Citat:
Men inte att de mötte någon över huvud taget.
Att de exempelvis kan ha mött en medhjälpare är en gammal idé. GM kan ha tagit Malmskillnadsgatan söderut.
Vem som helst förstår att Nieminens uppgifter i kombination med att Jeppsson kan bekräfta dem redan uppe vid de översta trappstegen betyder att de mötte någon på David Bagares gata. Jag betvivlar fortfarande inte att Zahir också fick en skymt av ytterplagget, men hans uppgifter behövs inte ens eftersom de är överflödiga.
Då kan jag tillfredsställa dig med att jag frågat juridikprofessor Christian Dahlman om just den här saken. Jag nämnde inte ens Zahir utan tog bara med Nieminens och Jeppssons uppgifter.
Bara utifrån Nieminens och Jeppssons uppgifter är Dahlman rätt säker på att en domstol skulle anse det utrett att YN såg en springande man på David Bagares gata.
Domstolen skulle inte använda uttrycket ”bevisat bortom rimligt tvivel” eftersom det uttrycket inte används om andra hypoteser i målet än huvudhypotesen, det vill säga gärningsbeskrivningen. Men de skulle alltså anse det utrett att en springande man observerats på David Bagares gata. Anser juridikprofessor Dahlman.
Att de exempelvis kan ha mött en medhjälpare är en gammal idé. GM kan ha tagit Malmskillnadsgatan söderut.
Vem som helst förstår att Nieminens uppgifter i kombination med att Jeppsson kan bekräfta dem redan uppe vid de översta trappstegen betyder att de mötte någon på David Bagares gata. Jag betvivlar fortfarande inte att Zahir också fick en skymt av ytterplagget, men hans uppgifter behövs inte ens eftersom de är överflödiga.
Då kan jag tillfredsställa dig med att jag frågat juridikprofessor Christian Dahlman om just den här saken. Jag nämnde inte ens Zahir utan tog bara med Nieminens och Jeppssons uppgifter.
Bara utifrån Nieminens och Jeppssons uppgifter är Dahlman rätt säker på att en domstol skulle anse det utrett att YN såg en springande man på David Bagares gata.
Domstolen skulle inte använda uttrycket ”bevisat bortom rimligt tvivel” eftersom det uttrycket inte används om andra hypoteser i målet än huvudhypotesen, det vill säga gärningsbeskrivningen. Men de skulle alltså anse det utrett att en springande man observerats på David Bagares gata. Anser juridikprofessor Dahlman.
Den bedömningen är säkert rätt. Svenska domstolar ifrågasätter sällan polisens utredningsarbete.
Den relevanta frågan till Dahlman är dock en annan. Anser Dahlman att det är tillfredsställande utrett att Yvonne Nieminen såg en springande man med en handledsväska på David Bagares gata, när hennes sällskap (som bevisligen hade bättre minne av mordkvällen än hon) inte såg någon alls där (enligt polisen) och ett mötande vittne (som liknade Nieminens beskrivning) sprang åt samma håll (enligt vittnets uppgifter) och hade alla förutsättningar att möta Nieminen och hennes sällskap mindre än två minuter senare?
Särskilt när förhörsledaren (i det enda egentliga förhöret med Nieminen) kommenterade hennes uppgifter så här: "det sprang män lite överallt".
Särskilt när det mötande vittnet (Stig Engström) uppgav i ett förhör (åtta dagar efter förhöret med Nieminen) att han hade en sådan handledsväska som Nieminen såg. Särskilt när Nieminen inte förhördes med anledning av den uppgiften (polisen utredde inte ens vilken sida av manskapsbodarna vittnena valde).
Särskilt när ett annat vittne (Lars Jeppsson) mötte Nieminen och hennes sällskap redan vid trappkrönet och ingen frågade 1986 hur stort gärningsmannens försprång var när vittnet nådde krönet. Särskilt när det vittnet inte nämnde det mötet för poliserna på platsen och mötet var så kort att de inte ens stannade.
Det vore intressant att läsa Dahlmans svar.
Senast redigerad av Lebel 2026-05-13 kl. 10:59.
Senast redigerad av Lebel 2026-05-13 kl. 10:59.