2026-05-12, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Har du möjligen hittat var han var skriven? I förhören nämns en adress på Borgmästargatan där han skulle ha haft en mottagning fram till 1984. Med tanke på hur rörig tillvaron tycks ha varit kanske han inte adressändrade.

Jag har inte tillgång till hans mantalsskrivningar. Men jag återkommer angående detta.

När det gäller hans dödsannons (jag är ute på hal is här och jag tummar på etiken och integriteten) reagerar jag på orten Alicante, som är utskriven, ovanför de anhörigas namn. Det ser lite udda ut.

Det är inte ovanligt att suicidala människor åker utomlands, för att få agera ifred och skapa emotionella distans till anhöriga. Alicante var hur som helst en viktig stad för Fahlström. Det finns en möjlighet att han suiciderade där, vilket inte vore förvånande, med tanke på sjukdomen, missbruket, konkursen och andra tunga personliga problem.

Suicidrisken är såklart hög när det gäller en sådan här person.

Frid över hans öde.
Citera
2026-05-12, 14:07
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag har inte tillgång till hans mantalsskrivningar. Men jag återkommer angående detta.

När det gäller hans dödsannons (jag är ute på hal is här och jag tummar på etiken och integriteten) reagerar jag på orten Alicante, som är utskriven, ovanför de anhörigas namn. Det ser lite udda ut.

Det är inte ovanligt att suicidala människor åker utomlands, för att få agera ifred och skapa emotionella distans till anhöriga. Alicante var hur som helst en viktig stad för Fahlström. Det finns en möjlighet att han suiciderade där, vilket inte vore förvånande, med tanke på sjukdomen, missbruket, konkursen och andra tunga personliga problem.

Suicidrisken är såklart hög när det gäller en sådan här person.

Frid över hans öde.
Suicid är givetvis ett inte otänkbart alternativ. Med tanke på att Fahlström beskrev sig som sjuklig, missbrukande samt uppenbart betedde sig vårdslöst när han lyckades starta en eldsvåda kan egentligen vad som helst ha hänt. I vilket fall var han en av alla trasiga själar som da Costa omgav sig med.

Som jag förstår det är Fahlströms öde efter förhöret okänt, så det kanske är möjligt att han var boende i Alicante under en period innan han avled?
Citera
2026-05-12, 20:44
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Något som också hade varit önskvärt är att personerna som var drivande i rättsövergreppen mot läkarna och som fortfarande är i livet på något sätt kunde ställas till svars för sina handlingar. Att agera så korrupt, samvetslöst och i strid med vetenskapligt förhållningssätt borde rendera någon form av reprimand.
ja, absolut.
Citera
2026-05-12, 20:49
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Har mamman undersökts angående trovärdighet, svartsjuka, sinnesstörning?
Extremt är när barnet svarar mamman "mormor!" när hon får frågan från mamman om vem som mer än "farbror T " var med i rummet och borrade. Rätten sägs inte ens ha lyssnat till banden med barnets "vittnesmål". Skandal.
Citera
Igår, 00:51
Medlem
colis avatar
Citat:
Ja, och om man utgår ifrån att CA faktiskt var kliniskt sjuk (vilket som sagt inte vore förvånande) torde det inte ha varit gynnsamt för hennes hälsa att bemötas av diverse olika myndighetspersoner, från poliser till psykiater, som de facto bekräftade hennes vanföreställningar.

Parallellerna mellan da Costa-fallet och Quick-fallet är oräkneliga, men detta skulle i sådana fall vara ytterligare en. Quick uttryckte själv att han tvekade; att han ibland under läkemedelspåverkan var osäker på huruvida han faktiskt gjort sig skyldig till något mord. Detsamma kan ha gällt CA. Möjligen var anklagelserna initialt ett sätt att medvetet sabotera för TA, men under tidens gång när hennes berättelse togs på allvar kan det ha övergått i att hon övertygades om att vad hon sade faktiskt hade en grund i verkligheten.

I vissa förhör lyser det nästan igenom, när CA frågar polisen huruvida hon har konstruerat berättelsen, om hon är förblindad av sitt hat. Detta är en mycket stark varningssignal, som man helt ignorerade.

Ja Christina Allgen framstår inte som hon var vid sunda vätskor när det begav sig.

Hela hennes påhitt att ett 17 månaders barn kan minnas, förstå och två år senare återberätta bevittnande av ett mord med sexualsadism, kannibalism och styckning av en person är heltokigt.
En person barnet sedan påstås känna igen på en tidningsbild - trots att kvinnan på bilden hade annan hårfärg, frisyr och var mindre nedgången och plufsig än när hon dog - är lika absurt som att det lilla flickebarnet plötsligt också kunde tala japanska.

Det är så här efteråt fullkomligt obegripligt hur någon enda person då kunde tro på dessa tokerier.
Att ingen sa stopp, sa att detta ju bara inte kan vara sant?!

Som professorn i neurologi uttryckte det i sitt expervittnesmål under rättegången: ett barns hjärna är inte utvecklad vid 17 månaders ålder. Barnets minnesfunktion finns ännu inte, barnets kan inte ta in och lagra den typen av intryck. Det är en fysikalisk och medicinsk omöjlighet.
Förenklat: hårddisken är ännu inte installerad hos ett 17 månaders barn.

Men som du säger, det finns många likheter mellan CdC-haveriet och Quick-haveriet.
Christina Allgen tappade uppenbarligen verklighetsförankringen precis som Quick. Det kanske blir så när omgivning sväljer allt man från början hittat på och verkar tro på allt man säger - vilka dumheter man än kommer med? Då kanske man själv också börjat tro… - och kommer med allt värre osannolika påståenden.

Samhällsklimatet var dock sådant att den som inte var emot läkarna var på fel sida.
Till slut vågade ingen ifrågasätta och de som hade berättigade motargument och tvivel höll hellre tyst för att inte bli angripna och utfrysta. Leif GW Persson var en av de ytterst få som inte trodde på dumheterna och vågade säga det.

Alla som deltog och dansade med, borde rannsaka sina samveten idag.

Någon form av ”Nürnberg rannsakan” av de mest skyldiga vore egentligen också önskvärd.
En genomgång och utredning där de värsta aktörerna ställs till svars för sina lögner och påhitt - som de fyra värsta lögnarna som fortfarande lever : Jovan Rajs, Frank Lindblad, Hanna Olsson och Christina Allgen.

Det som hände läkarna kunde och kan tyvärr drabba vem som helst av oss. Ligger samhällsklimatet och tidsandan rätt för att anklaga och bestraffa vissa personligheter/yrkespersoner som just då anses impopulära, räcker det att samtidigt ha ett försmått och hämndlystet ex eller en hatisk fd svärfar där båda har journalistkontakter och därtill några avundsjuka kollegor - så kan man råka riktigt illa ut.

Just för att stoppa liknande upprepningar i framtiden borde man i dag egentligen ställa de skyldiga i såväl CdC- som Quick-haveriet till svars för vad de gjort. Visa att det kommer ett ansvarsutkrävande i framtiden för lögnerna och de stora felhandlingarna som skedde.
Även om det naturligtvis aldrig kommer hända…….
Senast redigerad av coli Igår kl. 01:27.
Citera
Igår, 01:27
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Angående beloppet på 5 miljoner kronor vardera, så sa Thomas Allgéns advokat Filip Rydin såhär till Ekot:
"Till att börja med är det ett belopp som aldrig kommer kunna kompensera dem fullt ut, men den här typen av ex gratia-ersättning är ju inte nån skadereglering som syftar till att de ska få ersättning för inkomstförluster och annat, utan vi har tittat på allvarligheten i det som de blivit utpekade på, men framför allt den långa tid de har fått utstå konsekvenserna av det som det inneburit för dem".

Det blir ju att betrakta mer som en "symbolisk summa". De har även beaktat beloppen av tidigare ex gratia-ersättningar som betalats ut i andra fall.
Ja, jag tycker det är smart att sätta det begärda beloppet så pass lågt att det inte finns någon prutmån för precis som att summan är symbolisk finns det en symbolik i att de får ut hela beloppet de begärt. Hade regeringen betalat ut 10 miljoner på begärda 20 miljoner kunde det setts som bara en halv upprättelse.
Citera
Igår, 02:01
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Man brukar ibland bunta ihop Palme., da Costa-, Quick- och Kevinutredningarna som de sämsta i landet någonsin och det kan jag nog till viss del hålla med om men det finns en del som skiljer. Palmeutredningen handlade inledningsvis om klassiskt dåligt polisarbete medan de tre andra kom efter hand innehålla rena galenskaper och i den kategorin hör inte PU riktigt hemma, däremot i högsta grad da Costa-utredningen.

Håller med. Palme hör inte riktigt hit. Men de övriga tre har absolut mycket gemensamt. På nåt sätt är ändå Da Costa värst i och med att kulturelit och media drev på och blev någon slags extra åklagare. En tung skam ligger över många i det etablissemanget.
Citera
Igår, 02:26
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Nu är jag ny till denna tråden och jag har inte hela tråden i huvudet, men ska jag anta att slaktaren aldrig blev DNA-testad eller är jag fel ute här?

Det finns väl överhuvudtaget ingenting som pekar på att han var inblandad så varför då envisas med DNA-testa honom? Karln hade inte ens tillgång till bil sommaren 1984.

CdC kom dessutom i kontakt med många män via sin gatuprostitution och alla dessa män kan i teorin ha avsatt DNA -spår i hennes närhet utan att vara inblandade i hennes bortgång/död.

Vi ska komma ihåg att det finns ofta en övertro på DNA bevisning, idag vet vi att sekundär-touch DNA överföring existerar.

Detta innebär att en persons DNA kan hamna på exempelvis ett föremål utan att personen någonsin rört det (via en mellanhand), vilket kan försvåra tolkningen av beviset.

En annan omständighet är att det finns inga vittnesmål eller bevis för att CdC överhuvudtaget träffade denna "slaktare" i anslutning till sitt försvinnande, denna plats upptogs istället av en äldre stamkund på Östermalm som även hade bil i vilken han skjutsade CdC.
Citera
Igår, 04:27
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Som professorn i neurologi uttryckte det i sitt expervittnesmål under rättegången: ett barns hjärna är inte utvecklad vid 17 månaders ålder. Barnets minnesfunktion finns ännu inte, barnets kan inte ta in och lagra den typen av intryck. Det är en fysikalisk och medicinsk omöjlighet.
Förenklat: hårddisken är ännu inte installerad hos ett 17 månaders barn.

Apropå små barns minnesfunktion.

Många föräldrar om inte de allra flesta märker att deras barn börjar känna igen ansikten när barnen är blott några månader gamla.

Alltså verkar det finnas en minnesfunktion redan tidigt.

Källa: Parents https://share.google/P3PJeJ8lR5S1Oqirm
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 Igår kl. 04:39. Anledning: Tillägg
Citera
Igår, 10:56
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Apropå små barns minnesfunktion.

Många föräldrar om inte de allra flesta märker att deras barn börjar känna igen ansikten när barnen är blott några månader gamla.

Alltså verkar det finnas en minnesfunktion redan tidigt.

Källa: Parents https://share.google/P3PJeJ8lR5S1Oqirm

Det är skillnad på ett litet barn som reagerar nästan reflexmässigt positivt på ett ansikte och en 17 månader flicka som skulle sett, förstått vad som skedde och sedan två år senare kunnat formulera ett påstått styckmord med sexualsadistiska inslag och kannibalism i ord och återberätta det.

Barnets hjärnas "hårddisk" har inte vid den ålden förmågan förstå, bevara det i minnet och formulera det hela i ord två år senare. Det är en fysikalisk omöjlighet.
Barns hjärna rensar ut och lagrar inte vid den tidpunkten, har inte ens ord att lagra det med.
Ingen människa minns ju sin egen förlossning, det egentliga minnet kommer först flera år senare.

Precis som inte ett några år gammalt svensktalande barn plötsligt börjar tala det främmande språket japanska, som modern också påstod.

Man tappade helt enkelt markanknytningen när utredarna och moderns journalistvänner, Frank Lindblad m fl seglade upp i det blå och svalde Fru Allgens tokerier.
Precis som man med hull och hår också svalde "seriemördarens Quicks" historier och till och med dömde honom för mord.

Någon med kunsakap, inflytande och makt borde sagt stopp i bägge fallen långt innan de hamnade i Rätten.
Citera
Igår, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Håller med dig om tråden. Bortsett från att vi har en inneboende dåre då. Det är klart så att styrkan i crowd searching demonstreras här. Men en fråga om Solna mannen. Vad var så illa med den teorin. På mig verkar det uppenbart att det var en person som måste kollas. Att det sedan kallnat är ju en annan sak.

Samtidigt fyller onekligen också husdårar en viss funktion. Inte minst genom att faktiskt utmana och hålla folk lite på tårna. Även om det är god dag yxskaft år ut och år in :-)

/N
Citera
Igår, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neatfreak
Samtidigt fyller onekligen också husdårar en viss funktion. Inte minst genom att faktiskt utmana och hålla folk lite på tårna. Även om det är god dag yxskaft år ut och år in :-)

/N

Ja det är väl bra att Lawn och liknande dårar finns. Nån måste ju göra reklam för dårbrigaden också.

Angående Fahlströms adress och hans göranden och låtanden, finns inte mycket att säga. Han förhördes torftigt och några mer intressant uppgifter om honom hittar jag inte.

I hans trauppgång på Lokstallsgatan bodde bara 20 personer. Grannarna hade nog god uppsikt över Fahlströms och hans trasiga kundkrets.

Det kan vara värt att begära ut förhör med alla grannar. Men vilket jäkla jobb ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in