2026-05-13, 20:21
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Ok, det var ordet "obehindrat" du menade. Betydande att ordning skall skapas till varje pris? Aktar mig noga för alla uttryck som drar iväg mot oändligheten, då kan man ju landa precis var som helst. Men man skall ha skapandet av ordning som ledstjärna i alla fall.
Tack. Jag uppskattar din heder. Ursäkta min hårda ton.

Jo, precis. Min uppfattning är att det är en reell drivkraft, även fast man rationellt sett inser det orimliga i det. Speciellt då denna drivkraft betingas via pengar (resurser).

Jag tror det upplevs lite som att läget är under kontroll, dels för att man vill signalera det, men kanske mest för att man vill det så mycket att man rationaliserar bort motstridig information. Jag kan bara anta omedvetet.

Exakt varför vet jag dock inte. Min fråga är ställd även till mig.
Citera
2026-05-13, 21:23
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Hmm, jag förstår inte. Vill du förklara?

Nej. Det är kristallklart.
Citera
2026-05-13, 21:31
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Nej. Det är kristallklart.
Du har hittat ett loophole. Lycka till med det. Jag lovar dig att du inte kommer få några problem med det.
Citera
2026-05-13, 22:29
Avslutad
Resursutvinning och fördelning?

Du har en positiv och en negativ faktor nu.
Positiv: det föds allt mindre mängd barn vilket ger mindre klimatavtryck och resursutnyttjande.
Negativ: en stor migration från U-länder till I-länder vilket innebär ett betydligt större klimatavtryck och resursutnyttjande.

Det är de två stora påverkande faktorerna nu.
Citera
2026-05-13, 23:59
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Resursutvinning och fördelning?

Du har en positiv och en negativ faktor nu.
Positiv: det föds allt mindre mängd barn vilket ger mindre klimatavtryck och resursutnyttjande.
Negativ: en stor migration från U-länder till I-länder vilket innebär ett betydligt större klimatavtryck och resursutnyttjande.

Det är de två stora påverkande faktorerna nu.
Resurserna ska dock fördelas på samma sätt som tidigare. Förhållningssättet till tillväxt finns fortfarande där. Så när befolkningsökningstakten sjunker (vilket den gjort globalt sedan 60-talet) så öker trycket på utvinningen.

Vi har i stort sett bara AI-alternativet kvar. Och där ser jag egentligen ingen möjlighet till ljus extrapolering av denna rådande situationen för människan alls. Inte ens med en rymdraket och en upphottad ökenplanet.

Det has mindre sex och det föds mindre barn för att tidshorisonterna för (finansiella/transaktionella) relationer numera är för kort. Sex och avkomma är i grunden relationell/transaktionell.

Invandringsströmmen behövs för att tillföra konsumering, för att upprätthålla tillväxten.

Vi matar oss själva med arsenik.
Citera
2026-05-14, 00:37
Medlem
HarrySvenssons avatar
Definiera "fattiga och utsatta"

Att vilja undvika att betala skatt i Sverige 2026 handlar inte om att man inte vill "gynna fattiga", det handlar om att våra skattepengar idag går till en importerad underklass som inte har någon som helst gemensamt med oss svenskar. Den höga skatten går i princip till att subventionera barnfabriker ute i förorten där somaliska Alibaba kan fika med sina gelikar på dagen, och sen göra frugan på smällen för sjuhundraelfte gången på kvällen. De inkasserar såklart stora bidrag månatligen på bekostnad av de som går till jobbet(svennen). Vi betalar får vår egen undergång till förmån för folk som gifter sig med kusiner och har en snitt-IQ runt 60-70

Det fanns en tid(pre 2000-talet) där skatten gick till det gemensamma, att bidra så att alla svenskar kunde ha en dräglig tillvaro, i tid och otid. Det kontraktet är brutet för längesen och politikerna har hittat på egna projekt utöver kärnverksamheten som missgynnar det etniska befolkningen, och det är min plikt som stor skattebetalare att undvika att hälla bensin(skatt) på den elden

Jag betalar gärna skatt om pengarna går till att stärka samhället och gynna mina etniska medmänniskor, men jag känner att så är definitivt inte fallet idag

Sen finns det miljoner andra anledningar till varför jag inte vill betala skatt längre i Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Ju rikare man blir, desto mer självisk och girig blir man, och desto mindre empati med fattiga och utsatta och lidande får man.

Visar vetenskapen, men det är ju även helt uppenbart när man ser på livsstilen hos förmögna, hur deras prioritet är att roffa åt sig ännu mer, och hur de vill undvika skatter som skulle gynna fattiga och medelklassen (rika giriga parasiten: "vad fan får jag för pengarna!")
Senast redigerad av HarrySvensson 2026-05-14 kl. 00:40.
Citera
2026-05-14, 06:57
Medlem
Oh-be-wans avatar
Denna tråden - plattskallarnas återkomst 🤦‍♂️
Citera
2026-05-14, 07:15
Medlem
Citat:
Du som har en förmögenhet:

Vid vilken nivå märkte du att den gjorde dig oförmögen till att relatera och engagera dig i världens nuvarande resursutvinning och -fördelning, och dess konsekvenser (annat än i statussammanhang)?

Saknar du förmågan?

Frågan är nog felställd tror jag. Till skillnad från politik är arbetslivet ingen noll-summe-spel. En enskild företagare mår bättre i en välmående stad. En teknisk expert är beroende av att det finns andra kompetenta personer i närområdet man kan arbeta tillsammans med, etc.

Visst vissa kanske blir rika på arv men de flesta rika är det eftersom de samarbetar med andra människor. Tror alltså att de som blir rika är ju sådana som bryr sig om andra och aktivt engagerar sif i sociala sammanhang.

Till skillnad från folk som försöker bli rika genom politik där varje vinst måste betalas av någon annan och allt slutar i gruppegoism där man försöker sno frukterna av andras arbete.
Citera
2026-05-14, 07:20
Medlem
Citat:
Du som har en förmögenhet:

Vid vilken nivå märkte du att den gjorde dig oförmögen till att relatera och engagera dig i världens nuvarande resursutvinning och -fördelning, och dess konsekvenser (annat än i statussammanhang)?

Saknar du förmågan?
Du måste vara fattig eftersom du inte förstår att det är precis tvärtom, ju rikare ju mer engagerad blir man och desto mer ger man, känner du en enda sosse som skänker en endaste krona? Vänstern tycker att det alltid är någon annan som skall betala, själv låter de bli.
Citera
2026-05-14, 07:22
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Denna tråden - plattskallarnas återkomst 🤦‍♂️
Välkommen tillbaka.
Citera
2026-05-14, 07:37
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Frågan är nog felställd tror jag. Till skillnad från politik är arbetslivet ingen noll-summe-spel. En enskild företagare mår bättre i en välmående stad. En teknisk expert är beroende av att det finns andra kompetenta personer i närområdet man kan arbeta tillsammans med, etc.

Visst vissa kanske blir rika på arv men de flesta rika är det eftersom de samarbetar med andra människor. Tror alltså att de som blir rika är ju sådana som bryr sig om andra och aktivt engagerar sif i sociala sammanhang.

Till skillnad från folk som försöker bli rika genom politik där varje vinst måste betalas av någon annan och allt slutar i gruppegoism där man försöker sno frukterna av andras arbete.
Jag skulle säga att det på sätt och vis inte är det, men i slutändan ändå är det ändå. Kanske är det inte så viktigt i det här sammanhanget.

Det du beskriver skulle jag säga är den positiva sidan, en slags idealvärld, utan dom reella konsekvenserna. Det är inte den värld vi befinner oss i. Inte i nuläget i alla fall. Den är mest behändig som ett sätt att rationalisera bort den faktiska sitationen.

Jag ifrågasätter alltså inte så mycket avsaknad av handling utan avsaknad av engagemang och relaterande. Vid vilken förmögenhet den förmågan försvann. När man upplevde att man började kunna vila i sitt bortrationaliserande.

Det här handlar ju också om förmögenhet. Inte kämpa för överlevnad. Inte heller något slags självbedrägeri av att kämpa för den.
Citera
2026-05-14, 07:41
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Du måste vara fattig eftersom du inte förstår att det är precis tvärtom, ju rikare ju mer engagerad blir man och desto mer ger man, känner du en enda sosse som skänker en endaste krona? Vänstern tycker att det alltid är någon annan som skall betala, själv låter de bli.
Det här handlar inte om välgörenhet/skatt/polarisering eller andra människor som du drömmer upp i ditt eget huvud och låter agera som i en dockteater. Du får ta det i någon annan tråd.

För övrigt så nekar jag en större summa, såväl som några andra stora men mindre summor och har inget förvärvsarbete. Hur du väljer att tolka det är upp till dig.

Med stor sannolikhet så kommer jag att ignorera dig i fortsättningen, då du inte respekterar mig och jag har för låg respekt för dig, så det ligger i båda våras intressen.
Senast redigerad av jcocker 2026-05-14 kl. 08:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in