2026-05-05, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Och ändå- trots allt detta du vill peka mot, synes det gå väldigt trögt för den ryska krigsmaskinen att nå framgång i dess föresatser om att besätta området Donbas? Till yttermera verkar det som om den ryska krigsmakten lider svåra förluster av både manskap och militära system- för att inte i denna vapen/militärtråd även gå in på de mer statsfinansiella och samhällsekonomiska motgångarna. Med tanke på vad du här ovan anför måste det finnas något annat än ukrainska utmaningar till rekrytering av manskap som ställer svårigheter för rysk succé och lycka. Man skulle nästan kunna misstänka det i Ryssland råder ett gravt systemfel alternativt att ryska stridskrafter och försvarsstyrkor voro helt odugliga och illa misskötta...

Ja, lyckligtvis för Ryssland så har de inga problem med rekrytering eftersom det bara är motiverade ryssar som vill försvara Ryssland mot attacken från Ukraina. Men så var det där med nord-koreanerna och afrikanerna.....världens andra största krigsmakt som inte klarar av att fylla leden med egna produkter utan dammsuger u-länder på framtida stormpionjärer.

Allt går enligt plan eller Am Ende steht der Sieg.
Citera
2026-05-06, 08:06
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Sanningen är att alla T-34or nu är slaktade på delar för att få igång de gamla T-55 stridsvagnarna som man nu använder i kriget. (T-55 använder en motor från 30-talet som bla sitter i T-34). Det finns alltså väldigt få körbara T-34or kvar.

Vart kan man läsa om detta?
Citera
2026-05-06, 09:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74

Det finns en hel del artiklar om det. De ryska stridsvagnarna T-34, T-44, T-54, T-55 och T-62 delar samma drivlina där motorerna på de nyare är lite starkare. Det går alltså att montera en drivlina från en T-34 från andra världskriget på en T-62, även om motorn blir lite svagare.

Motorn i modernare version finns även i T-72, T-80 och T-90.

Eftersom det pga full produktion av nya T-90 så är det brist på reservdelar till de äldre motorerna så är det bara slakt på äldre vagnar som gäller, och det är T-34orna som fått stryka på foten. De senaste versionerna T-34/85 har varit förrådsställda som stridsfordon men även använts vid utbildning mm senaste åren. Dessa börjar nu ta slut då de slaktats på delar.
Citera
2026-05-06, 16:37
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74

Här kan man läsa:

https://en.wikipedia.org/wiki/Kharkiv_model_V-2

Det är egentligen en alldeles utmärkt motor även om själva grundkonstruktionen är urgammal.
Citera
2026-05-13, 12:22
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Här kan man läsa:

https://en.wikipedia.org/wiki/Kharkiv_model_V-2

Det är egentligen en alldeles utmärkt motor även om själva grundkonstruktionen är urgammal.
I alla fall bättre än X12:an de konstruerade Armata kring. (Jag kan inte riktigt släppa hur absurt, och komiskt, det är att man försökte gå från att tillverka stenålders V12or till en X-motor. Flera tillverkare har försökt sig på X-motorer, bland annat Ford, Rolls Royce och Honda, utan att lyckas men de ryska galaxhjärnorna tog för givet att just de skulle klara biffen.)
Citera
2026-05-13, 15:23
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
I alla fall bättre än X12:an de konstruerade Armata kring. (Jag kan inte riktigt släppa hur absurt, och komiskt, det är att man försökte gå från att tillverka stenålders V12or till en X-motor. Flera tillverkare har försökt sig på X-motorer, bland annat Ford, Rolls Royce och Honda, utan att lyckas men de ryska galaxhjärnorna tog för givet att just de skulle klara biffen.)

Det säger sig själv att de inte klarar, då ryssland gång på gång kopierat eller stulit ritningar eller efterapat allt som andra gjort tom gamla krigsmotorcyklar bygger på bmw modeller..lastbilar från USA mfl.
De få gånger de hypat upp västvärlden med deras superteknik och förmåga har man sett att det är teknik från 70 talet förklätt i snygg förpackning..
Citera
2026-05-13, 18:37
Medlem
HRTs avatar
idag General Leonov, chefen för Rysslands Air defence, ramlade ut från ett högt fönster och är död sägs det.
Citera
2026-05-13, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
idag General Leonov, chefen för Rysslands Air defence, ramlade ut från ett högt fönster och är död sägs det.
Dette har blitt en gjenganger. Samme ble meldt i mars. Det var ikke sant da, og er ikke sant nå.
Citera
2026-05-13, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Dette har blitt en gjenganger. Samme ble meldt i mars. Det var ikke sant da, og er ikke sant nå.

Jättesist på bollen, men ryske generallöjtnanten Leonov, som var chef för Ryska Federationens luftförsvar (luftvärn) trillade för två månader sedan ut genom ett fönster i Moskva.

https://cornucopia.se/2026/05/uppdateras-stor-terrorbombning-mot-ukraina-i-natt/

Stämmer alltså inte med vad cornucopia skrev igår?
Citera
2026-05-13, 22:58
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Jättesist på bollen, men ryske generallöjtnanten Leonov, som var chef för Ryska Federationens luftförsvar (luftvärn) trillade för två månader sedan ut genom ett fönster i Moskva.

https://cornucopia.se/2026/05/uppdateras-stor-terrorbombning-mot-ukraina-i-natt/

Va fan är det för skunkrapport jag fick då..ändå från en major. Dock har han skickat massa saker som stämt Tråkigt..sorry helt missat detta.
Citera
2026-05-13, 23:00
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas

ok fick mail från Ukraina men de är så mycket info, bilder på döingar att jag orkar inte se igenom allt.
Jag fick en bra kontakt med både specialförband och en major på infanteri..då jag skickat utrustning.
Tråkigt att de kommer med fel, de är dock vid fronten och tveksamt de kan fakta granska
Citera
2026-05-13, 23:06
Medlem
Citat:
Va fan är det för skunkrapport jag fick då..ändå från en major. Dock har han skickat massa saker som stämt Tråkigt..sorry helt missat detta.

Citat:
ok fick mail från Ukraina men de är så mycket info, bilder på döingar att jag orkar inte se igenom allt.
Jag fick en bra kontakt med både specialförband och en major på infanteri..då jag skickat utrustning.
Tråkigt att de kommer med fel, de är dock vid fronten och tveksamt de kan fakta granska

Det är pronh som skriver att du har fel, cornucopia skriver som du men hävdar att det hände för två månader sedan och inte idag, jag länkade till vad cornucopia skrev så det är pronh som menar att din kontakt i Ukraina har fel och att Leonov fortfarande är i livet.
Senast redigerad av Knaseligas 2026-05-13 kl. 23:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in