så mycket bara genom att ha en användare.

Nej, det är lätt att missa om man redan är inloggad. Ratsit är en bra sida när man vill få reda på hela personnumret om man ska kolla upp någon riktigt ordentligt.
Citera
2026-05-13, 05:24
Medlem
Citat:

Därför det är offentliga uppgifter
Däremot lär man ha konto för att kunna se dom
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här