2026-05-14, 09:38
  #8317
Medlem
RobbanUCs avatar
Alexander Mercouris med nyheter om kriget:

Citat:
Russia Targets Kiev & Odessa After Donbass Fall; Sarmat; China Tightens Rare Earths; US China Summit
https://www.youtube.com/watch?v=753q7_U9FgM&t=3825s
Citera
2026-05-14, 09:46
  #8318
Medlem
När ukrainska politiker själva intygar att det var Boris Johnson som stoppade fredsavtalet med Ryssland 2022.
https://x.com/i/status/2054649639484215688

Jag såg denna ukrainska TV -intervju i sin helhet för längesedan och då kom det även fram att Väst hotade med att dra in allt ekonomiskt stöd till Ukraina om de gick med på fred. USA ville till varje pris få till en konflikt.
Den ukrainska regeringen hamnade i en rävsax mellan stormakterna.
Hade de gått med på fredsavtalet hade de tvingats erkänna Krim som ryskt och ge Donbass viss autonomi men de hade sluppit offra hundratusentals trupper, sluppit förlora hela östra Ukraina, sluppit massutvandring osv.
De hade sluppit en nationell katastrof.
Å andra sidan har vissa oligarker och den politiska eliten blivit multimiljardärer tack vare kriget
Citera
2026-05-14, 10:06
  #8319
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Vad hade Nato i Ukraina att göra öht?
Vad hade USA (CIA) i Ukraina att göra långt innan 2014?
Varför organiserade USA en statskupp?
Självklart ville man provocera Ryssland precis enligt den playbook som USA alltid brukar tillämpa överallt i världen.
Men eftersom du gillar USAs imperialism och ständiga krig och terror världen över så tycker du att det är helt i sin ordning.
Ingen mening att diskutera med dig uppenbarligen.

Det angår inte Ryssland vilka länder Ukraina väljer att samarbeta med.
Citera
2026-05-14, 10:19
  #8320
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det angår inte Ryssland vilka länder Ukraina väljer att samarbeta med.
Självklart gör det det om det handlar om militär allians med fientliga länder.
Precis som det angår USA om Kanada skulle bilda militär allians med Kina eller Ryssland.
Common Sense kallas det för.
Citera
2026-05-14, 11:58
  #8321
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Självklart gör det det om det handlar om militär allians med fientliga länder.
Precis som det angår USA om Kanada skulle bilda militär allians med Kina eller Ryssland.
Common Sense kallas det för.

Det exemplet är skrattretande. Kanada bilda allians med Ryssland? För det första är det ingen som vill leka med Ryssland. För det andra har det visat sig meningslöst om man blir angripen - Ryssland kommer aldrig och hjälper i vilket fall.
Citera
2026-05-14, 13:22
  #8322
Medlem
RobbanUCs avatar
Mera från Dima.

Citat:
1,623 DRONES & MISSILES! Russia's Largest Strike Since Day 1
https://www.youtube.com/watch?v=K1VEnqXFr_8
Citera
2026-05-14, 13:38
  #8323
Medlem
RobbanUCs avatar
Mera bilder från Murat-SAN

Citat:
Huge Ukrainian Convoy Caught Defenseless Against Russian Drones - 3 Minutes Later, GONE!

https://www.youtube.com/watch?v=43moA3JGH8Q
Citera
2026-05-14, 13:48
  #8324
Medlem
RobbanUCs avatar
Brian Berletic förklarar att alla attacker mot Ryska anläggningar för produktion och lagring av gas och olja är del av den Amerikanska strävan att dominera energimarknaden.
Skulden för förstörelsen läggs på vasallen/förbrukningsvaran Ukraina.

NYT: CIA och Amerikansk militär i en kampanj mot Ryska oljeanläggningar och tankfartyg.
Se videon från 17:00

Citat:
The US War for Energy Dominance: Seeking Dominance Over Europe and Asia
https://www.youtube.com/watch?v=hLwPdT30_C8
Citera
2026-05-14, 14:57
  #8325
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Brian Berletic förklarar att alla attacker mot Ryska anläggningar för produktion och lagring av gas och olja är del av den Amerikanska strävan att dominera energimarknaden.
Skulden för förstörelsen läggs på vasallen/förbrukningsvaran Ukraina.

NYT: CIA och Amerikansk militär i en kampanj mot Ryska oljeanläggningar och tankfartyg.
Se videon från 17:00
Och ditt ryssland har svarat mot fler civila mål idag?
Citera
2026-05-14, 17:16
  #8326
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
Varför höll Putin inte överenskommelsen på segerdagen?
Det skulle ju växlas soldater.

Det går inte att lita på Ryssland, vilket är synd.

Jag skulle aldrig göra affärer med någon som jag inte litar på.

Inte jag heller. Men nu verkar något vara på gång.

"MOSCOW, May 14. /TASS/. Russia and Ukraine are preparing for a prisoner-of-war exchange and coordinating lists, Kremlin Spokesman Dmitry Peskov told reporters.

"Work is underway to coordinate the lists. This is the most difficult part of the process, and it is proceeding very quickly," he noted."

https://tass.com/politics/2130931
Citera
2026-05-14, 18:38
  #8327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Men korruption måste väl du tycka är positivt? Hur förlikar du annars din blinda tillbejan av den psykotiske dvärgen i kreml och hens imperialistiska anfallskrig med fakta, såsom att korruptionen i kloaken ryssland är ju långt värre än vad som är fallet i Ukraina?

Vad gäller korruption generellt så anser de flesta (ryska korrumperade politruker undantagna) att det är av ondo, och Ukraina har t.ex. säkerligen fortfarande problem med detsamma (om inte annat p.g.a. sitt ryska "arv"), men det var värre innan Maidan, under putains lydiga, och ytterligt korrupta, hund yanukovych (hen flydde som bekant med statskassan till kloaken "mother russia") när hens situation blev ohållbar. "Yanukovych and his associates, known as ‘the Family’, are believed to have embezzled as much as $37 billion."
https://transparency.eu/corruption-opulence-and-decadence-in-ukraine/

Vad gäller länder som kan betecknas som "korrumperade skurkstater" så är det dock långt värre i ryssland diktator putain. Som synes återfinnes Ukraina på delad plats 105 i "korruptionsligan", under det att ryssland ligger på plats 154...
https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index

Det ryska systemet är inte korrumperat. Korruption ÄR "systemet."
https://www.svd.se/a/zExR5w/ryssland-ar-inte-alls-svart-att-forsta

Vad tror DU är anledningen till kloaken rysslands plats 154 i korruptionsindex, EFTER följande länder:

Denmark, Finland, Singapore, New Zealand, Luxembourg, Norway, Switzerland, Sweden, Netherlands, Australia, Iceland, Ireland, Estonia, Uruguay, Canada, Germany, Hong Kong, Bhutan, Seychelles, Japan, United Kingdom, Belgium, Barbados, United Arab Emirates, Austria, France, Taiwan, Bahamas, United States, Israel, South Korea, Chile, Lithuania, Saint Vincent and the Grenadines, Cape Verde, Dominica, Slovenia, Latvia, Qatar, Saint Lucia, Saudi Arabia, Costa Rica, Botswana, Portugal, Rwanda, Cyprus, Czech Republic, Grenada, Spain, Fiji, Oman, Italy, Bahrain, Georgia, Poland, Mauritius, Malaysia, Vanuatu, Greece, Jordan, Namibia, Slovakia, Armenia, Croatia, Kuwait, Malta, Montenegro, Romania, Benin, Ivory Coast, São Tomé and Príncipe, Senegal, Jamaica, Kosovo, Timor-Leste, Bulgaria, China, Moldova, Solomon Islands, Albania, Ghana, Burkina Faso, Cuba, Hungary, South Africa, Tanzania, Trinidad and Tobago, Kazakhstan, North Macedonia, Suriname, Vietnam, Colombia, Guyana, Tunisia, Zambia, Gambia, India, Maldives, Argentina, Ethiopia, Indonesia, Lesotho, Morocco, Dominican Republic, Serbia, Ukraine, Algeria, Brazil, Malawi, Nepal, Niger, Thailand, Turkey, Belarus, Bosnia and Herzegovina, Laos, Mongolia, Panama, Philippines, Sierra Leone, Angola, Ecuador, Kenya, Sri Lanka, Togo, Uzbekistan, Djibouti, Papua New Guinea, Peru, Egypt, El Salvador, Mauritania, Bolivia, Guinea, Eswatini, Gabon, Liberia, Mali, Pakistan, Cameroon, Iraq, Madagascar, Mexico, Nigeria, Uganda, Guatemala, Kyrgyzstan, Mozambique, Central African Republic, Paraguay, Bangladesh, Congo, Iran, Azerbaijan, Honduras, Lebanon.

Citat:
Ursprungligen postat av eudiktatur
Innan jag nu reggade ett klnto här på FB läste jag dina inlägg.
Tröttnade rätt fort då jag tyckte de var kopierade.

Btw, att du har starka band till ett korrupt Ukraina står ju utom allt tvivel.

Men du jämför med Ryssland ?????

Det du inte fattar är att Ukraina tagit emot mång mång miljardbelopp samt vapen. DET är skillnaden. Är du med?

Ryssland däremot får inga pengar, tvärtemot bedrivs sanktioner som EU bestämt.
Blev det jobbigt nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Jag har inga specifika "band" till Ukraina, "starka" eller ej, annat än att jag har "band" till alla länder som blir föremål för invasion, ockupation, annektering och imperialistika anfallskrig.

Nej, det blev inte alls "jobbigt". "Jobbigare" är det för de som är föremål för den psykotiske dvärgen i kremls imperialistiska anfallskrig och tvingas försvara sig gentemot detsamma, med hjälp från den civiliserade världen.

Kom igen nu, vad tror DU är anledningen till kloaken rysslands plats 154 i korruptionsindex? Hur rimmar det med din blinda tillbedjan av den psykotiske dvärgen i kreml och hens imperialistiska anfallskrig?

Hundratusentals människor har de facto mördats (och hundratusentals ryssar har avlivats) som en direkt följd av putains fäbless för att invadera, ockupera, annektera och föra imperialistiska anfallskrig mot fredliga grannländer, eller hur? Hen "kvalificerar" sig som en av historiens värsta massmördare, eller hur? Och allt för att hen skall tillfredsställa sina perversa ambitioner, och uppnå sin "vision" om att "återupprätta" den ondskans imperium hen är en produkt av samt stjäla Ukrainas naturtillgångar. Du vet väl att hen anser att sovjetunionens oundvikliga sammanbrott var tjugonde århundradets största geopolitiska katastrof? Varför understödjer du en massmördare tillika psykopat?


Citat:
Ursprungligen postat av eudiktatur
Precis som jag skrev kunde du inte svara på mitt inlägg, utan forsätter att berätta din åsikt om det onda imperiet Ryssland.

Att inte kunna svara på inlägg är din (och andra putain sykofanters) paradgren, men det är föga förvånande då fakta/sanningen/verkligheten är och förblir inkompatibelt med er blinda tillbedjan av den psykotiske dvärgen i krmel och hens imperialistiska anfallskrig.

Om du vill/kan motbevisa ovanstående så kan du väl svara på de enkla frågorna?
- Tycker du att korruption är av godo?
- vad tror du är anledningen till kloaken rysslands plats 154 i korruptionsindex, märk väl efter Ukraina?

För övrigt får du gärna återkomma om du anser, och har belägg för, att någonting överhuvudtaget av vad jag anfört INTE är med sanningen överensstämmande...
Citera
2026-05-15, 00:29
  #8328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
När ukrainska politiker själva intygar att det var Boris Johnson som stoppade fredsavtalet med Ryssland 2022.
https://x.com/i/status/2054649639484215688

Jag såg denna ukrainska TV -intervju i sin helhet för längesedan och då kom det även fram att Väst hotade med att dra in allt ekonomiskt stöd till Ukraina om de gick med på fred. USA ville till varje pris få till en konflikt.
Den ukrainska regeringen hamnade i en rävsax mellan stormakterna.
Hade de gått med på fredsavtalet hade de tvingats erkänna Krim som ryskt och ge Donbass viss autonomi men de hade sluppit offra hundratusentals trupper, sluppit förlora hela östra Ukraina, sluppit massutvandring osv.
De hade sluppit en nationell katastrof.
Å andra sidan har vissa oligarker och den politiska eliten blivit multimiljardärer tack vare kriget

Vilket "fredsavtal 2022" tänker du på? Kan det vara Istanbul?

"Russia's maximalist demands during the Istanbul Protocols included several key points:

Territorial Concessions: Russia demanded that Ukraine surrender significant portions of its territory, including the Donetsk, Luhansk, Kherson, and Zaporizhia oblasts, even though Russian forces did not occupy large parts of these regions.

Recognition of Annexed Territories: Russia insisted on the recognition of Crimea and other annexed territories as part of Russia.

Neutrality: Russia required Ukraine to remain neutral and not join any military alliances, such as NATO.

Demilitarization: Russia demanded the demilitarization of Ukraine, which would significantly reduce Ukraine's military capabilities.

Denazification: Russia called for the "denazification" of Ukraine, a term used by Russia to justify its invasion.

These demands were seen as highly unrealistic and unacceptable to Ukraine, leading to the failure of the peace talks.
"

Ukraina hade "sluppit en nationell katastrof" om bara den psykotiske dvärgen i kreml kunde ge fan i att invadera, ockupera, annektera och föra imperialistiska anfallskrig mot fredliga grannländer, men det förmår ju hen dessvärre icke, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in