2026-05-12, 23:23
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All-the-way-77
Nej, det finns flera stora praktiska och känslomässiga skillnader.

Nej, hypergami är en delmängd av en kvinnas inbyggda preferenser för att hitta en så lämplig partner för henne och framtida barn, där hon och familj tar del av lagom mycket resurser under lång tid. Båda parter kan känna kärlek. Ingen blir lurad.

Ja, men med skillnaden mot prostitution att det är en långsiktig relation för att erhålla mycket tillgångar. Endast en känner kärlek och att ofta blir samma person lurad.

Ja, men med den väsentliga detaljen att det är en mycket kortvarig relation för att erhålla relativt lite resurser. Ingen känner kärlek och ingen blir egentligen lurad här heller.

Jag antar ju att du är man och du har helt rätt i detta: hypergami observeras i praktiken endast hos kvinnor.

Det är väldigt stora skillnader mellan dessa tre fenomenen. Du som gillar formler kan säkert spalta upp det i någon tabell utifrån: syfte, längd på relationer, finns kärlek, blir någon lurad, mängd resurser som byts.

Det är en preferens, precis som att 99 % av alla kvinnor gifter sig med en man som är längre än de själva är.

Jag har inte sagt att det är bevis för att de saknar preferensen. Jag tror också de hade skaffat sig en rik man om de kunde. Vad jag menar att det visar är att det inte är ett KRAV.

Fast, här blir det ett problem, lite av en motsägelse i ditt resonemang. Om majoriteten kvinnor gör det, hur kan det inte vara ett krav? Att 99% av kvinnor gifter sig med män som är längre, blir inte längden ett krav, om 1% inte gör det? Att det finns enstaka undantag eller att det existerar relationer med motsatta förhållanden vad det gäller de finansiella förhållandena säger inte om normalfallet eller majoriteten. Alla principer eller hypoteser kollapsar om man fokuserar på undantagen, för det finns alltid undantag.

Men, vad det gäller den här tråden får vi nog vara överens om att vi kommer nog inte vara överens. Du har din syn och jag min, vilket är fullständigt ok. Däremot har utbytet varit intressant och en bra nivå, det kommer jag ge dig. Och som jag skrev i inlägget innan så får jag i alla fall ge Ts svaret att gold-digging är accepterat för att hypergami är accepterat.

Fortsatta frågor för det vi diskuterat hade ju varit ”vad är kärlek”, ”varför slutar de flesta relationer i separation” och ”hur påverkar det här samhället”. Men, det ryms nog inte i den här tråden.
Citera
2026-05-12, 23:34
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Fast, här blir det ett problem, lite av en motsägelse i ditt resonemang. Om majoriteten kvinnor gör det, hur kan det inte vara ett krav? Att 99% av kvinnor gifter sig med män som är längre, blir inte längden ett krav, om 1% inte gör det?

Vad jag vill få fram är att kvinnor typiskt har en hel mängd olika preferenser som internt är olika prioriterade och som kan vara rätt olika starka för olika kvinnor. Önskemålet att killen är längre än vad hon är förefaller vara en rätt stark preferens som lätt kan observeras i verkligheten. Det är ju också ett önskemål som är ganska lätt för henne att ro i hamn, medan det är mycket svårare att haffa en riktigt rik man.

Eftersom nästan alla tjejer har en längre kille, men ganska få tjejer har en rik kille - men de är fortfarande ett par, så är alltså en indikation för att "hypergami" inte tvingande för de flesta.

Citat:
Alla principer eller hypoteser kollapsar om man fokuserar på undantagen, för det finns alltid undantag.

Ja, det håller jag med om. När man diskuterar sådana här saker behöver man göra ganska breda generaliseringar.

Citat:
Däremot har utbytet varit intressant och en bra nivå, det kommer jag ge dig.

Tack för det, alltid trevligt med vänliga ord på ett forum.
Citera
2026-05-13, 00:11
Medlem
Folk får stå för sina egna jävla val. Jag tänker då inte stå för andras, aldrig i livet.

Om det finns gold-diggers - vilket jag är helt övertygad om att det finns - så är jag sannerligen inte beredd klä skott för dem. Jag har aldrig ens brytt mig om killars inkomst. Jag blev bara kär.
So kill me.
Citera
2026-05-13, 03:38
Medlem
erikp121s avatar
Om jag var rik hade jag tagit en gold digger. Hellre lite ärlighet, även om man inte kan få det fullt ut från kvinnor än något jävla "spel" om "kärlek", haha.

Tur att man är fattig så man slipper sådant här tjafs. Lugnt och fridfullt på "torget".

Tillägg: Svaret på frågan är att det tolereras överallt. C.R.E.A.M. liksom. Hela samhället är uppbyggt på den judiska silverpenningens altare.
Citera
2026-05-13, 06:49
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Varför tolereras gold Diggers?

Jag kan tänka mig att de absolut drar sitt strå till stacken. En snubbe som inte fått göka så mycket eller bra kan ju alltid sträva efter att bli rik. Och blir han det så får han kvalitetssex av en i regel het kvinna, och samhället får någon den kan beskatta. Winwin liksom.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-05-13 kl. 07:35.
Citera
2026-05-13, 07:32
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Läser att Sofie Fahrman gift sig med en 50årig miljardär. Varför rapporteras det helt okritiskt om detta?
Korrekta rubriker borde väl vara golddigger, slampa eller t.o.m. hora gifter sig med tio år äldre miljardär enbart för pengarna?

Så kan man ju se det. Men tänk också såhär: en 50 årig miljardär kan få vem han vill. att han vill ha just henne kanske gör att hon känner sig väldigt älskad och speciell
Citera
2026-05-13, 07:36
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Problemet är nog mer att svenska journalistkvinnor tenderar vara hjärntvätrtade kommunister som alla är stöpta i samma form med samma åsiktspaket och agendor. Jag kan tänka mig hon spelar en roll och manipulerar honom hejvilt...
Citera
2026-05-13, 08:45
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Jag kan tänka mig hon spelar en roll och manipulerar honom hejvilt...

Det finns absolut ingenting känt som talar för att journalistkvinnan i trådstarten skulle uppfylla några kriterier för att vara en så kallad "gold-digger".
Citera
2026-05-13, 10:24
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Det finns absolut ingenting känt som talar för att journalistkvinnan i trådstarten skulle uppfylla några kriterier för att vara en så kallad "gold-digger".

Svenska vänsterblivna kvinnor är ondskefulla varelser, att hon inte skulle vara en manipulativ häxa är helt orimligt. Hon har garanterat på ett mycket kalkylerat vis genomfört detta med just honom, för att han är miljardär, när hon insåg vem han var, att han rörde sig i en krets hon befann sig i, förstod hon att det var möjligt och agerade på det.
Citera
2026-05-13, 11:26
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Hon har garanterat på ett mycket kalkylerat vis genomfört detta med just honom, för att han är miljardär, när hon insåg vem han var, att han rörde sig i en krets hon befann sig i, förstod hon att det var möjligt och agerade på det.

Det är ju fullt möjligt att det ligger till som du insiktsfullt anar, men i brist på information om att det skulle vara så blir det likväl endast en gissning.
Citera
2026-05-13, 16:29
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Det saknas viktig information för att göra den klassificeringen. Att vara en "golddigger" innebär ju inte att gifta sig uppåt eller att överhuvudtaget för en kvinna att skaffa sig en man som är så rik som möjligt - det är snarare totalt naturligt.

"Gold-digger" brukar man säga om någon som uppenbart BARA är ute efter hans resurser - exempelvis om det är 40 års åldersskillnad eller att mannen av andra skäl är mycket oattraktiv.
Vilken information är du ute efter?

Hon är en tjej i mitten/slutet av 20-åren, som har satsat på en karriär som sångerska/artist (och gör väl egentligen det fortfarande), hon har aldrig haft ett riktigt jobb, i 2025 så drog hon in 114.871 SEK.

Istället så har hon levt på sina pojkvänner. Hennes första "seriösa" förhållande var med en kille som ägde flera crossfit gym, samt ett antal fastigheter. Hennes andra kille var en stockholmare som var son till en framgångsrik investerare. Hennes tredje kille var en mångmiljonär (vet dock inte vad han sysslade med) som även han var från Stockholmstrakten. Och hennes nuvarande kille är en jänkare som har ett lyxhus i Beverly Hills.

Vet inte vilka gränser du sätter på en "gold digger". Men enligt mig, så är hon här en klassisk gold digger.
Citera
2026-05-13, 17:07
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Vilken information är du ute efter?

Hon är en tjej i mitten/slutet av 20-åren,

Hon är 46 år. Vilket värde har dina övriga insikter tänker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in