2026-05-13, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Nej. Att vara dagisfröken är enormt psykiskt påfrestande och de borde ha minst 70 000 i månadslön om du frågar mig. Det är världens viktigaste jobb, då förvaltar de viktigaste vi har: våra barn.

Gör de det bra??? NEJ. Men det beror sannolikt på att de är sönderstressade och överbelastade, både emotionellt och arbetsbördemässigt.

Jag slutade läsa vid 70 000. Sök vård säger jag bara.
Citera
2026-05-13, 12:50
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Såhär. Det kan ha med skolan att göra - om skolan är dålig. Men all forskning pekar på att man behöver en enda sak hemifrån, och det är att veta att man är älskad. Många föräldrar misslyckas nog tyvärr med att förmedla det.

Om om skolan är dålig så är fortfarande inte problemet ATT barnen går i skolan - eller ATT barn och föräldrar är åtskilda - utan HUR skolans verksamhet bedrivs.
Du svamlar här. Du greppar efter strån.

Föräldrarna är det viktiga. De är de som gör verklig skillnad. Att hoppas på lärare är både dödfött och en signal att man misslyckas.

Föräldrar är de enda som kan uppfostra barn.
Citera
2026-05-13, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax

Föräldrarna är det viktiga. De är de som gör verklig skillnad. Att hoppas på lärare är både dödfött och en signal att man misslyckas.

Hur kan föräldrarna avta de enda när barnet träffat andra vuxna mer?
Citera
2026-05-13, 13:15
Moderator
HelgeBuks avatar
Förskolläraren/dagisfröken har helt rätt, det borde inte vara hennes jobb att uppfostra barnen. Föräldrar idag verkar tro att deras viktigaste jobb är det de får betalt för (hur ska de annars betala det stora huset, den stora bilen, semesterresorna och ipadsen till små gullepluttarna (så att de kan roa sig själva de 2-3 timmar per dygn som de får vara hemma och inte sover)?). Medan jobbet att uppfostra barnen är mindre viktigt, och därför lejs bort till andra.

Sjukt samhälle och sjukare lär det bli, varje generation har spenderat mindre och mindre tid med sin familj när de var små...
Citera
2026-05-13, 13:20
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBarrel
min generation lärde oss det hemma

Hemma lärde jag mig en massa annat. Alfabetet, läsa, räkna plus och minus, flera år före skolstart.
Senare: Hur man stryker skjortor, tvättar, lagar mat, hand-syr, putsar skor....
Samt naturligtvis uppfostran. Hur man sitter till bords, vilket bestick som används till vad, och dito för glas. Inga armbågar på bordet, ingen sked i koppen när man dricker.
Citera
2026-05-13, 14:50
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Jag slutade läsa vid 70 000. Sök vård säger jag bara.

Jag har en princip: söker aldrig vård för politiska åsikter 😉

Dessa bygger ju generellt sett på en stor mängd information, som jag har värderat och omvärderat genom åren (inte minst utifrån egna efarenheter), och kan därför inte åtgärdas med vare sig terapi eller medicinering.

Men låt mig ställa två motfrågor:

1. Har du barn själv?,

och

2. Vilken pisslön anser du vara lämplig för dem som vårdar det mest värdefulla du har? (Med antagandet att dina hypotetiska barn är värdefulla för dig). Du kan testa att besvara fråga 2 även om svaret på fråga 1 är nej.
Citera
2026-05-13, 15:30
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax

Nej jag svamlar inte. Vi har olika åsikter.

Jag tyckr att skolan är jätteviktig för barns utveckling. Du tycker inte det.

Därmed låter allt jag säger som svammel för dig. För att vi har olika åsikter i sakfrågan. Det innebär inte att jag svamlar.
Citera
2026-05-13, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Ja för en bilolycka råder man ju mycket över
Lär ju inte hända så ofta så bara att betala böterna
Citera
2026-05-13, 17:38
Medlem
Citat:
Jag har en princip: söker aldrig vård för politiska åsikter 😉

Dessa bygger ju generellt sett på en stor mängd information, som jag har värderat och omvärderat genom åren (inte minst utifrån egna efarenheter), och kan därför inte åtgärdas med vare sig terapi eller medicinering.

Men låt mig ställa två motfrågor:

1. Har du barn själv?,

och

2. Vilken pisslön anser du vara lämplig för dem som vårdar det mest värdefulla du har? (Med antagandet att dina hypotetiska barn är värdefulla för dig). Du kan testa att besvara fråga 2 även om svaret på fråga 1 är nej.

På 1 svarar jag ja, flera.

På 2 svarar jag 35 000 ungefär i ingångslön.

70 000 skulle bara locka lycksökare och det skulle förstås bli ramaskrin bland sjuksköterskor, lärare, poliser och liknande.
Citera
2026-05-13, 17:55
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
På 1 svarar jag ja, flera.

På 2 svarar jag 35 000 ungefär i ingångslön.

70 000 skulle bara locka lycksökare och det skulle förstås bli ramaskrin bland sjuksköterskor, lärare, poliser och liknande.

40 kan jag köpa. Jag bara påpekar: det r ett jävligt viktigt jobb, och arbetsmiljön är förskräcklig. Det borde du veta om du har 4-5 ungar 😄
Citera
2026-05-13, 18:00
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Hur ska skolan uppfostra barn när läraren inte får ingripa?
En lärare ska inte "uppfostra" något barn, deras roll sträcker sig till att hålla ordning i klassrummet, skolans övriga utrymmen och på skolgården.

I viss mån kan man kanske se det som någon form av uppfostran, men den grundläggande uppfostran ska barnen redan ha fått hemma innan dom börjar i förskolan/skolan och fortlöpande få i hemmet medan dom går i skolan.

Det fungerade så förr och borde även göra det idag, förskolepersonalen och lärarna har varken fått ökade resurser eller befogenheter för att sköta någon uppfostran. Snarare förhåller det sig väl tvärsom både gällande resurser och befogenheter.
Citera
2026-05-13, 18:27
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbadboll
Exakt så. Tråkigt nog har heltidsförvarade förskolebarn majoriteten av sin vakna tid på just förskolan. Blir inte många timmars fostran hemma mellan middag och nattning.

Tycker också det är intressant att förskolan framhålls som en oumbärlig pedagogisk miljö som barn absolut måste vara i, så länge ungen inte råkar få ett syskon. Då är förskolemiljön ingen oumbärlig pedagogisk miljö längre utan ungen ska hållas hemma för att minska barngrupperna. Så hur ska de ha det? Vilket av dem?

Har pratat med en politiker som lite krasst erkände att det finns lagstiftning för hur många hönor man får klämma in per m2 inhägnad, men ingen motsvarighet för hur många förskolebarn man får klämma in per yta/förskola...

Det räcker med att läsa grundläggande psykologi och anknytningsteori för att förstå att små barn inte gynnas av många timmars förvaring i industriell skala. Oavsett hur pedagogiskt kompetenta fröknarna är. Jag tror 100% på att dagmamma är det bästa alternativet om man som förälder inte har råd att vara hemma med sina barn. Om dagmammor ens finns längre. Småskalig och personlig trygghet, en handfull lekkamrater i hemmiljö.

Hur mottaglig är man ens för pedagogik om ens biologiskt betingade grundtrygghet inte uppfylls?
Ett resultat vi ser är söndercurlade barn, föräldrarna vill/orkar bara vara snälla och tillmötesgående dom få timmar man har tillsammans, vilket är förståeligt då man inte vill bli barnens ovän.
Ett annat är att barn i stora grupper utan vuxen tillsyn, lär sig att "ta hand om sig själv" och lätt blir själviska och egoistiska. Mobbingtendenser får också lätt fäste i en miljö som saknar vuxen tillsyn i tillräcklig omfattning.

Så nej, jag har aldrig varit ett fan av dagis/förskola någon större del av dagen. En förälder hemma eller dagmamma är ett betydligt bättre alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in