2026-05-13, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Svahn - Frida - Crüsell - Jonna.

Dags att prova med något nytt, därför slänger jag in Crüsell på fristilssträckan (ev. byta plats på Frida och Crüsell). Svahn och Jonna behöver inte kommenteras.
Nu snackar vi. Därmed så finns förväntningar hos herrn att Evelina tar ett rejält kliv i sin utveckling. Kul 💪🏻💪🏻💪🏻
Citera
2026-05-13, 16:31
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Känns något meningslöst att diskutera en ev laguppställning till VM-stafetten 10 månader innan. Eller?

Vad är det för mening att sitta i ett diskussionsforum om inte för att diskutera?
Citera
2026-05-13, 16:31
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Vi leker en lek:

Sverige ska återta stafettguldet efter fadäsen i OS. Den enda förutsättningen är att Ebba Andersson är petad. Hur sätter du ihop laget? Petar du fler? Ser du gryende potential hos någon utmanare? Vem åker vilken sträcka? VM-guldet står på spel, och nationens förväntningar vilar tungt på just dina axlar. Det är dags att presentera ditt stafettlag (inkl. analys):

Varför skulle Ebba vara petad? Skadad vore väl i så fall mer sannolikt?

Linn - Frida - Ilar - Jonna

känns säkrast i nuläget.
Citera
2026-05-13, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Vad är det för mening att sitta i ett diskussionsforum om inte för att diskutera?

Här diskuteras vad jag förstått längdskidsäsongen 2025/2026. Inte VM 2027.
Citera
2026-05-13, 16:41
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Vi leker en lek:

Sverige ska återta stafettguldet efter fadäsen i OS. Den enda förutsättningen är att Ebba Andersson är petad. Hur sätter du ihop laget? Petar du fler? Ser du gryende potential hos någon utmanare? Vem åker vilken sträcka? VM-guldet står på spel, och nationens förväntningar vilar tungt på just dina axlar. Det är dags att presentera ditt stafettlag (inkl. analys):

Linn-Frida-Ilar-Jonna får vara förhandstipset. Linn gjorde en 5-stjärnig insats i OS på förstasträckan och bör fortsätta där, får Frida en lucka har hon alla möjligheter att antingen hålla den eller utöka. Ilar bevakar på sträcka 3 och lämnar över till Jonna som avslutar.

Går även att vaska om, beroende på Ilars form under mästerskap så skulle man kunna göra ett byte på Ilar-Linn där förstasträckan historiskt varit den långsammare. Simpson-Larsen (trolig åkare på sträcka 3) kan bli en tuff nöt för en sliten Ilar och då tror jag Linn kan vara ett bättre alternativ (förutsatt toppform). Linn skulle också kunna gå sträcka 2 mot Slind, jag tror att hon är tillräckligt stark för att kunna orka gå med, det kräver en rejäl toppform på Slind för att hon ska spränga Linn. Det vill dock till sig att Ilar orkar gå med på förstasträckan så inte Slind får gå ut med en lucka på typ 10s mot Linn.

Ribom är en möjlig kandidat men behöver dels höja sin nivå, dels behöver hon komma tillbaka rätt mentalt. Hon höll tyvärr på att kosta Sverige Guldet i Trondheim när hon sprängde sig på förstasträckan istället för att ha lite is i magen. Där måste man ge Ilar cred som dom få gånger hon åkt stafett alltid fått ut maximal utdelning med det hon haft för dagen.
Senast redigerad av Metallharry 2026-05-13 kl. 16:45.
Citera
2026-05-13, 16:43
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Här diskuteras vad jag förstått längdskidsäsongen 2025/2026. Inte VM 2027.

Samlingstrådarna har i alla år använts för vidare diskussioner efter säsongens slut fram till att en ny tråd för kommande säsong startas, vilket brukar vara i juli om jag inte missminner mig. Har du såna problem att det diskuteras så går det alldeles utmärkt att hålla sig utanför.
Citera
2026-05-13, 16:44
Medlem
Ilar lämnar Östersund och flyttar hem till Dala-Järna.

Mer spritt A-landslag igen med Lundgren i Sundsvall, Dahlqvist i Trondheim, Ilar i Dala-Järna, Hagström i Falun och resten i Östersund.

Team Bauhaus består annars av Rosenberg i Duved, Henriksson och Crusell i Falun, Lisa E i Östersund och Ingesson i Piteå så får se hur de löser samordningen i år med ett såpass spritt damlandslag.
Senast redigerad av Lime32 2026-05-13 kl. 17:06.
Citera
2026-05-13, 17:04
Moderator
Schlesiens avatar
Moa Lunger & Gustav Kvarnbrink satsar mot hyrox-VM. Jag tror det går i Stockholm i slutet av sommaren.

https://www.st.nu/sport/skidparet-vm-satsar-i-ny-sport/
Citera
2026-05-13, 17:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Ilar lämnar Östersund och flyttar hem till Dala-Järna.

Mer spritt A-landslag igen med Lundgren i Sundsvall, Dahlqvist i Trondheim, Ilar i Dala-Järna, Hagström i Falun och resten i Östersund.

Team Bauhaus består annars av Rosenberg i Duved, Henriksson och Crusell i Falun, Lisa E i Östersund och Ingesson i Piteå så får se hur de löser samordningen i år med ett såpass spritt damlandslag.

Har Ilar fått tag på någon gård i Dala-Järna? Vill minnas att hon hade ganska stränga krav ...

Skulle inte Maja flytta hem till Falun?
Citera
2026-05-13, 17:52
Medlem
Citat:
Samlingstrådarna har i alla år använts för vidare diskussioner efter säsongens slut fram till att en ny tråd för kommande säsong startas, vilket brukar vara i juli om jag inte missminner mig. Har du såna problem att det diskuteras så går det alldeles utmärkt att hålla sig utanför.

Som tur är diskuteras även relevanta ämnen och det sprids också en hel del intressant information i dessa trådar så jag väljer nog att "titta in" även i fortsättningen.
Citera
2026-05-13, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Har Ilar fått tag på någon gård i Dala-Järna? Vill minnas att hon hade ganska stränga krav ...

Skulle inte Maja flytta hem till Falun?
Oklart exakt hur de ska bo men enligt Falu-Kuriren (och Johan Granath) är allt klart för flytt.

Ilar gör då Stina Nilsson och Linn Gestblom sällskap i att lämna Östersund och flytta hemåt igen.
Citat:
Ett led i förberedelserna är att Moa och maken Fredrik Ilar bestämt sig för att lämna Östersund, där de bott de senaste tre åren, för att flytta till hembygden i Dala-Järna, i Vansbro kommun.

Fredrik Ilar är nyutbildad psykolog och har fått arbete i Vansbro samtidigt som Moa Ilar fokuserar på skidåkningen.

Hon är nu på landslagsläger i Tyskland och var inte anträffbar när Falu–Kuriren sökte henne.
– Hon är på väg till gymmet, säger damtränaren Johan Granath, som bekräftar flytten.
Jo Maja skulle visst flytta hem redan i sommar, nu är det jag läst om det från förra sommaren och de verkar ännu vara kvar i Norge så verkar inte helt klart än.
Citera
2026-05-13, 19:48
Medlem
Citat:
Linn-Frida-Ilar-Jonna får vara förhandstipset. Linn gjorde en 5-stjärnig insats i OS på förstasträckan och bör fortsätta där, får Frida en lucka har hon alla möjligheter att antingen hålla den eller utöka. Ilar bevakar på sträcka 3 och lämnar över till Jonna som avslutar.

Går även att vaska om, beroende på Ilars form under mästerskap så skulle man kunna göra ett byte på Ilar-Linn där förstasträckan historiskt varit den långsammare. Simpson-Larsen (trolig åkare på sträcka 3) kan bli en tuff nöt för en sliten Ilar och då tror jag Linn kan vara ett bättre alternativ (förutsatt toppform). Linn skulle också kunna gå sträcka 2 mot Slind, jag tror att hon är tillräckligt stark för att kunna orka gå med, det kräver en rejäl toppform på Slind för att hon ska spränga Linn. Det vill dock till sig att Ilar orkar gå med på förstasträckan så inte Slind får gå ut med en lucka på typ 10s mot Linn.

Ribom är en möjlig kandidat men behöver dels höja sin nivå, dels behöver hon komma tillbaka rätt mentalt. Hon höll tyvärr på att kosta Sverige Guldet i Trondheim när hon sprängde sig på förstasträckan istället för att ha lite is i magen. Där måste man ge Ilar cred som dom få gånger hon åkt stafett alltid fått ut maximal utdelning med det hon haft för dagen.

Så när hon tappade 45 sek i en stafett var att få ut max? alltså Moa I
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in