2026-05-13, 18:29
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Du som har en förmögenhet:

Vid vilken nivå märkte du att den gjorde dig oförmögen till att relatera och engagera dig i världens nuvarande resursutvinning och -fördelning, och dess konsekvenser (annat än i statussammanhang)?

Saknar du förmågan?

Jag är engagerad på mångahanda sätt och är inte alls oförmögen till det - utom då när det gäller resursutvinning och -fördelning.
Citera
2026-05-13, 18:31
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag är engagerad på mångahanda sätt och är inte alls oförmögen till det - utom då när det gäller resursutvinning och -fördelning.
Ska jag tolka det som att du endast relaterar och är engagerad i dess konsekvenser?
Citera
2026-05-13, 18:42
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Avundsjuk person tar ut sin ilska i ett inlägg på Flashback
Citera
2026-05-13, 18:51
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Ju rikare man blir, desto mer självisk och girig blir man, och desto mindre empati med fattiga och utsatta och lidande får man.

Visar vetenskapen, men det är ju även helt uppenbart när man ser på livsstilen hos förmögna, hur deras prioritet är att roffa åt sig ännu mer, och hur de vill undvika skatter som skulle gynna fattiga och medelklassen (rika giriga parasiten: "vad fan får jag för pengarna!")

Begriper du att den forskningen du citerade inte säger att rikedom/förmögenhet orsakar låg empati, utan endast att dessa två saker korrelerar med varandra?
Citera
2026-05-13, 19:05
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ska jag tolka det som att du endast relaterar och är engagerad i dess konsekvenser?

Ne, tvärt om.
Citera
2026-05-13, 19:13
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Avundsjuk person tar ut sin ilska i ett inlägg på Flashback
Var inte för hård mot dig själv. Du är inte den första.
Citera
2026-05-13, 19:14
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Ne, tvärt om.
Hmm, jag förstår inte. Vill du förklara?
Citera
2026-05-13, 19:21
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Nu låter jag kanske raljerande, och ber om ursäkt för det i så fall, men anser du att obehindrat skapande av ordning är ordning?

Att skapa ordning i naturresurserna på planeten så att vi kan nyttja dem för att förbättra för oss och våra efterkommande är en god ordning. Tydligaste exemplet på det är gruvdrift, vi borde ha minst en gruva per kommun i hela landet, säkert fins det någon mineral att gräva upp som annars inte är till någon nytta. Men det är inte bara gruvor, vi har ju även andra resurser.
Citera
2026-05-13, 19:24
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Att skapa ordning i naturresurserna på planeten så att vi kan nyttja dem för att förbättra för oss och våra efterkommande är en god ordning. Tydligaste exemplet på det är gruvdrift, vi borde ha minst en gruva per kommun i hela landet, säkert fins det någon mineral att gräva upp som annars inte är till någon nytta. Men det är inte bara gruvor, vi har ju även andra resurser.
Det var inte svaret på min fråga.
Citera
2026-05-13, 19:29
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Det var inte svaret på min fråga.

Det var det, skapande av ordning är ordning i den kontext jag beskrev. Det var det du frågade, eller hur (jag har det i skrift ).
Citera
2026-05-13, 19:34
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Det var det, skapande av ordning är ordning i den kontext jag beskrev. Det var det du frågade, eller hur (jag har det i skrift ).
Jag frågade om obehindrat skapande av ordning är ordning för dig.

Bullshitta inte mig så bullshittar inte jag dig. Deal?

Annars behöver du inte föra någon konversation med mig, eller så får du räkna med att jag kommer att bullshitta dig.
Citera
2026-05-13, 20:09
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Jag frågade om obehindrat skapande av ordning är ordning för dig.

Bullshitta inte mig så bullshittar inte jag dig. Deal?

Annars behöver du inte föra någon konversation med mig, eller så får du räkna med att jag kommer att bullshitta dig.

Ok, det var ordet "obehindrat" du menade. Betydande att ordning skall skapas till varje pris? Aktar mig noga för alla uttryck som drar iväg mot oändligheten, då kan man ju landa precis var som helst. Men man skall ha skapandet av ordning som ledstjärna i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in