2026-05-13, 15:18
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Bra att det görs något mot de kriminella de har fått fritt spelrum under 8 år med steffe som chef, ops menar mes.
Det effektivaste man kan göra mot kriminaliteten i dagens Sverige är att omedelbart slänga ut samtliga kriminella inkräktande invandrare.

Kan börja med samtliga som sökt asyl i Sverige sedan 2013 då Dublinkonventionen krävde att de sökte asyl i första landet de kom till, vilket inte var Sverige.

Asyl är inte permanent bosättning, så i princip alla före 2013 kan också slängas ut. Plus deras inkräktande anhöriga.

De få svenska kriminella som då finns kvar kan polisen lätt hantera.

Resultatet blir minst 99% sänkning av kriminaliteten.

Då blir sånt här rättsosäkert förverkande helt överflödigt.
Citera
2026-05-13, 15:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Absolut att de kan kolla dig mot Kronofogden.

Jag tycker det är okej, om man kör en dyr bil, har exklusiva kläder och smycken samtidigt som man blir stoppad av polisen som ser allt dessa (sorry språket), så är det väl bara fantastiskt att fogden tar allt.

Om du sedan råkar köra syrrans Audi, och vadå? Sorry för henne, men det var knappast hennes bil, den var bara skriven så.

Gråt för fan!

Knepigt då jag äger en del värdefulla smycken, som jag har ärvt... men de arvpapperen finns inte kvar, det var mina föräldrar som ärvde dem först för 40-50 år sedan, och i bouppteckningarna efter dem (mina föräldrar) togs smyckena aldrig upp... Kanske säkrast att inte gå ut med dem på mig, synligt? Men nä - så KAN det inte vara!
Citera
2026-05-13, 15:29
Medlem
surfacings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Knepigt då jag äger en del värdefulla smycken, som jag har ärvt... men de arvpapperen finns inte kvar, det var mina föräldrar som ärvde dem först för 40-50 år sedan, och i bouppteckningarna efter dem (mina föräldrar) togs smyckena aldrig upp... Kanske säkrast att inte gå ut med dem på mig, synligt? Men nä - så KAN det inte vara!

Egentligen inte. Så länge du inte drar på dig skulder till KF och med en husrannsakan ovanpå detta.
Citera
2026-05-13, 15:30
Medlem
Skylldig i sverige tills du bevisar motsattsen!😂

Visitations zoner. Din bil scannas av polis, fartkameror, kontanter ifrågasetts, redovisa om din moster swishar pengar, banker vill veta vad du ska göra med dina pengar och fan och hans moster!
Måste ha bank id för att göra affärer i landet, vilket man bara får om man är skriven i sverige.😂

Jävla diktatur. Bra jobbat svenne!!!! Heja sverige.
Citera
2026-05-13, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Visst kan gammalt arvegods bli jobbigt, speciellt om det ingick en Rolex från 2008 och en sprillans ny Ferrari.

Men du, jag är ganska säker på att det fortfarande finns dokument från det arvet. 40-50 år är ingenting. Vi har papper som är hundrafemtio år gamla.

Utan att kunna någonting om sånt, så tänker jag att det kan vara fiffigt att dokumentera.
Citera
2026-05-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Visst kan gammalt arvegods bli jobbigt, speciellt om det ingick en Rolex från 2008 och en sprillans ny Ferrari.

Men du, jag är ganska säker på att det fortfarande finns dokument från det arvet. 40-50 år är ingenting. Vi har papper som är hundrafemtio år gamla.

Utan att kunna någonting om sånt, så tänker jag att det kan vara fiffigt att dokumentera.

Bouppteckningar finns ju lagrade flera hundra år tillbaka i olika arkiv bakåt till 1600-talet, inga problem att få fram.
Trist om de ljugit om sina tillgångar i bouppteckningarna bara.
Citera
2026-05-13, 15:46
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Authix
Sedan lagen om självständigt förverkande infördes har många svenskar blivit av med sina bilar, det är ihopsparade pengar eller arv. För att klargöra när vilken typ av bil du får köra runt i (som är samhällsacceptabel enligt din ekonomi) drar vi slutsatsen:

Det finns ingen fast laglig gräns som säger “du får bara ha en bil värd X om du tjänar Y”. Det som avgör vid självständigt förverkande är om dina tillgångar verkar rimliga i förhållande till dina lagliga inkomster och om du kan visa hur de finansierats.
Med en årslön på 420 000 kr (ca 35 000 kr/mån brutto) är du ungefär i vanlig svensk heltidsinkomstnivå. Då skulle en bil för exempelvis:
150 000–350 000 kr normalt inte sticka ut alls.
400 000–600 000 kr kan fortfarande vara fullt rimligt om du har sparat länge, tagit billån eller sålt tidigare bil.
1–2 miljoner kr i kontantköpt lyxbil utan tydlig finansiering skulle däremot sannolikt väcka frågor.
Det viktiga är inte bara bilens värde utan:
om du har lån på bilen,
sparhistorik,
deklarerade inkomster,
kvitton,
banköverföringar,
och om ekonomin hänger ihop på papper.

Exempel:
Om du köper en BMW för 450 000 kr med 300 000 kr billån och kan visa fast jobb och sparande → normalt inget konstigt.
Om du utan sparhistorik kör runt i en Lamborghini för 2 miljoner trots låg deklarerad inkomst → hög risk för granskning.
Så med din lön är en “normal fin bil” i spannet runt 300k–600k oftast ekonomiskt förklarbar, särskilt med lån eller sparande. Det centrala är att du kan dokumentera pengarnas ursprung om någon frågar.

Alltså det gäller även om du bara kör runt i en Lambo som kan vara någon annans (t ex en förälder). Vad tycker ni om lagen?

Förbjud kontanter, alla problem lösta när det kommer till kriminalitet..
Citera
2026-05-13, 15:51
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2026-05-13, 15:56
Medlem
Citat:
Sådana lagar drabbar främst människor med låg social status eller svag möjlighet att dokumentera sina tillgångar, medan ekonomiskt starka grupper har advokater, bolag och strukturer som skyddar deras kapital.
Jag fattar varför staten vill komma åt gängkriminellas pengar och tillgångar. Problemet är när rättssäkerheten försvagas för alla för att göra det enklare.

Jag har inga advokater eller bolag men kan lätt bevisa hur jag har fått ihop mina sparpengar, allt finns dokumenterat i min banks transaktioner. Och även de med låg social status har en bank.
Citera
2026-05-13, 16:01
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0moral
Jag har inga advokater eller bolag men kan lätt bevisa hur jag har fått ihop mina sparpengar, allt finns dokumenterat i min banks transaktioner. Och även de med låg social status har en bank.
Det är i vart fall tämligen få människor som saknar bank, men har en Lamborghini, och samtidigt inte har något fuffens för sig.
Citera
2026-05-13, 16:13
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Sådana lagar drabbar främst människor med låg social status eller svag möjlighet att dokumentera sina tillgångar, medan ekonomiskt starka grupper har advokater, bolag och strukturer som skyddar deras kapital.
Jag fattar varför staten vill komma åt gängkriminellas pengar och tillgångar. Problemet är när rättssäkerheten försvagas för alla för att göra det enklare.
Det drabbar väl främst människor som har oskattade/illegala inkomster? Är det ett arv en gåva eller ihopsparade pengar ser jag väldigt få scenarion där det inte skulle lämna någon som helst elektroniska spår eller gå att bevisa på något annat sätt.
Citera
2026-05-13, 16:14
Medlem
surfacings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Skylldig i sverige tills du bevisar motsattsen!😂

Visitations zoner. Din bil scannas av polis, fartkameror, kontanter ifrågasetts, redovisa om din moster swishar pengar, banker vill veta vad du ska göra med dina pengar och fan och hans moster!
Måste ha bank id för att göra affärer i landet, vilket man bara får om man är skriven i sverige.😂

Jävla diktatur. Bra jobbat svenne!!!! Heja sverige.

På gott och ont. Jag har dock svårt att se hur just detta i någon vidare utsträckning ska drabba gemene "vanligt folk".

Då är det väl värre om man jämför scenarion, med exempelvis de där nya kamerorna som de installerar i polisbilar. De har direkt allt som behövs på ett ögonblick; dig, din bil och din exakta fart - På videodokumentation och hela köret. Kanske för att du råkar möta dem i 7 km/h för fort på en 80-väg. Relativt svårt att argumentera emot i tingsrätten.

Där snackar vi hetsjakt mot nollvisionen, så att politikerna sedan kan ha fina siffror på papper att visa upp i EU. En statistik som säger en sak och verkligheten en annan. För det är ju inte 7 km/h som är problemet, det är snarare att människor gör saker som de inte ska göra, vilket skapar faktiska olyckor.

Så angående TS, har de kanske lyckats med någonting som fungerar och biter som det ska, för en gångs skull. Om man synar objektivt. Därefter kan man förstås spekulera eller argumentera huruvida det hela kommer missbrukas, alternativt hur mycket som kommer slå bakut.
Senast redigerad av surfacing 2026-05-13 kl. 16:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in