2026-05-13, 18:12
Medlem
Jag kände att det hade varit svinskönt att få koppla av helt och hållet i ca en vecka. Inte laga mat, slippa städa och bara ta det lugnt. Så jag kollade på restresor med all-inclusive. Finns riktigt billiga till Spanien mm.

Men då måste jag fixa pass, ta mig till en flygplats och jag gillar inte ens värme. Jag gillar att vara hemma. Kan iof vara bra att byta miljö för att slippa tänka på alla måsten.

Rent logiskt borde det inte vara billigare att flyga till ett annat europeiskt land för att "lägga in sig" på ett all-inclusivehotell. Men troligen blir det billigare än att få samma service hemma i Sverige.

Finns det all-inclusive i Sverige? Då hade man sluppit resa så jävla länge och så slipper man den ständiga värmen och den starka solen som gör ens grisrosa hud högröd och ömmande.

Nu lever jag på en plats dit Foodora inte når. För hade jag bott i en stad hade den möjligheten funnits. Dock hade det, trots urusla arbetsvillkor, blivit svindyrt att få frukost, lunch och middag levererat i en vecka. Sen att Foodorabudet ska städa mitt hus och göra en rolig svan av handduken går ju inte att få.

De svenska alternativ jag hittat är ju att lägga in sig på psyket eller få hemtjänst. Jag kvalificerar mig tyvärr/skönt nog inte för det.

Så då till mina frågor. Finns all-inclusive i Sverige? Vad kostar det? Kan man få det i hemmet för en vecka till normal kostnad? Jag har alltså inte råd med tjänstefolk och bli curlad som typ Statsministern eller Kungen.
Citera
2026-05-13, 18:20
Medlem
TheJesuits avatar
För dyrt att göra i Sverige. Våra skatter, regleringar av arbetstid, kostnadsnivåer, myndighetskontroller etc etc funkar inte för att erbjuda det konceptet till en rimlig peng. Helpension finns ju, men inte samma sak. Ta bara en sådan sak att det finns en bar samma miljö där barn finns och att den baren kanske är öppen dygnet runt. I Sverige? Knappast...
Citera
2026-05-13, 18:25
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
Jag kände att det hade varit svinskönt att få koppla av helt och hållet i ca en vecka. Inte laga mat, slippa städa och bara ta det lugnt. Så jag kollade på restresor med all-inclusive. Finns riktigt billiga till Spanien mm.

Men då måste jag fixa pass, ta mig till en flygplats och jag gillar inte ens värme. Jag gillar att vara hemma. Kan iof vara bra att byta miljö för att slippa tänka på alla måsten.

Rent logiskt borde det inte vara billigare att flyga till ett annat europeiskt land för att "lägga in sig" på ett all-inclusivehotell. Men troligen blir det billigare än att få samma service hemma i Sverige.

Finns det all-inclusive i Sverige? Då hade man sluppit resa så jävla länge och så slipper man den ständiga värmen och den starka solen som gör ens grisrosa hud högröd och ömmande.

Nu lever jag på en plats dit Foodora inte når. För hade jag bott i en stad hade den möjligheten funnits. Dock hade det, trots urusla arbetsvillkor, blivit svindyrt att få frukost, lunch och middag levererat i en vecka. Sen att Foodorabudet ska städa mitt hus och göra en rolig svan av handduken går ju inte att få.

De svenska alternativ jag hittat är ju att lägga in sig på psyket eller få hemtjänst. Jag kvalificerar mig tyvärr/skönt nog inte för det.

Så då till mina frågor. Finns all-inclusive i Sverige? Vad kostar det? Kan man få det i hemmet för en vecka till normal kostnad? Jag har alltså inte råd med tjänstefolk och bli curlad som typ Statsministern eller Kungen.

Finns inte riktigt på samma sätt i Sverige. De stora svenska resebolagen säljer främst “all inclusive” till utlandet snarare än inom Sverige, främst då för att sälja flygbiljetter.

Det som jag kan komma på och som ligger nära är spa- och resortpaket, nåt säger mig att det inte riktigt är din cup of tea, dessutom blir det ju jäkligt dyrt.

Tror det finns olika weekend-paket och liknande kanske.
Citera
2026-05-13, 18:26
Medlem
Man kan ju alltid åka hem till svärföräldrarna på "all-inclusive"
Citera
2026-05-13, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Finns inte riktigt på samma sätt i Sverige. De stora svenska resebolagen säljer främst “all inclusive” till utlandet snarare än inom Sverige, främst då för att sälja flygbiljetter.

Det som jag kan komma på och som ligger nära är spa- och resortpaket, nåt säger mig att det inte riktigt är din cup of tea, dessutom blir det ju jäkligt dyrt.

Tror det finns olika weekend-paket och liknande kanske.

Jag hade uppskattat SPA eller liknande i Sverige och även tänkt tanken själv. Men jag har helt enkelt inte råd med vad det hade kostat.
Citera
2026-05-13, 18:59
Medlem
Det är bara att lämna öppen kredit till receptionen när du checkar in, och sen gå loss. Grand Hotel har 24 timmar room - service, och flera restauranger/ barer dagtid
Citera
2026-05-13, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Man kan ju alltid åka hem till svärföräldrarna på "all-inclusive"

Jo, det har jag varit med om men nu lever jag själv och även fast jag hade haft en relation hade jag inte längre kunnat tänka så. Tänkte det inte så då heller utan jag arbetade rätt hårt när jag var hos svärföräldrarna. Dock är det ju som att städa hos någon annan. Det är lättare än att städa hos sig själv. Så är det på något vis med allt. Iaf för mig. Har ni samma känsla eller är det jag som är konstig?
Citera
2026-05-13, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Det är bara att lämna öppen kredit till receptionen när du checkar in, och sen gå loss. Grand Hotel har 24 timmar room - service, och flera restauranger/ barer dagtid

Har ju tyvärr inte råd att betala det kalaset. Speciellt inte på Grand Hotel. 😊
Citera
2026-05-13, 19:18
Medlem
Glostrups avatar
Om du städar, byter lakan lagar matlådor och viker ett gäng handdukar på söndagen, så kan du lugnt skippa sånt en vecka sedan, och du har svanvikta handdukar för varje dag. Bädda är ju inte så jobbigt, och du kan bara värma maten när det är dags att äta. Köp en massa snacks, och häng hemma, så har du en all inclusive hemester.

Men varför har du inget pass? Det är ju både märkligt och kraftigt begränsande.
Citera
2026-05-13, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Om du städar, byter lakan lagar matlådor och viker ett gäng handdukar på söndagen, så kan du lugnt skippa sånt en vecka sedan, och du har svanvikta handdukar för varje dag. Bädda är ju inte så jobbigt, och du kan bara värma maten när det är dags att äta. Köp en massa snacks, och häng hemma, så har du en all inclusive hemester.

Men varför har du inget pass? Det är ju både märkligt och kraftigt begränsande.

Det är en bra idé. Ska tänka lite på det och hur man kan överaska sig själv till middagen.

Jag har inget pass för jag har inte rest utanför Sverige sen 2017. Har gjort massa andra saker sen dess som både varit utvecklande och utmattande. Det är först nu jag känner att jag skulle vilja fly vardagen och kan göra det. Men jag har rest en massa i mitt liv och mött olika kulturer och människor är likadana överallt. Så jag tycker inte det ger så mycket att resa iväg till ett annat land. Då skulle jag lika gärna kunna resa i Sverige. Har respekt för att andra resonerar annorlunda men för mig är det så.
Citera
2026-05-13, 20:09
Medlem
Ambityps avatar
All-inclusive? Lev livet istället, prova nya saker, bo på olika platser, ät på olika restauranger, njut. All-inclusive är det sämsta upplägget någonsin.
Citera
2026-05-13, 20:35
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
Det är en bra idé. Ska tänka lite på det och hur man kan överaska sig själv till middagen.

Jag har inget pass för jag har inte rest utanför Sverige sen 2017. Har gjort massa andra saker sen dess som både varit utvecklande och utmattande. Det är först nu jag känner att jag skulle vilja fly vardagen och kan göra det. Men jag har rest en massa i mitt liv och mött olika kulturer och människor är likadana överallt. Så jag tycker inte det ger så mycket att resa iväg till ett annat land. Då skulle jag lika gärna kunna resa i Sverige. Har respekt för att andra resonerar annorlunda men för mig är det så.
Du skulle kunna kolla om nån restaurang i stan kan göra några matlådor åt dig, så kan du överraska dig själv på det sättet. Eller några restauranger, så kan du ha bra käk varje dag utan att laga själv.

Jag håller inte med om att folk är likadana överallt, det finns förstås likheter men kulturella skillnader gör att de flesta utbyten ändå kan bli väldigt roliga. Men det är ju inget självändamål att resa, och om du hellre är hemma så är det ju helt upp till dig.

Hursomhelst, du kan ju hyra ett spabad eller något annat (spelkonsol, sollampa, karaokemaskin) som du inte själv äger, så kan det kännas ännu mer som att något nytt tillförs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in