2026-05-14, 00:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
(min fetning)

Jaså minsann, så det säger du - hårtest används "aldrig för att lagföra bruk"

Du kanske skulle ta och slå åklagaren en signal och förklara det för honom, för det verkar han inte ha förstått

Det var precis som jag förutspådde, åklagaren använde hårtest för att bevisa att händelsen vid nyår, som Katja försöker få det till, inte var en omedveten engångshändelse. Och jösses vilken fullträff han fick in där.

Nix. Det används regelmässigt inte för att bevisa bruk. Det gäller fortfarande.

Men i detta fall gjordes ett undantag och den lagliga grunden för att använda hårtest finns ju eftersom vi har fri bevisföring i Sverige.

Jag hade alltså fel men utgick för hur den här typen av utredningar normalt fungerar och hårtest hör definitivt inte till det normala.

Tror du fortfarande att det aldrig togs någon påse i beslag och att något åtal som håller aldrig kommer presenteras mot Katja? Eller har du ändrat dig på den rätt väsentliga punkten?

Du har haft fel om precis allt och det är därför du benämns som ”trådmongot” här inne och har hånats i flertalet inlägg.

Du har dessutom fortsatt på din inslagna väg av idioti genom att du så sent som igår trodde att det var en ”intressant fråga” om Katja kommer få ut pengar på försäkringen. Trots att ett barn förstår att någon som kört rattonykter och krockat inte får ut pengar på försäkringen.

Du har dessutom trott att ett potentiellt fynd av någon annans DNA på Katjas påse hade kunnat påverka utgången i fallet.

Presentera gärna fler ”intressanta frågor ” . Det kanske är en ”intressant fråga” om Katja kommer bli dömd eller inte?
Senast redigerad av Sharkkman 2026-05-14 kl. 01:12.
Citera
2026-05-14, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andyrefors
Asså kan inte kärringen bara erkänna? Hade klätt henne bättre.

Det är intressant att Katja har skött skadehanteringen av den här skandalen sämre än Pontus Rasmusson, detta är en av hans videos när han pudlar efter att ha lurat barn på pengar.

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=ygl_ficjSG8&pp=ygUYcG9udHVzIHJ hc211c3NvbiB1cnPDpGt0

Genom sig själv känner man andra eller va man säger. Han är så van med att lura barn att han tror folk går på vad som helst.

Och han är en jävla youtuber, Katja va SDs kandidat till justitieministerposten och hon blir ändå utskåpad av detta
Citera
2026-05-14, 01:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
(min fetning)

Jaså minsann, så det säger du - hårtest används "aldrig för att lagföra bruk"

Du kanske skulle ta och slå åklagaren en signal och förklara det för honom, för det verkar han inte ha förstått

Det var precis som jag förutspådde, åklagaren använde hårtest för att bevisa att händelsen vid nyår, som Katja försöker få det till, inte var en omedveten engångshändelse. Och jösses vilken fullträff han fick in där.
Just den typ av åklagararbete som Veridictores underkänner. Det tog alldeles för lång tid och Åklagaren bör åtalas för detta och avskedas enligt hen.

För oss juridiska finsmakare sitter den håriga bajsmackan mot Katja i krysset, eller en "fullträff" som du så träffande skrev i ditt inlägg.
Citera
2026-05-14, 01:18
Medlem
Ja, att åklagaren i detta fall har använt ett hårtest för att bevisa Katjas bruk av narkotika är ett obestridligt faktum. Det framgår i svart på vitt i FUPen.

Här är en annan liten detalj som antagligen kommer få trollen i tråden att explodera igen, av olika anledningar. Men skit i det, fakta och analyser av fakta är mer intressant än troll.

Olyckan inträffade enlig FUP vid 19:45 (eller tidigare).

Blodprovet på Katja togs 21:50, alltså dryga två timmar senare. Blodprovet visade 0,136‰ vilket justeras till 0,12‰ för säkerhetsmarginal.

Nu är det väl känt att förbränningen av alkohol inte är linjär vid låga nivåer. Förbränningstakten börjar avta runt just 0.2‰.

En norsk studie visade att förbränningstakten vid 0.1‰ ligger på ca 0.083‰/h.
Vid 0.19‰ låg takten på 0.16‰/h. I studien. Sedan finns en individuell variation.

Noteras kan i alla fall att generellt sjunker förbränningstakten till hälften från ca 0.2‰ till ca 0.1‰. En ganska rask minskning.

Så, låt oss då vara extra konservativa och anta att Katjas förbränningstakt hela vägen från 0.2‰ ner till 0.12‰ var den lägsta i den norska studen, den som man fann vid 0.1‰, alltså 0.083‰/h.

Katjas blodprov togs 2h efter krocken. Hon hade minst 0.12‰ i blodet då. Lägger vi då till denna mycket konservativa förbränningstakt för hela det intervallet, så hamnar vi ända uppe vid 0,286‰ i blodet vid krocktillfället.

Jag kan nog tycka att RMV's kommentarer om detta är i snällaste laget. Det förefaller som man med stor säkerhet, alltså mer än rimliga marginaler, kommer över 0.2‰ vid tillbakaräkning.

Nu spelar det inte så stor roll, eftersom Katja med största sannolikhet ändå kommer fällas för rattfylla, och alkoholen här påverkar då inte det. Men för sakens skull tycker jag ändå det var intressant att göra denna tillbakaräkning och notera att Katja med allra största sannoliket hade mer än 0.3‰ vid krocken. Gör man en mer "rimlig" tillbakaräkning hamnar man runt 0.4‰.
Senast redigerad av Veridictores 2026-05-14 kl. 01:21.
Citera
2026-05-14, 01:24
Medlem
Har vi någon bild på henne nyligen?
Citera
2026-05-14, 01:27
Avslutad
Citat:
Ja, att åklagaren i detta fall har använt ett hårtest för att bevisa Katjas bruk av narkotika är ett obestridligt faktum. Det framgår i svart på vitt i FUPen.

Här är en annan liten detalj som antagligen kommer få trollen i tråden att explodera igen, av olika anledningar. Men skit i det, fakta och analyser av fakta är mer intressant än troll.

Olyckan inträffade enlig FUP vid 19:45 (eller tidigare).

Blodprovet på Katja togs 21:50, alltså dryga två timmar senare. Blodprovet visade 0,136‰ vilket justeras till 0,12‰ för säkerhetsmarginal.

Nu är det väl känt att förbränningen av alkohol inte är linjär vid låga nivåer. Förbränningstakten börjar avta runt just 0.2‰.

En norsk studie visade att förbränningstakten vid 0.1‰ ligger på ca 0.083‰/h.
Vid 0.19‰ låg takten på 0.16‰/h. I studien. Sedan finns en individuell variation.

Noteras kan i alla fall att generellt sjunker förbränningstakten till hälften från ca 0.2‰ till ca 0.1‰. En ganska rask minskning.

Så, låt oss då vara extra konservativa och anta att Katjas förbränningstakt hela vägen från 0.2‰ ner till 0.12‰ var den lägsta i den norska studen, den som man fann vid 0.1‰, alltså 0.083‰/h.

Katjas blodprov togs 2h efter krocken. Hon hade minst 0.12‰ i blodet då. Lägger vi då till denna mycket konservativa förbränningstakt för hela det intervallet, så hamnar vi ända uppe vid 0,286‰ i blodet vid krocktillfället.

Jag kan nog tycka att RMV's kommentarer om detta är i snällaste laget. Det förefaller som man med stor säkerhet, alltså mer än rimliga marginaler, kommer över 0.2‰ vid tillbakaräkning.

Nu spelar det inte så stor roll, eftersom Katja med största sannolikhet ändå kommer fällas för rattfylla, och alkoholen här påverkar då inte det. Men för sakens skull tycker jag ändå det var intressant att göra denna tillbakaräkning och notera att Katja med allra största sannoliket hade mer än 0.3‰ vid krocken. Gör man en mer "rimlig" tillbakaräkning hamnar man runt 0.4‰.

Det är antagligen fyllan i kombination med kokain och sömnbrist som gjorde att hon trodde sig se en råtta och väja för den.

När ruset gått ur hade hon glömt bort ursäkten om råttan och kände sig därför nödgad att dementera i media att hon skulle ha sagt så (en uppgift du svalde med hull och hår, som så mycket annat som kommit ur Katjas käft).
Citera
2026-05-14, 01:29
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Hon strulade och blåste inte ordentligt heller, vilket gjorde att dom fick åka in till stationen, ringa efter sjukköterska som kommer och tar blodprov.

Trots det hade hon 0.12, vilket är ungefär va en person i Katjas storlek förbränner i timmen. 40 minuter tidigare hade hon blåst rött om hon inte hade hållit på och strula.

Det är iallafall så jag uppfattat saken, att hon/något strulade är ju belagt i FUP, men man har tydligen inte räknat baklänges heller. Om hon har 0.12 nu, va borde hon rimligen haft när hon satt bakom ratten för en halvtimme-timme sen? När startade körningen?

Jag kan ha fel, men va jag vet räknar man det resultat hon ger vid ett lyckat prov, oavsett hur mycket det förhalas. Någon får mycket gärna upplysa om dom har närmare insyn.
Här kan jag hålla med dig. Om man tittar på den eftersupsutredningen som finns i fup med de tider som anges och alkoholhalter som fanns i blod och urin tyder allt på att hon hade över 0,2 promille i blodet när hon krockade. Uppenbart var hon medveten om att hon mycket väl kunde ligga över gränsen och visste med sina yrkeskunskaper som polis precis hur hon skulle strula med att blåsa så hon fick den extra tid till tillnyktring hon behövde innan blodprovet togs.

Hur som så släppte åklagaren det och höll sig till drograttfylleri i åtalet.
Citera
2026-05-14, 02:56
Medlem
Hur kommer det sig att man tagit så många tester på henne? Varför blod om hon pissat? Varför hår? Det trodde jag bara kollades vid mord och sånt
Citera
2026-05-14, 05:52
Medlem
Snälla låt henne leva lite , de drabbar ingen annan än henne själv, till skillnad från centerpartister som vurmar för folk som är tillsammans med dömda pedofiler kasta inte sten i växthus 🖕🏼
Citera
2026-05-14, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RussianFederation
Hur kommer det sig att man tagit så många tester på henne? Varför blod om hon pissat? Varför hår? Det trodde jag bara kollades vid mord och sånt
Ur TBL4
” För rattfylleri enligt första stycket döms också den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha intagit narkotika som avses i 8 § narkotikastrafflagen (1968:64) i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet”.
Därav blod. Urin är för att styrka bruk om RF skulle falla. Håret har jag inget bra svar på men det sitter kvar längre än i urinen så antar att det är därför.
Citera
2026-05-14, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Antagligen inte det du menar, men hon kommer ju få drygt 64 papp i månaden under nästa år även om hon inte sitter kvar i riksdagen och eftersom hon fyllt 50 kan hon plocka ut 40-50 i månaden villkorslöst tills hon fyller 66 åren efter det.

Dom flesta utnyttjar dock inte detta eftersom dom har skam i kroppen.
Va Katja kommer göra står väl skrivet i stjärnorna...
Har det inte varit snack om att hon ev skulle kunna gå miste om den där ersättningen?
Citera
2026-05-14, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RussianFederation
Hårtesterna är väl för att få fram säkra bevis (eller fria från misstankar) rörande detta med huruvida hon har använt narkotika. Hon nekade ju till detta och det var väl en diskussionsfråga huruvida det räckte med de restprodukter av kokain som hade hittats i de andra testerna.

Men det känns som att det är ovanligt med hårtester bara för att bevisa ringa narkotikabruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in