Igår, 00:25
Medlem
Tydligen kommer Deep Purple ut med ett nytt album 2026 som sagt.

Vad tänker vi om detta? Vilka levande organismer kommer medverka? Och hur länge?

Ska du köpa biljett till en av konserterna och varför?
Citera
Igår, 05:45
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000

Vad tänker vi om detta? Vilka levande organismer kommer medverka? Och hur länge?

Gillan ,Glover och Paice verkar ju vara med än.. 40 år sedan de gjorde något bra studio och då var det med Blackmore.

Kommer lyssna på albumet, kanske gå om det blir på en mindre arena. Inte betala 1000kr för globen.
Citera
Igår, 07:05
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

Köpte House of Blue Lights när den kom, för Perfect Strangers var ett fantastiskt album. Efter den besvikelsen lär det inte blivit bättre.
Citera
Igår, 07:30
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Köpte House of Blue Lights när den kom, för Perfect Strangers var ett fantastiskt album. Efter den besvikelsen lär det inte blivit bättre.

Själv köpte jag även Slaves and Masters (1990) med Joe Lynn Turner på sång och The Battle Rages On (1993) med sen var det över för mig. De albumen hade några bra låtar, men sen lämnade Ritchie Blackmore och så gjorde jag. Tycker Gillans röst var bra till 1972 typ. Dessutom gillade jag de två albumen med Coverdale och Blackmore bäst (Burn o Stormbringer). Jag kommer lyssna på låtarna på youtube, men jag kommer inte köpa albumet eller se dem.live.
Citera
Igår, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Gillan ,Glover och Paice verkar ju vara med än.. 40 år sedan de gjorde något bra studio och då var det med Blackmore.

Kommer lyssna på albumet, kanske gå om det blir på en mindre arena. Inte betala 1000kr för globen.
Verkar gå för långt under i Göteborg och Stockholm. Är verkligen tveksam. Kör ju ett race för att fånga upp snart-döingarna men är verkligen inte sugen på att lyssna ikapp det de åstadkommit senaste åren.
Kanske måste bita ihop.

Citat:
Nej precis. Man blir liksom rädd att det ska förstöra de bra minnena.
Är det värt att förstöra barndoms-minnena/hjältarna för?
Blir genuint rädd för vad det kan orsaka rent psykiskt.
Citera
Igår, 07:47
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Själv köpte jag även Slaves and Masters (1990) med Joe Lynn Turner på sång och The Battle Rages On (1993) med sen var det över för mig. De albumen hade några bra låtar, men sen lämnade Ritchie Blackmore och så gjorde jag. Tycker Gillans röst var bra till 1972 typ. Dessutom gillade jag de två albumen med Coverdale och Blackmore bäst (Burn o Stormbringer). Jag kommer lyssna på låtarna på youtube, men jag kommer inte köpa albumet eller se dem.live.
Nu älskar jag förvisso Joe Lynn Turner i Rainbow (och även med Yngwie), men någonstans finns en gräns för mig vad som är Deep Purple. Burn är en fantastisk låt, Coverdale är fantastisk sångare, men jag är rätt ointresserad av den eran även om den idag är historisk s a s.

Jag tycker nog att Deep Purples essens är Gillans sång, Blackmores unika sound och Jon Lords orgel. Ian Paice är förvisso en viktig trummis, men är betydligt mer utbytbar än någon av dessa tre.
Citera
Igår, 07:47
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Gillan var förjävla bra på de fem Gillanalbumen på 70-80talet och på Perfect starngers. Sedan tappade han det.
Citera
Igår, 07:56
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
.
Nej precis. Man blir liksom rädd att det ska förstöra de bra minnena.
Är det värt att förstöra barndoms-minnena/hjältarna för?
Blir genuint rädd för vad det kan orsaka rent psykiskt.
Många av de artister man älskade som barn köpte man ju skivorna, en investering man lärde sig älska genom att lyssna igen och igen, särskilt om man inte orkade flippa skivan utan bara satte tillbaka nålen.

Det är allmänt vedertaget att under en viss åldersrymd så är man mer känslomässigt påverkansbar, och med vinylsamlande i kombination med ålder och begränsad referens, valde man samma artister om och om igen och nötte in både klassiker och fillers.

När det fönstret är förbi, börjar man bli mer kritisk. Förvänta sig mer. Det är som med sina barn. Jag skiter i hur grannens barn beter sig, jag har högre förhoppningar och krav på mina egna.

Och därför är jag så innerligt trött på dessa klassiska band som envisas att fortsätta konstruera musik ingen egentligen vill höra, för att ha en ursäkt att ge sig ut på vägen och kränga merch samt plikttroget leverera Temuversioner av fornstora verk.

Även om Iron Maiden är ett förjävla bra liveband ännu, är jag helt ointresserad av nya skivor. Helt enkelt för det aldrig någonsin kommer presteras en ny Piece of Mind.
Citera
Igår, 08:07
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Många av de artister man älskade som barn köpte man ju skivorna, en investering man lärde sig älska genom att lyssna igen och igen, särskilt om man inte orkade flippa skivan utan bara satte tillbaka nålen.

Det är allmänt vedertaget att under en viss åldersrymd så är man mer känslomässigt påverkansbar, och med vinylsamlande i kombination med ålder och begränsad referens, valde man samma artister om och om igen och nötte in både klassiker och fillers.

När det fönstret är förbi, börjar man bli mer kritisk. Förvänta sig mer. Det är som med sina barn. Jag skiter i hur grannens barn beter sig, jag har högre förhoppningar och krav på mina egna.

Och därför är jag så innerligt trött på dessa klassiska band som envisas att fortsätta konstruera musik ingen egentligen vill höra, för att ha en ursäkt att ge sig ut på vägen och kränga merch samt plikttroget leverera Temuversioner av fornstora verk.

Även om Iron Maiden är ett förjävla bra liveband ännu, är jag helt ointresserad av nya skivor. Helt enkelt för det aldrig någonsin kommer presteras en ny Piece of Mind.
Enig med dig även om jag tycker Maiden peakade med Killers, sedan gick det långsamt utför.
Purple peakade med Machine Head som är en av världens bästa plattor.

Live kan Purple säkert funka nu med, sett dem två gånger. Perfect strangers och nån gång i slutet av 90, men numera är det nog mest för att hanka sig fram.
Citera
Igår, 08:44
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag skrev samma sak i en tråd om led zep. nyss.

Deep purple har varit passe sedan Burn.

Mark II är antagligen det bästa band som någonsin funnits (som roger sa i nån intervju, "vi visste inte hur bra vi var förrän vi splittrats").

Sedan har de tjänat tonvis med pengar på att åka runt och spela gamla hits. Inget de gjort sedan perfect stranger har haft något värde.

Jag tycker inte det funkar riktigt med en 60-70 årig publik som står och hoppar och dansar.
Citera
Igår, 08:55
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:

Precis så känner jag. Man får bara glad för att Deep Purple lyckades kräma ur sig Perfect Strangers. Att de hade ett album till i sig. Iron Maidens första sju album älskar jag. Jag skulle aldrig köpa nåt av de nya de gör. Fattar inte ens varför de fortfarande gör album. De går in i studion med Kevin Shirley och man vet att detta albumet kommer bli lika meningslöst som det innan, fast lite lite sämre och ljusår från deras storhetstid. Eller KISS som ryktas spela in en ny låt ny (är väl till Avatarprojektet) men Monster från 2012 är ju ett värdelöst album. Man får ändå vara glad över att artister som Deep Purple, KISS, Iron Maiden och Ronnie James Dio (Rainbowalbumen, de två albumen med Black Sabbath och de fyra första albumen med Dio) hade så otroligt mycket i sig ändå. Det är inte att begära att de ska prestera som när de var 20-30 år. Vem skulle kräva att nån idrottare som Thomas Wassberg, Björn Borg eller Torbjörn Nilsson presterade som de gjorde i början av 80 talet liksom ...
Citera
Igår, 09:04
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag kommer att lyssna såklart men utan större förhoppningar. Åldern är ju ett aber, men det finns moderna hjälpmedel som inte fanns för 40 år sedan, sen om det låter skit eller inte får öronen avgöra. Kul i vilket fall.

Ungefär samma eller nära generation ligger gubbarna i BCC, Black Country Communion, Glenn Hughes, Joe Bonamassa och Jason Bonham. Dom har släppt fem album som låter oförskämt bra om man som jag gillar 70- och 80-talsrocken. Om dom kan så borde Deep Purple också kunna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in