2026-05-13, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Linn-Frida-Ilar-Jonna får vara förhandstipset. Linn gjorde en 5-stjärnig insats i OS på förstasträckan och bör fortsätta där, får Frida en lucka har hon alla möjligheter att antingen hålla den eller utöka. Ilar bevakar på sträcka 3 och lämnar över till Jonna som avslutar.

Går även att vaska om, beroende på Ilars form under mästerskap så skulle man kunna göra ett byte på Ilar-Linn där förstasträckan historiskt varit den långsammare. Simpson-Larsen (trolig åkare på sträcka 3) kan bli en tuff nöt för en sliten Ilar och då tror jag Linn kan vara ett bättre alternativ (förutsatt toppform). Linn skulle också kunna gå sträcka 2 mot Slind, jag tror att hon är tillräckligt stark för att kunna orka gå med, det kräver en rejäl toppform på Slind för att hon ska spränga Linn. Det vill dock till sig att Ilar orkar gå med på förstasträckan så inte Slind får gå ut med en lucka på typ 10s mot Linn.

Ribom är en möjlig kandidat men behöver dels höja sin nivå, dels behöver hon komma tillbaka rätt mentalt. Hon höll tyvärr på att kosta Sverige Guldet i Trondheim när hon sprängde sig på förstasträckan istället för att ha lite is i magen. Där måste man ge Ilar cred som dom få gånger hon åkt stafett alltid fått ut maximal utdelning med det hon haft för dagen.

I Linn har Sverige ett vapen som Norge så ofta använde med Heidi, att rycka åt sig en lucka i sluttampen på sträcka ett. Men jag håller med, Linn kan gå alla sträckor i laget!
Citera
2026-05-13, 22:19
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Vi leker en lek:

Sverige ska återta stafettguldet efter fadäsen i OS. Den enda förutsättningen är att Ebba Andersson är petad. Hur sätter du ihop laget? Petar du fler? Ser du gryende potential hos någon utmanare? Vem åker vilken sträcka? VM-guldet står på spel, och nationens förväntningar vilar tungt på just dina axlar. Det är dags att presentera ditt stafettlag (inkl. analys):
Sofia Henriksson - Linn - Frida - Jonna
Eller, vemsomhelst pp första. Crüsseluskan är en bra kandidat.
Citera
2026-05-13, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Sofia Henriksson - Linn - Frida - Jonna
Eller, vemsomhelst pp första. Crüsseluskan är en bra kandidat.
Det var ett överraskande val 😁
Citera
2026-05-14, 08:06
Medlem
FNLSs avatar
Det är väl 2030 frågan gäller om det ska vara OS revansch
Citera
2026-05-14, 10:07
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Det är väl 2030 frågan gäller om det ska vara OS revansch
OS eller VM, spela roll. Att skänka bort givna segrar i damstafetten under mästerskap är en gammal fin tradition grannländerna Sverige och Norge emellan.
Citera
2026-05-14, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Iivo Niskanen byter från Fischer till Salomon

Poromaa tydligen också
Citera
2026-05-14, 16:04
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Så när hon tappade 45 sek i en stafett var att få ut max? alltså Moa I

Toblach hade jag förträngt. Bortser man från den har hon presterat bra i dom stafetterna hon åkt, och är dessutom äldre och mer rutinerad nu, såväl som överlag en väldigt mycket bättre skidåkare.

Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Poromaa tydligen också

Intressant. Känslan är att Fischer har tappat markant dom senaste säsongerna, eller är det övriga märken som kommit ikapp?
Citera
2026-05-14, 16:24
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Intressant. Känslan är att Fischer har tappat markant dom senaste säsongerna, eller är det övriga märken som kommit ikapp?
Har Fischer fått ordning på sitt handikapp vid en del extrema isiga fören som uppenbarade sig väldigt tydligt för några år sedan?
Citera
2026-05-14, 16:24
Medlem
Citat:
Toblach hade jag förträngt. Bortser man från den har hon presterat bra i dom stafetterna hon åkt, och är dessutom äldre och mer rutinerad nu, såväl som överlag en väldigt mycket bättre skidåkare.

Det jag hört är att dom även brottas med en del ekonomiska problem.

Visst är så klart Moa mer erfaren nu. Men så är det ännu det där med mästerskaps formen som inte vill infinna sig.
Citera
2026-05-14, 18:25
Medlem
Citat:

Isn't it more likely that neither poromaa or niskanen were in a good place to negotiate after last season (seasons for Iivo). Looks like Ribom is on Salomon too, so that trend fits.
Citera
2026-05-14, 18:39
Medlem
HungalaBungalas avatar
Salomon har väl säkert lite pengar att använda nu när Diggins och Fähndrich slutat plus att de som de plockat upp inte direkt övertygade förra säsongen.
Citera
2026-05-14, 18:43
Medlem
That's true. I already forgot about Diggins
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här